|
|
|
||
Praxe směřuje svým zaměřením na rozvoj učitelských kompetencí v celém rozsahu a získávání zkušeností s výukou v kontextu fungování třídy. Ověřuje úroveň učitelské způsobilosti v závěru studia.
Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
|
|
||
Student/ka prokazuje své učitelské způsobilosti. Student/ka prohlubuje dovednost reflexe vlastní učitelské činnosti, včetně schopnosti vysvětlovat a argumentovat své pojetí vyučování s oporou o teoretické poznatky a praktické zkušenosti. Využívá Rámec profesních kvalit učitele, dostupné na:https://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/08_Ramec_profesnich_kvalit_ucitele.pdf Student/ka podává zdůvodněnou zpětnou vazbu na výuku kolegyň s oporou o Rámec profesních kvalit učitele Student/ka vede kolegiální rozhovor o pedagogických procesech, o zkušenostech z dobré praxe, o řešení náročných situací. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
|
|
||
6 ECTS odpovídají 150 hodinám práce studenta: - 20 hodin přímé výuky na 1. stupni ZŠ - 10 hodin hospitací u jiných vyučujících na 1. stupni ZŠ - 50 hodin příprava na pedagogickou práci - 40 hodin práce na reflexích své výuky i výuky druhých - 30 hodin sebehodnocení v Souboru kvalit studenta na pedagogické praxi, vedení reflektivního deníku a další úkoly dle požadavků vedoucí praxe. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (01.10.2024)
|
|
||
Student/ka absolvuje 100% požadovaných hodin výuky i hospitací. Student/ka předloží potvrzení ředitelství školy o vykonávané učitelské praxi ve vymezeném rozsahu (minimálně 30 hodin výuky a 10 hodin hospitací). Potvrzení vloží do Moodle. Jiná forma odevzdání se nepřipouští. Student/ka odevzdá úkol v Moodle: záznamy z výuky (příprava a reflexe) a záznamy z hospitací (popis hodiny a reflexe). Studijní opora, tj. adresa v Moodlu, bude upřesněna na prvním prezenčním setkání Souvislé pedagogická praxe I s reflexí, zde bude doplněna. Student/ka, který bude nepřítomen/nepřítomna na prezenčním setkání, vykoná náhradní práci a odevzdá ji do Moodlu. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0043-7. KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.ISBN 978-80-7315-221-5. SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9- SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5 TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/ FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7. HORSKÁ, V.Koučování ve školní praxi, Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8. TOMKOVÁ, A., HEJLOVÁ, H., PROCHÁZKA, M. NAJMONOVÁ, M. Spolupráce učitele a dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. České Budějovice: JČU, 2020. ISBN 978-80-7394-842-9.
Doporučená literatura: KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0. KOSOVÁ, B., TOMENGOVÁ, A. a kol. Profesijná praktická príprava budúcich učitelov. Banská Bystrica: Elianum, 2015. PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X. PÍŠOVÁ, M., ČERNÁ, M. Pro mentory projektu Klinický rok. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-854-3. PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8- PÍŠOVÁ, M., DUSCHINSKÁ, K. a kol. Mentoring v učitelství. Praha: Nakladatelství Pedagogické fakulty v Praze, 2012. ISBN: 978-80-7290-589-8. TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
|
|
||
Aplikace znalostí a zkušeností v praxi. Skupinová reflexe. Sdílení zkušeností. Vzájemná kolegiální podpora. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
|
|
||
Samostatná práce na 1. stupni ZŠ. Prezenční setkání – diskuse nad tématy spojenými s Rámcem profesních kvalit učitele, Soborem profesních kvalit studenta na pedagogické praxi a osobní profesní výzvou. Sdílení dobré praxe. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (15.09.2023)
|
|
||
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12644#section-4 Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
Studující nastavuje cíle tak, aby vedly k naplnění očekávaných výstupů a k rozvoji klíčových kompetencí a gramotnosti v souladu s ŠVP/RVP. Zařazuje také cíle průřezových témat. Studující vede žáky a žákyně k porozumění cílům výuky. Studující plánuje sekvence navazujících vyučovacích hodin tak, aby směřovaly k dlouhodobým cílům.•Studující formuluje srozumitelná a stručná zadání úkolů či výukových situací. Po zadání ověřuje, do jaké míry jim žáci a žákyně porozuměli. Studující přispívá k naplnění základních předpokladů pro vznik pozitivních vztahů ve třídě a spoluvytváří prostředí důvěry. Zná žáky a žákyně jménem, jedná s nimi konzistentně a předvídatelně, sám/sama dodržuje dohodnutá pravidla. Studující využívá dostupné digitální nástroje a prostředí pro podporu učení žáků a žákyň v souladu s pravidly školy a digitálními kompetencemi žáků a žákyň (např. informační systém školy, Learning Management System – LMS apod.). Studující vytváří žákům a žákyním srozumitelná a smysluplná kritéria pro hodnocení, sebehodnocení a pro vzájemné hodnocení jejich učení. Tato kritéria jsou žákům známá a korespondují s cíli výuky. Studující zapojuje do tvorby kritérií také žáky a žákyně a spolupracuje při jejich tvoření s kolegy a kolegyněmi. Studující poskytuje zpětnou vazbu tak, aby byla efektivně využitelná pro další učení žáků a žákyň, tj. aby ukazovala další krok ke zlepšení, byla respektující, konkrétní, včasná a konstruktivní. Studující preferuje pozitivní zpětnou vazbu, tedy oceňuje to, co se daří, a zároveň nezamlčuje slabší stránky. Studující podle možností vyučuje v páru – tandemu – s kolegou/kolegyní (či se spolužákem/spolužačkou, případně provázejícím učitelem/učitelkou v průběhu studia učitelství, nebo s uvádějícím učitelem/učitelkou). Společně výuku plánují, vedou a vyhodnocují v rámci kolegiální spolupráce. Studující vědomě pracuje na utváření svého profesního sebepojetí, tj. formuluje či upravuje svou učitelskou vizi – jakým učitelem chce či nechce být a proč. Svou učitelskou vizi opírá o reflektovanou zkušenost, poznání sebe sama a svých silných i slabých stránek v roli učitele/učitelky, o odborné poznatky a další zdroje. Studující vysvětlí přínos své učitelské vize pro učení a rozvoj žáků a žákyň. Studující si na základě svých rozvojových potřeb a své učitelské vize stanovuje rozvojové cíle. Systematicky pracuje na jejich naplňování a využívá k tomu široké škály prostředků (např. vzdělávání, odbornou literaturu, kolegiální spolupráci, rozvojové komunity, mentoring).
Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
|