PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Technické výukové prostředky - OKN2319712
Anglický název: Instructional Technology
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
PhDr. Josef Procházka, Ph.D.
PhDr. Jakub Lapeš
Je prerekvizitou pro: OKN2319814
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět Tvorba didaktických materiálů se orientuje na využití dostupných technických prostředků pro přípravu různých typů didaktických materiálů a jejich adekvátní implementaci ve fázi přípravy, průběhu a diagnostiky výuky. Posláním tohoto předmětu je rozvinout schopnost studentů didakticky vhodným způsobem uplatnit nabyté, resp. systemizované technologické znalosti a dovednosti ve směru tvorby a užití didaktických materiálů a vytvořit předpoklady pro další rozvoj schopností efektivního uplatnění technických prostředků ve vzdělávání. Cílem předmětu je seznámit studenty se způsoby tvorby a implementace didaktických materiálů, učebních pomůcek, resp. digitálních výukových objektů a s teoretickými i praktickými aspekty tvorby a využití různých druhů didaktických materiálů v rámci technických výukových prostředků. Tematicky se předmět dále zaměřuje především na poznání možností a didaktických specifik didaktických materiálů při podpoře výuky a na osvojení zásad tvorby digitálních výukových objektů, kritérií hodnocení a didaktických aspektů aplikace, a to především ve vztahu k textovým a grafickým dokumentům, prezentacím a prezentačním programům, hypermediálnímu prostředí webových aplikací, aplikacím webcastingu a educastingu, interaktivním prostředkům a výukovým objektům pro interaktivní tabule.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.09.2011)
Podmínky zakončení předmětu
  • Včasné odevzdání zápočtové práce dle pokynů vyučujícího
  • Ústní část zkoušky (kolokvium) / variantně závěrečný test z teorie
Poslední úprava: LAPES/PEDF.CUNI.CZ (01.12.2014)
Literatura
  • BĚLOHLÁVKOVÁ, V. 33 rad jak úspěšně prezentovat. Brno : Computer Press, 2004. 110 s. ISBN 80-251-0326-9
  • DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupný z WWW: <http://nazornost-ucebni-pomucky.xf.cz/ucebni_pomucky_a_zasada_nazornosti.pdf>.
  • GAGE, J. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. London : David Fulton Publis, 2006. 139 pp. ISBN 978-1-84312-262-3
  • HAUSNER, M. aj. Výukové objekty a interaktivní vyučování. [s.l.] : [s.n.], 2007. 77 s. ISBN 978-80-903897-0-0.
  • CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0
  • LEE, M., BETCHER, CH. The Interactive Whiteboard Revolution. Australian Council Educational Research, 2009. ISBN 0864318170
  • NÖLLKE, C. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. 111 s.  ISBN 80-247-9057-2
  • ROBLYER, M.D. Integrating Educational Technology into Teaching, Upper Saddle River : Pearson Education, 2004, ISBN 0-13-117392-8
  • VOOGT, J.; KNEZEK G. ed. International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer International Handbooks of Education, 2009. 1225 s. ISBN: 978-0387733142

Studijní zdroje

Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2011)
Sylabus -
  • TECHNICKÉ PROSTŘEDKY V EDUKACI
    Základní terminologické konstrukty oblasti,
    Charakteristické vlastnosti a specifické rysy technických prostředků z hlediska edukace.

  • DIDAKTICKÉ MATERIÁLY A MOŽNOSTI JEJICH TVORBY
    Dokumenty vytvářené v prostředí textového a grafického editoru,
    Prezentace vytvářené obecnými a prezentačními programy,
    Audiovizuální, multimediální a 3D výukové objekty,
    Webcasting a educasting,
    Webové stránky jako hypermediální prostředek,
    Použití autorských systémů pro tvorbu výukových objektů a programů,
    Základní kritéria hodnocení didaktických materiálů

  • DIDAKTICKÁ SPECIFIKA TECHNICKÝCH PROSTŘEDKŮ V EDUKACI
    Historické aspekty prostředků didaktické techniky,
    Záznamové plochy,
    Promítací technika,
    Zvuková technika,
    Prezentační systémy,
    Interaktivní technika,
    Prostředky pro poskytování zpětné vazby,
    Vzdělávací prostředí,
    Řídicí systémy, Produkční systémy

  • INTERAKTIVNÍ PROSTŘEDKY
    Interaktivní prostředky, druhy, možnosti využití, porovnání,
    Softwarová podpora jednotlivých druhů interaktivních prostředků,
    Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi,
    Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK