PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biologie I - OKNB3B012A
Anglický název: Didactics of Biology I
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OKNB3B022A
Anotace -
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad. Absolvent by měl znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně naplánovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.
Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
Cíl předmětu

Studující:

·       se orientuje ve školských dokumentech platných v ČR.

·       uvede a popíše formy a metody vhodné pro výuku jednotlivých témat z přírodopisu a biologie včetně didaktických zásad.

·       se orientuje v nabídce učebnic přírodopisu, biologie a geologie dostupných v ČR a vyjmenuje hlavní kritéria výběru učebnic.

·       je schopen komplexně naplánovat výuku na dané téma přírodopisu a biologie pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.

Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta 149 h: 15 hodin přímé výuky, z toho 7 hodin přednáška, 8 hodin cvičení, a nepřímá výuka, jejímž obsahem bude vypracování portfolia dle zadání vyučující a samostudium studijních opor, příprava na zápočet 20 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 40 hodin.

Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet

Podmínkou udělení zápočtu je pravidelná aktivní účast na cvičení a odevzdání portfolia v elektronické podobě ve stanoveném termínu.

Hlavní témata obsahu portfolia:

a)    předmět přírodopis v RVP ZV a biologie, geologie v RVP G – pracovní list

b)    rozbor didaktických zásad a příklady aplikace ve výuce přírodopisu a biologie

c)    návrhy příkladů formulací cílů výuky konkrétních témat přírodopisu a biologie (včetně příkladů cílů různé náročnosti)

d)    analýza a hodnocení vybraných učebnic a pracovních sešitů přírodopisu a biologie

e)    písemná příprava na hodinu přírodopisu pro ZŠ na dané téma včetně výukových materiálů s využitím zadané přírodniny nebo výukové pomůcky

f)    písemná příprava na hodinu biologie pro SŠ včetně výukových materiálů s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky

g)    esej na téma „Maturita a přijímací zkoušky z biologie v kontextu RVP G“

h)    závěrečná sebereflexe k jednotlivým tématům cvičení

+ doplňující didaktické úlohy dle zadání

Veškeré podklady a materiály k portfoliu budou studentům poskytovány v rámci kurzu v MOODLE, popř. zasílány emailem nebo předány přímo na cvičení.

Zkouška

Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
Literatura

Čapek, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Pedagogika, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7

Doulík, P., Škoda, J. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN  978-80-247-3341-8.

Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8.

Jančaříková, K. a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Pedagogická fakulta UK Praha, 158 s, 2022. ISBN 9788076032897

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

Metodická příručka přírodovědného vzdělávání (dostupné na: http://prirodovedne-vzdelavani.projektsypo.cz/)

Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

Prezentace vyučující – dostupné v MOODLE

Rámcový vzdělávací programy pro ZV a G

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (dostupné na: https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf)

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ a biologie a geologie na SŠ

Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.

Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
Požadavky ke zkoušce

Podmínkou účasti na zkoušce je udělení zápočtu.

Znalosti a dovednosti v rozsahu sylabu kurzu.

Zkouška probíhá stěžejně ústní formou na základě písemné přípravy.

Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
Sylabus
  1. Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět zájmu, úkoly, metody výzkumu.
  2. Hierarchie vzdělávacích dokumentů v Česku. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata se vztahem k výuce přírodopisu, biologie a geologie.
  3. Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP.
  4. Koncept přírodovědné gramotnosti a její rozvoj ve výuce přírodopisu a biologie.
  5. Didaktické zásady pro výuku/ve výuce přírodopisu a biologie.
  6. Cíle výuky přírodopisu a biologie (jejich charakteristika, význam, klasifikace a zprostředkování žákům, příklady cílů různé náročnosti)
  7. Organizační formy a metody výuky přírodopisu a biologie.
  8. Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku přírodopisu a biologie.
  9. Přírodniny, materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku přírodopisu a biologie.
  10. Příprava učitele na vyučovací hodinu přírodopisu a biologie a ověřování výsledků učení.
  11. Zpětná vazba a reflexe – kroky zpětné vazby, proces, fáze a význam reflexe a sebereflexe pro vlastní profesní rozvoj.
  12. Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie.
  13. Maturita a přijímací zkoušky z biologie.
Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
Studijní opory

MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8265

Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
Výsledky učení

Studující:

·       Definuje didaktiku biologie jako vědní disciplínu.

·       Uvede její předmět zájmu, stěžejní úkoly a metody výzkumu.

·       Charakterizuje státní a školní vzdělávací dokumenty v České republice s ohledem na výuku přírodopisu a biologie.

·       Vysvětlí náležitosti a význam ŠVP ve vztahu k výuce přírodopisu, biologie a geologie.

·       Vysvětlí principy přírodovědné gramotnosti a aplikuje její aspekty na kontext výuky přírodopisu a biologie.

·       Uvede hlavní didaktické zásady a na příkladech vysvětlí jejich podstatu.

·       Na konkrétních příkladech představí aplikaci hlavních didaktických zásad, jejich dodržování a porušování ve výuce přírodopisu a biologie.

·       Na konkrétních příkladech demonstruje uplatnění mezipředmětových vztahů ve výuce přírodopisu a biologie u vybraného tématu.

·       Charakterizuje cíle výuky přírodopisu a biologie, jejich význam a klasifikaci.

·       Navrhne příklady formulací cílů výuky přírodopisu a biologie různé náročnosti.

·       Uvede příklady zprostředkování cílů žákům.

·       Uvede dělení a příklady organizačních forem a metod výuky.

·       Na příkladech vysvětlí možnosti využití různých metod a forem v kontextu výuky přírodopisu a biologie.

·       Uvede výhody a nevýhody vybraných výukových metod pro výuku přírodopisu a biologie.

·       Zpracuje návrh konkrétní vzdělávací aktivity do výuky přírodopisu a biologie s využitím zadané výukové metody.

·       Orientuje se na českém trhu učebnic, resp. uvede učebnice dostupné v České republice pro výuku přírodopisu a biologie a další vhodné literární zdroje.

·       Uvede kritéria hodnocení učebnic, vysvětlí, která by aplikoval pro výuku přírodopisu a biologie a svůj výběr zdůvodní.

·       Posoudí a zhodnotí vybrané pracovní sešity pro výuku přírodopisu a biologie dle zadaných kritérií.

·       Uvede možnosti využití pracovních sešitů v konkrétní výuce přírodopisu a biologie.

·       Uvede příklady vhodných přírodnin, materiálů a učebních pomůcek pro výuku přírodopisu a biologie, charakterizuje možná rizika a limity.

·       Zvolí si přírodninu nebo pomůcku a vysvětlí, v jakém tématu by ji ve výuce použil a co by s její pomocí žákům demonstroval.

·       Popíše strukturu vyučovací hodiny, příp. vyučovacího bloku, včetně přípravy.

·       Vysvětlí význam výchovně vzdělávacích cílů v kontextu vzdělávacího procesu, uvede jejich taxonomii a pravidla pro vhodnou formulaci.

·       Formuluje konkrétní příklady cílů kognitivních, afektivní a psychomotorických u vybraného tématu z přírodopisu a biologie.

·       Uvede způsoby ověřování výsledků učení a hodnocení žáků, vysvětlí jejich výhody a nevýhody na konkrétních příkladech ve výuce přírodopisu a biologie.

·       Zpracuje písemnou přípravu na vyučovací hodinu včetně potřebných příloh.

·       Uvede části procesu reflexe a vysvětlí rozdíl mezi zpětnou vazbou a reflexí.

·       Uvede příklady způsobů získávání zpětné vazby na výuku učitele od žáků, kolegů atd., porovná je z hlediska přínosu pro profesní rozvoj učitele.

·       Zpracuje písemnou zpětnou vazbu a sebereflexi k probíraným tématům a realizovaným aktivitám na základě předem vymezených kritérií.

·       Stanovuje si osobní rozvojové cíle, které využije pro sebepoznání a svůj profesní rozvoj.

·       Uvede možnosti zapojení žáků s hlubším zájmem o obor do zájmové odborné činnosti a soutěží a zdůvodní význam tohoto zapojení.

·       Uvede příklady realizace maturity a přijímacích zkoušek z biologie a posoudí jejich obsah v kontextu RVP G.

·       Diskutuje o svých zjištěních, zkušenostech a názorech v souvislosti s úrovní a kvalitou maturitních i přijímacích zkoušek s ostatními studenty.

·       Napíše esej na téma „Maturita a přijímací zkoušky z biologie v kontextu RVP G“.

Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK