|
|
|
||
Účelem předmětu je prohloubit znalosti o dětství a hodnotách s ním spojených - obrazy dětství v současné společnosti a v průřezu historických období ohroženost dětství. V této souvislosti chápat obsah a smysl etiky učitelské profese v práci s dětmi v předškolním období. Orientovat se v Úmluvě o právech dítěte, rozumět významu práv dítěte, jejich vlivu na etiku učitelské profese a přemýšlet o jejich praktickém uplatňování v práci učitele.
Témata:
• Hodnoty a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah.
• Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti.
• Proměny pojímání dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů.
• Práva dítěte a Úmluva o právech dítěte, ohrožené dětství.
• Hodnoty v práci učitelky mateřské školy - rozhodování, plánování.
• Etický kodex učitele.
Studijní zátěž: přímá výuka 8 hodin,studuim a úkoly 57 hodin, příprava na KZ 10 hodin
Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (11.09.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je (1) orientace v teorii hodnot, jejich vztahu k výchově. (2) Přemýšlet o hodnotové výchově dětí, aktuálně ve vazbě na společné vzdělávání. (3) Porozumět účelu a principům práv dítěte ve vztahu ke vzdělávání a péči o děti v předškolních zařízeních. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (19.10.2018)
|
|
||
Výuka je prezenční. V případě absence bude zadána náhradní práce. Podpora v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8789
Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast na semináři, vypracování seminární práce dle zadání na semináři. Obhajoba práce při ústní zkoušce. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (19.10.2018)
|
|
||
Základní studijní literatura: Úmluva o právech dítěte. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5 HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7290-468-6. HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7290-640-6. PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024626369.
Další doporučená literatura: LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. ISBN: 80-86473-52-X. OPRAVILOVÁ, E. Smysl a proměny dětství. Předškolní pedagogika I. Liberec: TUL, 2002. ROGGE, J. - U. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8. PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 253 s. ISBN 978-80-7290-387-0 KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov, ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3. Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (03.05.2017)
|
|
||
Klasifikovaný zápočet Seminární práce dle zadání na semináři, její obhajoba při ústní zkoušce.
Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
· Hodnoty a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah. · Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti. · Proměny pojímání dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů. · Práva dítěte a Úmluva o právech dítěte, ohrožené dětství. · Hodnoty v práci učitelky mateřské školy - rozhodování, plánování. · Etický kodex učitele. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (19.10.2018)
|