|
|
|
||
Předmět směřuje svým zaměřením na rozvoj učitelských kompetencí v celém rozsahu a získávání zkušeností s výukou v kontextu fungování třídy a školy. Ověřuje úroveň učitelské způsobilosti v závěru studia.
Praxe má klíčový význam pro ověření učitelské způsobilosti, utváření schopnosti reflexe vlastní učitelské činnosti. Napomáhá získat sebevědomí, sebedůvěru, sebejistotu, ale i schopnost kriticky posuzovat výkon vlastní i ostatních.
Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
Cílem praxe je pokračovat v rozvíjení systematické reflexe učitelské činnosti na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své pedagogické práce s oporou o kritéria a oblasti rozpracované v Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
4 hodiny přímé výuky. 120 hodin práce v terénu školy a přípravy na ni a reflexe. 26 hodin samostatné práce. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
Splnění zadání v průběhu praxe, včetně přímé výuky žáků na 1. stupni ZŠ. Aktivní účast na reflektivních seminářích. V případě absence náhradní práce. Sebehodnocení v Souboru profesních kvalit studenta na souvislé pedagogické praxi. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5. SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5 TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/ FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7. Kompetenční rámec absolventa učitelství. MŠMT. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi HORSKÁ, V.Koučování ve školní praxi, Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8.
Doporučená literatura: SLAVÍK, J.; WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. II. díl. Praha: UK –Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3. JANÍK, T.; SLAVÍK, J. Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 2009, 59, č. 2, s. 116 –135. ISSN 3330-3815. SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010, 60, č. 3-4, s. 223 –241. ISSN 3330-3815. SLAVÍK, J; DYTRTOVÁ, K.; HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza tvořivých úloh (se zaměřením na výtvarnou výchovu a příbuzné umělecké obory). In SVATOŠ, T.; DOLEŽALOVÁ, J. ed. Pedagogický výzkum jako podpora současné školy. Hradec Králové: GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové, 2008, s. 761 –778. ISBN 978-80-7041-287-9. SLAVÍK, J.; JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, 55, č. 4, s. 336-354, ISSN 3330-3815. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0. KOSOVÁ, B., TOMENGOVÁ, A. a kol. Profesijná praktická príprava budúcich učitelov. Banská Bystrica: Elianum, 2015. PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X. SPILKOVÁ, V. ;JANÍK, T. et al. Vzdělávání a profesní rozvoj učitelů v teoretické a výzkumné refelxi. Monotematické číslo časopisu Pedagogika, 4/2016, 365-367. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Samostatná práce, sdílení pod vedením učitele VŠ, sebehodnocení. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Organizace a průběh praxe: Studenti samostatně praktikují na zvolených základních školách v ročnících 1. stupně. Studenti na pozici třídního učitele dokládají týden výuky týdenním plánem a reflexí výsledků učení žáků. Další 2 týdny reflektují jedotlivé dny. Studenti bez třídnictví vyučují a reflektují 2 týdny po 10 hodinách, celkem 20 hodin, různé předměty. Jeden z týdnů praxe přebírají třídu v roli třídního učitele nebo párového učitele, připravují a reflektují týdenní plán ve vazbě na výsledky učení žáků. Hospitace s reflexí 2 hodiny. V rámci seminářů k souvislé praxi studenti reflektují odučené hodiny a svou profesní výzvu. Reflexe je také věnována situacím, které studenti zažívají během souvislé pedagogické praxe II. V centru pozornosti jsou zejména strategie řešení kázně a řízení třídy, práce s pravidly, spolupráce s rodinou atd. Konzultovány jsou též případové studie žáků se specifickými poruchami učení a chování, žáků nadaných a žáků ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, žáků s odlišným mateřským jazykem. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
Kurz v Moodlu https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12644 Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|