|
|
|
||
|
Předmět je realizován formou pobytového outdoorového kurzu. Program kurzu začíná v neděli odpoledne a končí ve středu po obědě (nelze přijet později či odjet dříve). Zaměřuje se na nácvik praktických dovedností a teoretických znalostí v oblasti jarních a podzimních aktivit v přírodě. Těžištěm kurzu je bezpečný pohyb v přírodním prostředí, hry a cvičení v přírodě, orientace v terénu, turistika, základy orientačního běhu a netradiční hry.
Součástí výuky je také rozvoj osobnostně-sociálních dovedností, zejména spolupráce, komunikace, reflexe prožitku a práce ve skupině v podmínkách outdoorového prostředí. Kurz napomáhá (budoucím) učitelům rozumět vlastnímu jednání v zátěžových a týmových situacích, rozvíjí jejich pedagogickou odpovědnost a podporuje psychohygienu a vědomou práci se stresem.
Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v rámci aktivit a při podávání záchrany a dopomoci. Náklady na kurz (ubytování a stravné) se pohybují kolem 2600 Kč (mohou se lišit dle aktuálních cen). Cestu na kurz a zpět si student/ka organizuje a hradí sám/sama. Na začátku semestru se bude konat online setkání, kde budou sděleny podrobnosti.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (06.12.2025)
|
|
||
|
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti techniky a didaktiky sportů a aktivit v přírodě. Studující získávají základní teoretické znalosti z oblasti sportů a aktivit v přírodě. Studující utváří své sebepojetí v rámci vztahu k pohybu v přírodě. Studující vnímá a respektuje své fyzické limity i limity skupiny. Studující efektivně uplatňuje strategie komunikace a rozdělení rolí ve skupině vzhledem k zadáním aktivit. Studující uplatňuje respektující přístup a přispívá k vytváření bezpečné, podpůrné atmosféry skupiny. Předmět podporuje zejména rozvoj následujících kompetencí dle Kompetenčního rámce absolventa učitelství: 1.1. Rozumím vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjím. 1.2. Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami. 3.1. Vytvářím bezpečné prostředí pro učení. 3.2. Vedu žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci. 4.1. Hodnotím na základě kritérií a vedu k tomu také žáky a žákyně. 5.1. Spolupracuji s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu. 6.1.Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji. 6.3. Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu. Poslední úprava: Waloschková Anna, Mgr. MgA. (05.12.2025)
|
|
||
|
Předmět je realizován formou pobytového outdoorového kurzu. Program kurzu začíná v neděli v 16:00 a končí ve středu po obědě (nelze přijet později či odjet dříve). Předmět je hodnocen 2 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Praktická výuka: 40 hodin Příprava na výuku a samostudium: 20 hodin Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (06.12.2025)
|
|
||
|
Aktivní účast na výuce v plném rozsahu. Prokázání získaných praktických dovedností a teoretických znalostí. Dodržování společně dohodnutých pravidel skupiny. Poslední úprava: Waloschková Anna, Mgr. MgA. (05.12.2025)
|
|
||
|
BALÁŠ, J., VOMÁČKO, L., FRAINŠIC, M., ŠAFRÁNEK, J. Multimediální učebnice Turistika a sporty v přírodě. Praha: FTVS, 2013. ISBN: 978-80-87647-13-4. Dostupné z: http://web.ftvs.cuni.cz/eknihy/turistika/ DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. A kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum. 2017. ISBN 978-80-246-3308-4 HNÍZDIL, J., KIRCHNER, J. Orientační sporty. Praha: Grada, 2005. ISBN: 80-247-1058-7 KIRCHNER, J. a HNÍZDIL J. Orientační hry nejen do přírody. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 100 s. ISBN 80-247-0798-5. MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0. NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál, 2000. ISBN: 978-80-262-0322-3 NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál, 2014. ISBN: 80-247-1058-7 NEUMAN, J., TURČOVÁ, I. Turistika a sporty v přírodě. Přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha: Falon, 2022. ISBN: 978-8087432-32-7 NEUMAN, J., VOMÁČKO, L., & VOMÁČKOVÁ, S. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999. ISBN: 80-7178-292-0 ŠAFRÁNEK, J. Cyklistika pro děti a jejich rodiče. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-439-9 TURČOVÁ, I., BARTŮNĚK, D. Vzdělávací a zážitkové programy výchovy v přírodě. Praha: Portál, 2023. ISBN: 978-80-262-2030-5 Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (06.12.2025)
|
|
||
|
Základy orientace a orientační běh - práce s mapou, orientační schopnosti, topografie Hry a cvičení v přírodě, reflexe prožitků a zkušeností Netradiční hry - branball, a další Základní znalosti přírody, ekologie, ekohry Blok zaměřený na osobnosntí a sociální rozvoj účastníků/účastnic kurzu Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (06.12.2025)
|
|
||
|
Kurz turistiky, her a pobytu v přírodě - moodle kurz: (bude doplněn) Poslední úprava: Waloschková Anna, Mgr. MgA. (05.12.2025)
|
|
||
|
Studující prokáže optimální technickou úroveň provedení vybraných pohybových dovedností - orientace pomocí mapy a buzoly. Studující prokáže znalosti v oblasti bezpečnosti při outddoorových aktivitách. Studující dokáže uplatnit didaktické zásady pro vedení a organizaci outdoorových aktivit. Studující se aktivně účastní polodenního cyklo turistického výletu. Studující plánuje a organizuje hry v přírodě pro vybranou věkovou skupinu dětí. Studující prokáže teoretické znalosti z vybraných oblastí outdoorových aktivit. Studující spolupracuje při řešení skupinových úkolů, aktivně přispívá k vytváření podpůrného a bezpečného prostředí a respektuje dohodnutá pravidla. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (06.12.2025)
|
