PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Hodnotový systém společnosti a práva dítěte - OKN03N105A
Anglický název: An Evaluation System for the Society and Rights of a Child
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Anotace
Účelem předmětu je prohloubit znalosti o dětství a hodnotách s ním spojených - obrazy dětství v současné společnosti a v průřezu historických období, ohroženost dětství. V této souvislosti chápat obsah a smysl etiky učitelské profese v práci s dětmi v předškolním období. Rozumět významu práv dítěte a jejich vlivu na etiku učitelské profese. Přemýšlet o hodnotové výchově v práci s dětmi v předškolních zařízeních, na příkladě konkrétní činnosti provést její analýzu. Témata: 1.) Hodnota a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah. 2.) Hodnotové zázemí společného vzdělávání a výchovy. 3.) Proměny pojetí dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů. 4.) Symbolický význam dětství a jeho reálné dopady. 5.) Práva dítěte, ohrožené dětství. 6.) Úmluva o právech dítěte – význam, implementace. 7.) Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti – respekt k potřebám dítěte. 8.) Etický kodex učitele. 9.) Hodnotová výchova dětí v předškolních zařízeních – plánování, metody. 10.) Příprava činnosti pro děti s cíleným hodnotovým obsahem, její analýza a zpětná vazba při společném sdílení.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
Deskriptory

Vyčíslení studijní zátěže: 8h přímá výuka, 28h příprava na výuku, 16h samostudium literatury, 7h práce se studijními materiály, 7h průběžných úkolů, 8h seminární práce, 1h příprava na zápočet. Celkem 75h. 

Kurz v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8789, heslo bude sděleno studentům na semináři.

Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (03.10.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Zpracování a prezentace seminární práce, zpracování průběžných úkolů..

Studující absolvuje ústní kolokviální pohovor, na jehož základě je mu uděln klasifikovaný zápočet.

 

Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Literatura

HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7290-468-6.

HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha:  Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7290-640-6.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova.  Prešov, ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3.

LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. ISBN: 80-86473-52-X.

OPRAVILOVÁ, E. Smysl a proměny dětstvíPředškolní pedagogika I. Liberec: TUL, 2002.

PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 253 s. ISBN 978-80-7290-387-0.

PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024626369.

Úmluva o právech dítěte. Oficiální el. verze.

TOMKOVÁ, A., & HEJLOVÁ, H. Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum. Slavonic Pedagogic Studies Journal. 2018, Vol. 7, no.2, p. 247-268. eISSN 1339-9055. ISSN 1339-8660. El.verze:http://www.pegasjournal.eu/isme-n2-vol.7-2018.html.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
Metody výuky

Studium určených materiálů a jejich zpracování dle zadání. Samostudium. Práce v semináři.

Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (03.10.2022)
Sylabus

 Témata:

1.) Hodnota a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah.

2.) Hodnotové zázemí společného vzdělávání a výchovy.

3.) Proměny pojetí dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů.

4.) Symbolický význam dětství a jeho reálné dopady.

5.) Práva dítěte, ohrožené dětství.

6.) Úmluva o právech dítěte – význam, implementace.

7.) Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti – respekt k potřebám dítěte.

8.) Etický kodex učitele.

9.) Hodnotová výchova dětí v předškolních zařízeních – plánování, metody.

10.) Příprava činnosti pro děti s cíleným hodnotovým obsahem, její analýza a zpětná vazba při společném sdílení.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
Výsledky učení

Studující interpretuje historickospolečenské podmínky, které determinují pojetí dítěte a dětství, na základě svého srukturovaného záznamu ze studia daných odborných zdrojů.

Studující uvažuje nad tím, jaké společenské podmínky v mikro a makro klimatu života dětí mohou spolupůsobit na pojetí dítěte a na jednání s dítětem v současnosti (v rodině, v mateřské škole apod.).

Studující vysvětlí a zdůvodní dopady symbolického vnímání dítěte a dětství na zacházení s dětmi, s jednotlivci i skupinami.

Studující samostatně prostuduje Umluvu o právech dítěte (1989) a interpretuje své porozumění jejímu konceptu a zejména obsahu paragrafů 28 a 29. Je si vědom významu tohoto dokumentu pro práci v institucích pečujícíhc o děti.

Studující vysvětlí specifikum vzdělávání dětí předškolních dětí v právech dítěte, využije k tomu znalost klíčových principů a jejich aplikace v práci s dětskou skupinou.

Studující připraví metodicky činnost s dětmi, v níž se zobrazí vybraná hodnota, zejména hodnota jinakosti. Využije umělecké texty, vlastní tvorbu nebo jiné relevantní zdroje vhodné pro daný věk dětí.  Při kontrole výsledků jsamostaně představí svou práci a v diskusi odpovídá na otázky, které z prezentace vyplynou.

Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK