PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Kurz turistiky, her a pobytu v přírodě - OKMN0N119A
Anglický název: The course of Tourism, Games and Outdoor activities
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 3 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Mgr. MgA. Anna Waloschková
Prerekvizity : OKMN0T110A
Záměnnost : OPMN0T119A
Je záměnnost pro: OKMN0T119A
Anotace -
Předmět je realizován formou pobytového outdoorového kurzu. Program kurzu začíná v neděli odpoledne a končí ve středu po obědě (nelze přijet později či odjet dříve). Zaměřuje se na nácvik praktických dovedností a teoretických znalostí v oblasti jarních a podzimních aktivit v přírodě. Těžištěm kurzu je bezpečný pohyb v přírodním prostředí, hry a cvičení v přírodě, orientace v terénu, turistika, základy orientačního běhu a netradiční hry. Součástí výuky je také rozvoj osobnostně-sociálních dovedností, zejména spolupráce, komunikace, reflexe prožitku a práce ve skupině v podmínkách outdoorového prostředí. Kurz napomáhá (budoucím) učitelům rozumět vlastnímu jednání v zátěžových a týmových situacích, rozvíjí jejich pedagogickou odpovědnost a podporuje psychohygienu a vědomou práci se stresem. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v rámci aktivit a při podávání záchrany a dopomoci. Náklady na kurz (ubytování a stravné) se pohybují kolem 2600 Kč (mohou se lišit dle aktuálních cen). Cestu na kurz a zpět si student/ka organizuje a hradí sám/sama. Na začátku semestru se bude konat online setkání, kde budou sděleny podrobnosti.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (06.12.2025)
Cíl předmětu

Studující rozvíjí své kompetence v oblasti techniky a didaktiky sportů a aktivit v přírodě.

Studující získávají základní teoretické znalosti z oblasti sportů a aktivit v přírodě.

Studující utváří své sebepojetí v rámci vztahu k pohybu v přírodě.

Studující vnímá a respektuje své fyzické limity i limity skupiny.

Studující efektivně uplatňuje strategie komunikace a rozdělení rolí ve skupině vzhledem k zadáním aktivit.

Studující uplatňuje respektující přístup a přispívá k vytváření bezpečné, podpůrné atmosféry skupiny.

Předmět podporuje zejména rozvoj následujících kompetencí dle Kompetenčního rámce absolventa učitelství:

1.1. Rozumím vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjím.

1.2. Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami.

3.1. Vytvářím bezpečné prostředí pro učení.

3.2. Vedu žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci. 

4.1. Hodnotím na základě kritérií a vedu k tomu také žáky a žákyně.

5.1. Spolupracuji s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu.

6.1.Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji.

6.3. Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu.

Poslední úprava: Waloschková Anna, Mgr. MgA. (05.12.2025)
Deskriptory

Předmět je realizován formou pobytového outdoorového kurzu. Program kurzu začíná v neděli v 16:00 a končí ve středu po obědě (nelze přijet později či odjet dříve). 

Předmět je hodnocen 2 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Praktická výuka: 40 hodin

Příprava na výuku a samostudium: 20 hodin


Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (06.12.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast na výuce v plném rozsahu.

Prokázání získaných praktických dovedností a teoretických znalostí.

Dodržování společně dohodnutých pravidel skupiny.

Poslední úprava: Waloschková Anna, Mgr. MgA. (05.12.2025)
Literatura

BALÁŠ, J., VOMÁČKO, L., FRAINŠIC, M., ŠAFRÁNEK, J. Multimediální učebnice Turistika a sporty v přírodě. Praha: FTVS, 2013. ISBN: 978-80-87647-13-4. Dostupné z: http://web.ftvs.cuni.cz/eknihy/turistika/ 

DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. A kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum. 2017. ISBN 978-80-246-3308-4   

HNÍZDIL, J., KIRCHNER, J. Orientační sporty. Praha: Grada, 2005. ISBN: 80-247-1058-7 

KIRCHNER, J. a HNÍZDIL J. Orientační hry nejen do přírody. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 100 s. ISBN 80-247-0798-5. 

MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0.

NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál, 2000. ISBN: 978-80-262-0322-3

NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál, 2014. ISBN: 80-247-1058-7

NEUMAN, J., TURČOVÁ, I. Turistika a sporty v přírodě. Přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha: Falon, 2022. ISBN: 978-8087432-32-7

NEUMAN, J., VOMÁČKO, L., & VOMÁČKOVÁ, S. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999. ISBN: 80-7178-292-0

ŠAFRÁNEK, J. Cyklistika pro děti a jejich rodiče. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-439-9

TURČOVÁ, I., BARTŮNĚK, D. Vzdělávací a zážitkové programy výchovy v přírodě. Praha: Portál, 2023. ISBN: 978-80-262-2030-5

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (06.12.2025)
Sylabus

Základy orientace a orientační běh - práce s mapou,  orientační schopnosti,  topografie

Hry a cvičení v přírodě, reflexe prožitků a zkušeností

Netradiční hry - branball, a další 

Základní znalosti přírody, ekologie, ekohry

Blok zaměřený na osobnosntí a sociální rozvoj účastníků/účastnic kurzu

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (06.12.2025)
Studijní opory
Kurz turistiky, her a pobytu v přírodě - moodle kurz: (bude doplněn)
Poslední úprava: Waloschková Anna, Mgr. MgA. (05.12.2025)
Výsledky učení

Studující prokáže optimální technickou úroveň provedení vybraných pohybových dovedností -  orientace pomocí mapy a buzoly.

Studující prokáže znalosti v oblasti bezpečnosti při outddoorových aktivitách.

Studující dokáže uplatnit didaktické zásady pro vedení a organizaci outdoorových aktivit.

Studující se aktivně účastní polodenního cyklo turistického výletu. 

Studující plánuje a organizuje hry v přírodě pro vybranou věkovou skupinu dětí.

Studující prokáže teoretické znalosti z vybraných oblastí outdoorových aktivit.

Studující spolupracuje při řešení skupinových úkolů, aktivně přispívá k vytváření podpůrného a bezpečného prostředí a respektuje dohodnutá pravidla.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (06.12.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK