|
|
|
||
Kurz plynule navazuje na kurz Dějiny pedagogiky I. Vede studenty nejen k orientaci, ale i k pochopení důvodů vzniku nových proudů pedagogického myšlení a školní praxe XX. století. Kromě vývojových tendencí v zahraničí je opět kladen důraz na přivlastnění si kořenů domácí tradice jako východiska pro porozumění současnosti. Závěr kurzu je věnován vývoji počátečního školství v českých zemích.
Seminář je orientován k četbě a rozborům pramenných textů, práci se školními kronikami a využití metod orální historie při práci s pamětníky.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Cílem je vést studenty nejen k orientaci, ale i k pochopení důvodů vzniku nových proudů pedagogického myšlení a školní praxe XX. století. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 3 kredity (75-90 hodin práce studenta) - přednášky: 8 hodin - seminární práce: 20 hodin - studium literatury a textů: 25 hodin - příprava ke zkoušce: 30 hodin Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|
|
||
Předmět je zakončen ústní zkouškou. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Povinná literatura: KOŤA, Jaroslav a Karel RÝDL. Poslání učitele a reformní pedagogika v Československu. Praha: PedF UK, 1992. SPĚVÁČEK, Václav. Průkopníci českých pokusných škol. Praha: SPN, 1978. UHLÍŘOVÁ, Jana. Hledání cesty profesionalizace učitelů primární školy v letech 1948 – 1989. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013, 87 s. ISBN 978-80-7290-641-3. UHLÍŘOVÁ, Jana. Problémy československé školské reformy v meziválečném období. sv. 1 a 2. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN80-7290-196-6. VÁŇOVÁ, R. Vývoj počátečního školství v českých zemích. Praha: SPN, 1986. Doporučená literatura: SINGULE, František. Pedagogické směry XX. století. Praha: SPN, 1966, s. 17–70. UHER, Boris. Nové školy v předválečném Československu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1971. UHLÍŘOVÁ, Jana. Vzdělávání učitelů pro primární školu (1. stupeň) po druhé světové válce v proměnách času (do r. 1989). Pedagogika. roč. 61, č. 4, 2011, s. 344-357. ISSN 0031-3815. VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 1995. Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
- aktivní účast na seminářích - diskuse - analýza studijních materiálů - rozhovor s pamětníky (uplatnění metod orální historie) Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: - seminární práce - studium studijních opor a odevzdnání úkolů v Moodle - studium literatury dle pokynu vyučujícího Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Sylabus kurzu je vystavěn na těchto tématech: 1-2. Reformní pedagogické hnutí v zahraničí I (Obrat k dítěti, pedocentrismus, obecné principy, E. Claparede, J. Dewey). 3-4. Reformní pedagogické hnutí v zahraničí II (M. Montessori, P. Petersen, C. Freinet). 5-6. Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu I (Pokusnické hnutí). 7-8. Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu II (Otázky - pojetí pedagogiky jako vědní disciplíny, školská reforma, boj o jednotnou školu, vysokoškolské vzdělání učitelstva). 9-10. Vývoj počátečního školství 1774 – 1869. 11.-12. Vývoj počátečního školství 1869 - 1990. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|
|
||
Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5737 Heslo bude studentům zasláno vyučující po zapsání se do kurzu. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|