Předmět se zaměřuje na využití projektového vyučování v přírodovědném vzdělávání. Pozornost je věnována teoretickým základům projektového vyučování i problematice výběru vhodného tématu, náležitostí zařazených badatelských aktivit, aktivace žáků a jejich zapojení do projektu, výstupů projektu i obtíží při realizaci. Součástí teoretické části je i pohled na hodnocení projektů a jejich výsledků a výzkumná zjištění. V praktické části předmětu studenti navrhují vlastní plán projektu, přičemž funkčnost dílčích aktivit ověřují v rámci modelových výukových mikrosituací.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (03.09.2019)
The course is focused on the use of project-based teaching in science education. Attention is paid to the theoretical foundations of project-based education, the issue of selecting the appropriate topic, the requirements of the included research activities, the student activation and their involvement in the project, project outputs and difficulties in implementation of PBE. The theoretical part also includes topics of the project evaluation and research findings. In the practical part of the course students design plan of own project and the functionality of sub-activities is verified in model teaching.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (06.09.2019)
Deskriptory
V případě nemožnosti prezenční výuky bude předmět vyučován prostřednictvím řešení úloh a online seminářů v časech dle rozvrhu. Pro absolvování předmětu je nezbytná aktivní účast i v případě online výuky, tj. včetně přímé komunikace a prezentace vlastních výstupů.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu
Vypracování vlastního krátkodobého projektu zaměřeného na přírodovědné vzdělávání na ZŠ nebo SŠ, jeho představení na semináři a odevzdání písemně zpracovaného popisu projektu.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.08.2019)
Kubicová, S. (2008). Projektová výuka v biologickém vzdělávání na ZŠ a SŠ. Ostrava: Ostravská univerzita.
Coufalová, J. (2010). Projektové vyučování. Praha: Fortuna.
Dvořáková, M. (2009). Projektové vyučování v české škole. Praha: Karolinum.
Kubínová, M. (2002). Projekty (ve vyučování matematice) - cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
Pavlasová, L., & Tarabová, E. (2010). Praktické úlohy a projekty z mikrobiologie. Příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Pouchová, M., & Pavlasová, L. (2010). K problematice hodnocení v projektové výuce. Komenský, 135(1), 26-29.
Rusek, M., & Dlabola, Z. (2013). What is and what is not a project? In M. Rusek & V. Köhlerová (Eds.), Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech (s. 14-19): UK PedF. 978-80-7290-291-0.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.08.2019)
Požadavky ke zkoušce
Vypracování vlastního krátkodobého projektu zaměřeného na přírodovědné vzdělávání na ZŠ nebo SŠ, jeho představení na semináři a odevzdání písemně zpracovaného popisu projektu.
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
Sylabus
Principy projektového vyučování a jeho uplatnění v přírodovědném vzdělávání
Postup realizace projektu (volba tématu, motivace žáků, náležitosti správně navrženého projektu, volba výstupů, problémy realizace projektů)
Badatelské aktivity jakožto základ přírodovědně orientovaných projektů, principy IBSE
Hodnocení projektu a jeho dopadu na vzdělávání, výzkumné poznatky, evaluační nástroje
Zdroje námětů na projekty
Analýza publikovaných projektů ve vztahu k teoretickým východiskům, kurikulárním dokumentům a praktickým aspektům realizace
Příprava vlastního projektu, ověření funkčnosti dílčích aktivit
Prezentace vlastního projektu, realizace ústřední části v rámci semináře
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (12.12.2020)