Cílem předmětu je seznámit studenty s přístupem k realizaci diplomových prací, se základy odborné a vědecké práce, používání výzkumných metod, a se základy matematického a statistického zpracování dat v oblasti pedagogiky. V oblasti vědecké práce, výzkumu a statistického zpracování dat je předmět orientován do oblasti pedagogiky, resp. na problematiku školství. Posláním předmětu je vybavit studenta příslušnými kompetencemi pro vědeckou práci, resp. vědecký přístup k řešení problémů a otázek, s nimiž se setká ve své budoucí praxi, v rámci budoucí vědecké práce či při řešení diplomového úkolu.
Poslední úprava: STIPEK/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)
The aim of this course is to acquaint students with access to the processing of thesis and with the basics of professional and scientific work, with the use of research methods and basic mathematical and statistical processing of data in education.
Poslední úprava: STIPEK/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)
Podmínky zakončení předmětu
ZÁPOČET
Zápočet se uděluje na základě odevzdání úkolů, které budou zadávány a odevzdávány průběžně prostřednictvím VLE Moodle. Ke získání zápočtu je nutné dosáhnout celkového průměrného hodnocení úkolů alespoň 80%. Neodevzdané úkoly se započítávají do průměru s hodnocením 0. Všechny úkoly bude možné na základě hodnocení přepracovat a odevzdat znovu (termín pro přepracovanou verzi bude adekvátně posunut). Přepracovat a znovu odevzdat kterýkoliv úkol bude možné nejpozději k datu poslední plánované hodiny dle SIS.
ZKOUŠKA
Zkouška bude realizována praktickou formou. Studující obdrží zadání 2 - 4 jednodušších úloh a jeho úkolem bude vypracovat jejich řešení ve stanoveném časovém limitu.
Poslední úprava: STIPEK/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2014)
Literatura
ANDĚL, J. Statistické metody. Praha : Matfyzpress, 1993.
BUDÍKOVÁ, M. MIKOLÁŠ, S., OSECKÝ, P. Teorie pravděpodobnosti a matematická statistika. Brno : Masarykova univerzita, 1998.
ČSN ISO 690 Dokumentace. Bibliografické citace. Obsah, forma a struktura. Praha : Český normalizační institut, 1996.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1995.
HANÁČEK, P. a kol. Jak publikovat na počítači. Praha : Science, 1996.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1997.
HOLOUŠKOVÁ, D., KROBOTOVÁ, M. a kol. Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc : Univerzita Palackého, 1995.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1988.
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1993.
KAPOUNOVÁ, J. Formální úprava diplomové práce. Ostrava : Ostravská universita, Pedagogická fakulta, 1998.
MACHEK, J., LIKEŠ, J. Teorie pravděpodobnosti. Praha : SNTL, 1988.
PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: CDVU 1996.
ŘEHÁK, J., ŘEHÁKOVÁ, B. Analýza kategorizovaných dat v sociologii. Praha : Academia, 1986.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999.
ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha : PedF UK, 1998.
WONNACOT, T. H., WONNACOT, R. J. Statistika pro obchod a hospodářství. Praha : Victoria Publishing, 1993.
Poslední úprava: STIPEK/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)
Sylabus -
Předmět poskytuje praktické základy potřebné k vědeckému způsobu práce při analytickém a matematicko-statistickém zpracování údajů včetně používání programů pro statistické zpracování dat.
Do předmětu patří mj. témata:
Empirický výzkum a jeho etapy
Základy statistiky
Analýza kategoriálních dat
Základy počtu pravděpodobnosti
Statistické usuzování
Analýza závislostí
Grafické a číselné charakteristiky dat
Poslední úprava: STIPEK/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)
The course provides a practical foundation needed for scientific work within the analytic method and mathematical-statistical processing of data, including the use of statistical programs for data processing. Attention is also paid to qualitative analysis and grounded theory. The subject includes topics: - data collection, data processing - operacionalizace and quantification, - monitoring results and their processing - interpretation of results, - hypotheses and their testing, - probability models. The subject is also a propedeutics for subject Edumetrics