Posláním předmětu je přiblížit studentům soudobé možnosti robotických systémů a stavebnic určených do edukačního procesu, a to jak v preprimárním vzdělávání (MŠ), 1. a 2. st. ZŠ, tak i SŠ. Základním cílem předmětu Robotizace a řízení procesů je praktické seznámení se školními systémy podporujícími výuku robotizace - edukační robotiku. Výuka předmětu je orientována didakticky a zároveň se zaměří na rozvíjení programátorských technik v ikonicko-grafických vývojových prostředích určených pro příslušné systémy a stavbu vlastního robotického modelu.
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (20.02.2018)
The mission of the course is to acquaint students to the processes of automation and robotics in everyday practice and introduce to the issue of CNC machines, vending machines and computer control of production. Basic aim of the course Robotics and Process Control is a practical introduction with school systems, that support teaching robotics. Teaching of this subject is also will focus on developing programming techniques in an iconic and graphic development environments, which contains fully standard programming elements, such as loops, conditions, working with strings, an extensive mathematical apparatus and the strong support of graphical presentations of results.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (20.09.2012)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínky pro získání klasifikovaného zápočtu z předmětu Robotizace a řízení procesů:
Aktivní práce v seminářích; průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata; závěrečná kompletace v kurzu využívané robotické sady do původního stavu.
Vytvoření, prezentace a obhajoba komplexní zápočtové práce - vlastního tvůrčího projektu z oblasti edukační robotiky - s využitím robotických sad Lego.
Požadavky na zápočtovou práci a další informace: - Zápočtová práce bude mít podobu komplexního praktického projektu z oblasti eduakční robotiky zahrnujícího etapy plánování (návrhu), přípravy, stavby a programování robota a současně též prezentaci celého projektu ostatním účastníkům kurzu. - Podmínkou udělení zápočtu je rovněž zhotovení elektronické dokumentace k projektu (v Moodle kurzu bude k dispozici vzorový standardizovaný dokument obsahující vyžadované položky dokumentace projektu). Povinnou část dokumentace projektu je případně možné a žádoucí rozšířit o další doprovodné materiály (např. prezentace, fotografie, video, elektronické výukové objekty pro IWB apod.). - Pro projekt lze využít robotické sady Mindstorms NXT/EV3, Lego WeDo nebo Lego RoboLab, ev. s variantní nadstavbou v podobě sady Lego eLab. - Jediným tematickým omezením projektu je jeho využitelnost při výuce na ZŠ nebo SŠ s primárním zacílením do oblasti ICT nebo přírodovědných předmětů. Vítaný je multidisciplinární přesah.
- Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).
Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtové práce a související rozpravě tematicky orientované do oblasti zaměření předmětu.
Prokázání odpovídajících znalostí a dovedností při řešení praktické úlohy z oblasti edukační robotiky.
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (20.02.2018)
Literatura
BAUM, D. Definitive Guide to LEGO MINDSTORMS. 2nd Edition. Berkeley : Apress, 2002.
BAUM, D. et al. Extreme Mindstorms: an Advanced Guide to Lego Mindstorms. Berkeley : APress, 2000.
ERWIN, B. Creative projects with LEGO Mindstorms. Boston : Addison-Wesley, 2001.
FERRARI, M. et al. Building Robots With Lego Mindstorms : The Ultimate Tool for Mindstorms Maniacs. Osborne : Syngress, 2001.
FERRARI, M. et al. LEGO Mindstorms Masterpieces: Building Advanced Robots. Osborne : Syngress, 2003.
HÄBERLE, H. a kol. Průmyslová elektronika a informační technologie. Praha : Sobotáles, 2003.
HILL, T. Production / Operations Management. Cambridge : McGraw-Hill, 1991.
SENN, J. A. Information Technology: Principles, Practices, and Opportunities. 3rd Edition. New Delhi, Prentice Hall, 2003.
WILCHER, D. LEGO Mindstorms Mechatronics : Using Systems and Controls to Build Sophisticed Robots. New York : McGraw-Hill/TAB Electronics, 2003.
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (22.01.2018)
Sylabus -
Vymezení edukační robotiky
Základní pojmy a obecné principy robotechniky
Vztahy mezi konstrukčním řešením robotů a jejich užitnými vlastnostmi
Modelování činnosti robotů využitím (školních) robotických systémů
Možnosti programování robotických systémů (např. BeeBot, Ozobot, Lego WeDo, Lego Mindtorms NXT/EV3)
Projektové možnosti edukační robotiky ve vzdělávacím procesu v MŠ, ZŠ a SŠ
Možnosti rozšiřujících a doplňkových systémů/sad pro robotechniku (např. laboratorní experimenty)
Alternativní možnosti programování robotických systémů (např. Scratch; komunitní jazyky - Java, C)
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (20.02.2018)
Basic concepts and general principles robotechniky
Systems of industrial robots and manipulators
Control systems of robots
Relations between the design solutions and use properties of robots
Software of control systems of robots, general and problem-oriented programming languages
Organization for cooperation of industrial robotic and manipulators with conventional production facilities
Modelling work of the robot using system ROBOLAB and LEGO MINDSTORMS
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (20.09.2012)