PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aplikace DV v předškol.vzdělávání - OKN03N304A
Anglický název: Didactic Application of Drama Education in Pre-school Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
MgA. Alžběta Ferklová
Vyučující: MgA. Alžběta Ferklová
Anotace
Obsah předmětu je zaměřen na prohloubení znalostí v oblasti využívání metod a technik dramatické výchovy při práci s předškolními dětmi. Důraz je kladen též ne rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické. Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace. Témata: 1.) Průpravné hry a cvičení – rozvoj skupinového vnímání, smyslového vnímání, komunikačních schopností, empatie a prostorového vnímání 2.) Práce s literární předlohou 3.) Vytváření větších tematických celků 4.) Dětský přednes 5.) Dětské divadlo
Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Cíl předmětu

Cíle předmětu:

1. Studenti se seznámí s technikami dramatické výchovy a naučí se je efektivně používat při práci s dětmi pro rozvoj jejich empatie, fantazie a komunikačních schopností.
2. Studenti získají praktické dovednosti v práci s literární předlohou a v jejím využití při dramatické tvorbě s dětmi.
3. Studenti porozumí významu využití tematických celků v dramatické výchově a naučí se je aplikovat v praxi při plánování a realizaci lekcí.

Témata:

1.) Průpravné hry a cvičení – rozvoj skupinového vnímání, smyslového vnímání, komunikačních schopností, empatie a prostorového vnímání

2.) Práce s literární předlohou

3.) Vytváření větších tematických celků

4.) Dětský přednes

5.) Dětské divadlo

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Deskriptory

Vyčíslení studijní zátěže:

Přímá výuka: 9 hodin 

Příprava, realizace a reflexe lekce dramatické výchovy: 10 hodin 

Studium odborné literatury: 56 hodin. 

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

100% docházka.

Plán, realizace a reflexe lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku.

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Literatura

BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.

MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

MORGANOVÁ,N.; SAXTONOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003. ISNN 0323-0449

SVOBODOVÁ, E.; ŠVEJDOVÁ, H.: Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-262-0020-8.

ULRYCHOVÁ,I. Drama a příběh, tvorba scénáře příběhového dramatu v Dv, DAMU,Praha2007. ISBN:978-80-7331-408-8

VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.04.2022)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8860 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

Dramatická výchova v praxi. Anketa o současné situaci dramatické výchovy v českých a moravských školách

http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2011-1.pdf

Dramatická výchova v praxi. Anketa o současné situaci dramatické výchovy v českých a moravských školách

http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2014-3.pdf

Petra Kratinová: Dramatická výchova jako samostatný předmět na ZŠ Lysolaje

http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2010-2.pdf

Eva Gažáková: 8. mezinárodní kongres IDEA, tentokrát s názvem Z jednoho světa do druhého: Umělecké vzdělávání pro zítřek aneb Dramachaos po francouzsku

http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2013-3.pdf

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.04.2022)
Výsledky učení
Výsledky učení:

1. Student se stane aktivním účastníkem lekcí dramatické výchovy a vyzkouší si základní techniky dramatické výchovy zaměřené na rozvoj empatie, smyslového vnímání a komunikačních dovedností dětí.
2. Student připraví a realizuje dramatické aktivity založené na práci s literární předlohou, aby podpořil kreativitu a hlubší porozumění textu u dětí.
3. Student navrhne tematicky propojené lekce dramatické výchovy, které zahrnují práci s pohybem, rytmem a improvizací, a vyhodnotí jejich vliv na rozvoj dětí.
Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (05.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK