|
|
|
||
Základy psycholingvistiky (se zaměřením na předškolní věk).
Základy kognitivní lingvistiky v procesu osvojování a nabývání jazyka u dítěte předškolního věku.
Pragmatické aspekty řečové komunikace a jejich rozvoj u žáka předškolního věku.
Základy sémantiky (znak, symbol, jazykový znak, jazyk jako systém) jako podklad pro
činnosti zaměřené na žákovo poznávání jednoduchých znakových systémů.
Tzv. "raná gramotnost" v mateřské škole.
Jazyková gramotnost, jazyková kompetence a rozvoj komunikativních dovedností (mluvení, naslouchání, čtení, psaní) u dětí předškolního věku.
Motivace rozvoje zájmu o psanou i mluvenou podobu jazyka.
Vztah k národnímu jazyku.
Didaktické strategie k rozvoji jazykové gramotnosti, námětové hry a činnosti, jazyková cvičení.
Didaktické strategie k osvojení poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní.
Pracovní sešity, listy, metodické příručky - dle aktuálního stavu v literatuře.
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
V případě online výuky kurz bude realizován prostřednictvím ZOOM Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Základní studijní literartura Bloom, Paul. Jak se děti učí významu slov. Překlad Jan Chromý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 294 stran. ISBN 978-80-246-3095-3. Fernández, Eva M. a Cairns, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2014. 298 s. ISBN 978-80-246-2435-8. Výběr. Petrová, Zuzana a Valášková, Miriam. Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans, 2007. 152 s. ISBN 978-80-969777-5-8. Průcha, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 199 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3603-7. Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-33-5. Zajitzová, Eliška. Tvorba nástroje pro hodnocení komunikativních kompetencí dětí předškolního věku. e-Pedagogium I/2011. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2011, s. 60-77. ISSN 1213-7758.
Doporučená literatura Pupala, Branislav a Zápotočná, Oľga. Rané štúdie o ranej gramotnosti. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003. 151 s. ISBN 80-223-1806-X. Tomášková, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0. Chejnová, Pavla. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: Pedf UK, 2016. online Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast v kurzu, seminární práce zaměřená na rozvoj komunikačních dovedností předškoláka. Práci nutno odevzdat do konce výuky v daném semestru. Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|