Kurz rozvíjí výzkumnou kompetenci studentek. Je zaměřen na hlubší ozřejmění, jak může pedagogický výzkum přispívat k řešení problémů praxe - představí příklady reálných výzkumů, na nichž bude ilustrována šíře metodických přístupů a bohatost výzkumného instrumentáře. Obsahové vymezení: Vztah teorie a praxe. Vědecká gramotnost a výzkumná kompetence učitele. Vědecký přístup k poznávání reality. Akční výzkum jako prostředek rozvoje profesionality učitele. Teoretická báze pro výzkum – dostupnost a rešerše zdrojů. Založení výzkumu, formulace výzkumného problému, stanovení výzkumných otázek, volba výzkumného designu. Sdílení výsledků výzkumu, prezentace/publikace výzkumné zprávy (pedagogické časopisy, konference). Proměnné, Výzkumný problém, Výzkumné otázky,Hypotézy, Plánovaní výzkumu, Výzkumný soubor, Validita a reliabilita, Výzkumná metoda, Pozorování, Škálovaní, Dotazník, Rozhovor, Experiment, Sociometria, Didaktický test, Akčný výskum, Etika výskumu
Poslední úprava: Pěnička Jaroslav, Mgr. (15.09.2020)
The course develops students' research competence. It focuses on a deeper understanding of how pedagogical research can contribute to solving practical problems - it will present examples of realistic research illustrating the breadth of methodological approaches and the richness of the research instrument.
We will work on the following topics:
1. Relation of theory and practice. Science Literacy and Teachers’ Research Competence. A scientific approach to understanding reality. Action research as a means of developing teachers’ professionalism.
2. Topics of pedagogical research in the Czech Republic.
3. Theoretical basis for research - availability and search for resources.
4. Setting up a research, formulation of the research problem, determination of research questions, and selection of research design.
5. The phase of research, field entry.
6. A child as a specific respondent. Ethics of research.
7. Research methods and techniques, their possibilities and limitations (validity, reliability, the influence of the researcher's subjectivity).
8. Data processing and interpretation. Basic statistical functions.
9. Sharing research results, presentation/publication of research reports (pedagogical journals, conferences).
Poslední úprava: Pěnička Jaroslav, Mgr. (16.09.2019)
Deskriptory
Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8837 Heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.
V případě uzavření škol bude kurz uskutečňování prostřednictvím platforem: moodle a zoom v čase konání kurzu. Link a heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.
Přednášky jsou přístupné široké veřejnosti. V případě zájmu kontaktujte vyučujícího kurzu prostřednictvím emailu minimálně 24h před konáním přednášky - vyučující Vám zašle přihlašovací údaje.
Poslední úprava: Pěnička Jaroslav, Mgr. (30.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu
K zápočtu je třeba získat 70% celkového počtu bodů (b)
Účast na výuke (prezenčne/online) - 10%b
Prezentace výzkumu v návazností na: Návrh výzkumu/Revize praktické části bakalářské práce - 25%b
Včasné odovzdání: Samostatná práca: Návrh výskumu/Revize praktické části bakalářske práce - 40%b
Prezentace samostatné práce - 20%b
Studijní zátěž podle: ECTS
Poslední úprava: Pěnička Jaroslav, Mgr. (15.09.2020)
Literatura
Základní studijní literatura
Gavora, Peter a kol. 2010. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978–80–223–2951–4.
Gavora,P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido 2010.
Gavora,P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4., rozš. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0200-4.
Chráska,: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu ISBN 978-80-247-5326-3
MAŃÁK, J., ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
MUSILOVÁ, Marcela, 2011. Pedagogická diagnostika: teorie a její reflexe v praxi. 1. Olomouc: Jiří Musil - Psychologická a výchovná poradna. ISBN 978-80-904822-3-4.
Pedagogická diagnostika teorie a její reflexe v praxi ISBN 978-80-904822-3-4
Pelikán,J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ, 2009. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-647-6.
Průcha,J.: Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha, Karolinum 1995
SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar, 2019. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.
Šeďová, K., & Švaříček, R. (2013). Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478–510.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Vlčková, K. Kvantitativní výzkum. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V., ŠVEC, Š. (Eds.) Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-210-3802-0.
Doporučená studijní literatura
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
SPOUSTA, V. Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Brno: Akademické nakladatelství CERM , 2009. ISBN 978-80-7204-617-1.
SYSLOVÁ, Z., NAJVAROVÁ, V. Analýza témat pedagogického výzkumu zaměřeného na předškolní vzdělávání v České republice od roku 2000. In Bendl, S., Zvírotský, M.. Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata – ideje – realizace. Sborník z 18. výroční konference České pedagogické společnosti konané ve dnech 16. – 17. února 2011 v Praze. Brno: Tribun EU, 2011. 5 s. ISBN 978-80-263-0046-5.
Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8837 Heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.
Poslední úprava: Pěnička Jaroslav, Mgr. (15.09.2020)
Metody výuky -
Prednáška, seminář , výuka v internetovém prostředí, obhajoba předběžné osnovy závěrečné práce a plánu výzkumu. V případě uzavření škol bude kurz uskutečňování prostřednictvím platforem: moodle a zoom v čase konání kurzu.
Poslední úprava: Pěnička Jaroslav, Mgr. (15.09.2020)
We are using some IT tools (mentimeter.com, plicker.com, QR reader) during the workshops.
Poslední úprava: Voda Jan, PhDr., Ph.D. (23.07.2017)