|
|
|
||
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčovým didaktickým znalostem v oblasti výukových metod a strategií, hodnocení ve výuce a řízení třídy. Předmět usiluje o to, aby studenti dokázali používat didaktické znalosti v učitelské praxi, rozvíjí učitelské kompetence v souladu s Kompetenčním rámcem studenta a studentky učitelství. Vede k aktivní práci s pedagogicko-psychologickým portfoliem během studia. Navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II.
V rámci plnění tohoto předmětu je možné zpracovat si tyto úkoly do Pedagogicko-psychologického portfolia k SZZ z pedagogiky:
Metody a organizační formy výuky
Hodnocení procesů a výsledků učení
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčovým didaktickým znalostem v oblasti výukových metod a strategií, hodnocení ve výuce a řízení třídy. Předmět usiluje o to, aby studenti dokázali používat didaktické znalosti v učitelské praxi, rozvíjí učitelské kompetence v souladu s Kompetenčním rámcem studenta a studentky učitelství. Vede k aktivní práci s pedagogicko-psychologickým portfoliem během studia. Navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Studijní zátěž:
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Splnění potrfoliových úkolů v daném termínu (nejpozději 2 týdny po posledním semináři) a v požadované kvalitě. Pozdní odevzdání a nižší kvalita může ovlivnit celkovou známku ze zkoušky. Vykonání písemné zkoušky. Student losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Písemně zpracuje a) osnovu pojednání o tomto okruhu na max půl strany A4 (jak by koncipoval své ústní pojednání o tomto okruhu) s použitím klíčových slov daných příslušnými okruhy k SZZ z pedagogiky (ty nebude mít u zkoušy k dispozici) a s odkazem na alespoň 1 zdroj odborné literatury. Dále vypracuje k vylosovanému okruhu odpovědi na konkrétní otázky, které mu zadá examinátor a budou vycházet z daného okruhu vymezeného klíčovými slovy. Písemná zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných). Podmínkou přistoupení ke zkoušce je odevzdání portfoliových úkolů v dostatečné kvalitě. Více termínů nebude. Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů Didaktika 1. stupně ZŠ I a II. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B. Obecná didaktika - Učební metody a strategie. https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/139-obecna-didaktika-iii-vyukove-metody-strategie Starý, K., Chvál, M., Laufková, V. a kol. Hodnocení pro učení (dostupné zde: WILDOVÁ, Radka - POCHE KARGEROVÁ, Jana - KRČMÁŘOVÁ, Tereza...et al. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 100 s. ISBN 978-80-7603-246-0. STARÝ, K, LAUFKOVÁ, V. a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. Stará, J. Jak předcházet rušivému chování ve třídě a jak jej řešit. In: Starý, Karel a kol.: Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. 151 s. ISBN 978-80-7367-511-0, str. 117–128. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Splnění potrfoliových úkolů v daném termínu (nejpozději 2 týdny po posledním semináři) a v požadované kvalitě. Pozdní odevzdání a nižší kvalita může ovlivnit celkovou známku ze zkoušky. Vykonání písemné zkoušky. Student losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Písemně zpracuje a) osnovu pojednání o tomto okruhu na max půl strany A4 (jak by koncipoval své ústní pojednání o tomto okruhu) s použitím klíčových slov daných příslušnými okruhy k SZZ z pedagogiky (ty nebude mít u zkoušy k dispozici) a s odkazem na alespoň 1 zdroj odborné literatury. Dále vypracuje k vylosovanému okruhu odpovědi na konkrétní otázky, které mu zadá examinátor a budou vycházet z daného okruhu vymezeného klíčovými slovy. Písemná zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných). Více termínů nebude. Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů Didaktika 1. stupně ZŠ I a II. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Podmínky ukončení předmětu. Portfolio k SZZ z pedagogiky. Řízení třídy. Interaktivní přímá výuka celé třídy. Konstruktivismus. Induktivní a deduktivní postup. Přehled výukových metod. Kooperativní učení se a výuka. Badatelsky orientovaná výuka. Projektová výuka. Hodnocení Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|