|
|
|
||
Předmět se soustředí na klíčové pojmy (e-learning, OER, LO, MOOC, otevřené vzdělávání aj.) a na didaktické aspekty a otázky využití ICT učitelem k vytvoření edukačního prostředí, v němž může učitel podpořit klíčové procesy probíhající ve školním vzdělávání a vytvořit optimální podmínky pro spolupráci a komunikaci mezi účastníky výuky, a to jak prostřednictvím lokální počítačové sítě, tak Internetu. Studenti učitelství se tak seznamují se základními metodickými postupy, jak si učitel, resp. žák pomocí počítače a počítačových sítí buduje a rozvíjí vlastní pracovní prostředí, v němž se žák může učit, plnit své úlohy, archivovat výsledky své práce, sdílet nástroje potřebné pro učení a v němž učitel může vyvíjet své přípravy na výuku, využívat podpůrné nástroje k realizaci a vyhodnocování své vlastní pedagogické práce a výsledky učební činností žáků. Předmět se zaměřuje na virtuální vzdělávací kolaborativní prostředí, technologickou podporu pro distribuci vzdělávacího obsahu, pedagogickou komunikaci, kolaboraci mezi účastníky výuky, sdílení prostředků a zpětnou vazbu, pracovní prostředí učitele a žáka, využití technologií pro monitorování, dokumentaci a archivaci průběhu a výsledků výuky a evaluaci výukového software a informačních zdrojů pro potřeby vzdělávání.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
|
|
||
Požadavky k zápočtu:
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
|
|
||
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: http://dougiamas.com/writing/constructivism.html ČERNOCHOVÁ, M., JEŘÁBEK, J. Moodle a jeho využití ve školním prostředí. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011. ČERNOCHOVÁ, M., VAŇKOVÁ, P. KD8 E-learning ve školní praxi. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011. From Books to MOOCs? Emerging Models of Learning and Teaching in Higher Education. (Eds.) E. De Corte, L. Engwall, U. Teichler. Wenner-Gren International Series. Vol. 88. Stockholm, 2015. VÁŇOVÁ,T., VÁŇOVÁ,A. Moodle v síti. PragoData Consulting : Brno, 2009. SAK,P., MAREŠ,J., NOVÁ,H., RICHTER,V., SAKOVÁ,K., SKALKOVÁ,J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007. Open Educational Practices and Resources. Eds. Guntram Geser. OLCOS Roadmap, 2012. ISBN 3-902448-08-3. moodle.org Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
|
|
||
V rozsahu studijních textů, materiálů na moodle.org a seminářů: 1. Vysvětlení základních pojmů (e-learning, OER, VLE, LMS, aj.) 2. Příklady OER digitálních vzdělávacích materiálů a učebních objektů. Kritéria pro hodnocení digitálních zdrojů pro potřeby aplikování e-learningu v běžné školní praxi. 3. MOODLE: charakteristika nástrojů a funkcí pro práci učitele. 4. MOODLE: modelové příklady využití v běžné školní praxi. Výhody a nevýhody jeho využití z hlediska učitele/žáka. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
|
|
||
1. POJMY E-LEARNING, E+LEARNING, VIRTUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROSTŘEDÍ, DIGITÁLNÍ PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ UČITELE A ŽÁKA 2. PROCESY, které mohou být zajištěny při elearningu pomocí ICT 3. PROCESY: Distribuce vzdělávacího obsahu 4. PROCESY: Komunikace 5. PROCESY: Interakce A ZPĚTNÁ VAZBA 6. VÝUKOVÉ OBJEKTY (LEARNING OBJECTS), JEJICH EVALUACE A ÚLOŽIŠTĚ 7. NĚKTERÉ PŘÍKLADY ELEARNINGOVÝCH PLATFOREM A SYSTÉMŮ 8. NĚKTERÉ PŘÍKLADY VYUŽITÍ A NABÍDEK ELEARNINGU PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA ZŠ a SŠ v ČR 9. AUTORSKÁ PRÁVA, LICENCE PRO TVORBU A POUŽÍVÁNÍ DIGITÁLNÍCH VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ A ZDROJŮ 10. DESIGN E-LEARNINGOVÝCH KURZŮ 11. NÁVRH VLASTNÍHO KURZU Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
|