|
|
|
||
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad. Absolvent by měl znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně naplánovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.
Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Studující: · se orientuje ve školských dokumentech platných v ČR. · uvede a popíše formy a metody vhodné pro výuku jednotlivých témat z přírodopisu a biologie včetně didaktických zásad. · se orientuje v nabídce učebnic přírodopisu, biologie a geologie dostupných v ČR a vyjmenuje hlavní kritéria výběru učebnic. · je schopen komplexně naplánovat výuku na dané téma přírodopisu a biologie pro cílovou skupinu žáků nebo studentů. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Celková časová zátěž studenta 149 h: 15 hodin přímé výuky, z toho 7 hodin přednáška, 8 hodin cvičení, a nepřímá výuka, jejímž obsahem bude vypracování portfolia dle zadání vyučující a samostudium studijních opor, příprava na zápočet 20 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 40 hodin. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Zápočet Podmínkou udělení zápočtu je pravidelná aktivní účast na cvičení a odevzdání portfolia v elektronické podobě ve stanoveném termínu. Hlavní témata obsahu portfolia: a) předmět přírodopis v RVP ZV a biologie, geologie v RVP G – pracovní list b) rozbor didaktických zásad a příklady aplikace ve výuce přírodopisu a biologie c) návrhy příkladů formulací cílů výuky konkrétních témat přírodopisu a biologie (včetně příkladů cílů různé náročnosti) d) analýza a hodnocení vybraných učebnic a pracovních sešitů přírodopisu a biologie e) písemná příprava na hodinu přírodopisu pro ZŠ na dané téma včetně výukových materiálů s využitím zadané přírodniny nebo výukové pomůcky f) písemná příprava na hodinu biologie pro SŠ včetně výukových materiálů s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky g) esej na téma „Maturita a přijímací zkoušky z biologie v kontextu RVP G“ h) závěrečná sebereflexe k jednotlivým tématům cvičení + doplňující didaktické úlohy dle zadání Veškeré podklady a materiály k portfoliu budou studentům poskytovány v rámci kurzu v MOODLE, popř. zasílány emailem nebo předány přímo na cvičení. Zkouška Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Čapek, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Pedagogika, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7 Doulík, P., Škoda, J. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8. Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8. Jančaříková, K. a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Pedagogická fakulta UK Praha, 158 s, 2022. ISBN 9788076032897 Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. Metodická příručka přírodovědného vzdělávání (dostupné na: http://prirodovedne-vzdelavani.projektsypo.cz/) Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf Prezentace vyučující – dostupné v MOODLE Rámcový vzdělávací programy pro ZV a G Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (dostupné na: https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf) Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ a biologie a geologie na SŠ Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Podmínkou účasti na zkoušce je udělení zápočtu. Znalosti a dovednosti v rozsahu sylabu kurzu. Zkouška probíhá stěžejně ústní formou na základě písemné přípravy. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8265 Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Studující: · Definuje didaktiku biologie jako vědní disciplínu. · Uvede její předmět zájmu, stěžejní úkoly a metody výzkumu. · Charakterizuje státní a školní vzdělávací dokumenty v České republice s ohledem na výuku přírodopisu a biologie. · Vysvětlí náležitosti a význam ŠVP ve vztahu k výuce přírodopisu, biologie a geologie. · Vysvětlí principy přírodovědné gramotnosti a aplikuje její aspekty na kontext výuky přírodopisu a biologie. · Uvede hlavní didaktické zásady a na příkladech vysvětlí jejich podstatu. · Na konkrétních příkladech představí aplikaci hlavních didaktických zásad, jejich dodržování a porušování ve výuce přírodopisu a biologie. · Na konkrétních příkladech demonstruje uplatnění mezipředmětových vztahů ve výuce přírodopisu a biologie u vybraného tématu. · Charakterizuje cíle výuky přírodopisu a biologie, jejich význam a klasifikaci. · Navrhne příklady formulací cílů výuky přírodopisu a biologie různé náročnosti. · Uvede příklady zprostředkování cílů žákům. · Uvede dělení a příklady organizačních forem a metod výuky. · Na příkladech vysvětlí možnosti využití různých metod a forem v kontextu výuky přírodopisu a biologie. · Uvede výhody a nevýhody vybraných výukových metod pro výuku přírodopisu a biologie. · Zpracuje návrh konkrétní vzdělávací aktivity do výuky přírodopisu a biologie s využitím zadané výukové metody. · Orientuje se na českém trhu učebnic, resp. uvede učebnice dostupné v České republice pro výuku přírodopisu a biologie a další vhodné literární zdroje. · Uvede kritéria hodnocení učebnic, vysvětlí, která by aplikoval pro výuku přírodopisu a biologie a svůj výběr zdůvodní. · Posoudí a zhodnotí vybrané pracovní sešity pro výuku přírodopisu a biologie dle zadaných kritérií. · Uvede možnosti využití pracovních sešitů v konkrétní výuce přírodopisu a biologie. · Uvede příklady vhodných přírodnin, materiálů a učebních pomůcek pro výuku přírodopisu a biologie, charakterizuje možná rizika a limity. · Zvolí si přírodninu nebo pomůcku a vysvětlí, v jakém tématu by ji ve výuce použil a co by s její pomocí žákům demonstroval. · Popíše strukturu vyučovací hodiny, příp. vyučovacího bloku, včetně přípravy. · Vysvětlí význam výchovně vzdělávacích cílů v kontextu vzdělávacího procesu, uvede jejich taxonomii a pravidla pro vhodnou formulaci. · Formuluje konkrétní příklady cílů kognitivních, afektivní a psychomotorických u vybraného tématu z přírodopisu a biologie. · Uvede způsoby ověřování výsledků učení a hodnocení žáků, vysvětlí jejich výhody a nevýhody na konkrétních příkladech ve výuce přírodopisu a biologie. · Zpracuje písemnou přípravu na vyučovací hodinu včetně potřebných příloh. · Uvede části procesu reflexe a vysvětlí rozdíl mezi zpětnou vazbou a reflexí. · Uvede příklady způsobů získávání zpětné vazby na výuku učitele od žáků, kolegů atd., porovná je z hlediska přínosu pro profesní rozvoj učitele. · Zpracuje písemnou zpětnou vazbu a sebereflexi k probíraným tématům a realizovaným aktivitám na základě předem vymezených kritérií. · Stanovuje si osobní rozvojové cíle, které využije pro sebepoznání a svůj profesní rozvoj. · Uvede možnosti zapojení žáků s hlubším zájmem o obor do zájmové odborné činnosti a soutěží a zdůvodní význam tohoto zapojení. · Uvede příklady realizace maturity a přijímacích zkoušek z biologie a posoudí jejich obsah v kontextu RVP G. · Diskutuje o svých zjištěních, zkušenostech a názorech v souvislosti s úrovní a kvalitou maturitních i přijímacích zkoušek s ostatními studenty. · Napíše esej na téma „Maturita a přijímací zkoušky z biologie v kontextu RVP G“. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (12.09.2024)
|