|
|
|
||
Cílem předmětu je vnést vhled do problematiky počáteční čtenářské gramotnosti, nastínit současné pojetí a aktuální trendy jejího rozvoje v ČR i v zahraničí. Obsah kurzu bude integrovat inovativní metody, pedagogické postupy a strategie výuky, psychodidaktikou a psychosociální problematiku na počátku školní docházky. Studenti se seznámí z různými metodami výuky čtení, součástí seminářů jsou praxe na 1. stupni ZŠ (v rozsahu 0/1), studenti si prakticky vyzkouší rozvíjet čtenářskou gramotnost v 1. a 2. ročníku ZŠ a pokusí se naplánovat inovace školní výuky čtení a psaní.
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti. Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (30.09.2021)
|
|
||
100% účast na praxi, možnost nahradit Test písma Aktivní účast na výuce Vedení reflektivního deníku z praxe Příprava 1 didaktického materiálu včetně metodického doporučení Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (30.09.2021)
|
|
||
Povinná literatura: KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R.. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998, ISBN 80-86039-55-2.
Doporučená literatura: RONKOVÁ, J. WILDOVÁ R. Aktivizace čtenářských strategií v experimentálním výzkumu. Interdisciplinární mezinárodní vědecká konference doktorandů a odborných asistentů. QUAERE 2015. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 5. vyd. 2015. ISBN 978-80-87952-10-8. WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815. RONKOVÁ, J. Přínosy metody Podvojného deníku rozvoji čtenářské gramotnosti. QUARE 2014. Hradec Králové: Magnanimitas. 2014. ISBN 978-80-87952-04-7, ETTN 085-14-15028-06-02. RONKOVÁ, J. WILDOVÁ R. The Reading Matters: Children Readership in the Czech Republic. In Bekirogullari. Zafer; Minas, Melis Yagmur (ed): 5th international conference on education & educational psychology (ICEEPSY 2014). UK: C–crcs, 2014. 1204-1208. ISSN: 1986-3020. WILDOVÁ, R (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6. VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0. Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (30.09.2021)
|
|
||
Přehled hlavních témat: 1. Současné pojetí rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti. 2. Rozvoj počateční pregramotnosti (domácí i zahraniční trendy, individualizované intervenční programy). 3. Psychologické základy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti. 4. Historický přehled metod výuky počáteční čtenářské gramotnosti, inspirace pro rozvoj současné počáteční čtenářské gramotnosti. 5. Analyticko-syntetická a genetická metoda při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti. 6. Rozvoj písařské gramotnosti (vázané i nevázané písmo). Výuka psaní leváků (diagnostika, specifika metodického postupu) Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|