|
|
|
||
Předmět je prvním z řady praxí, které student během studia oboru absolvuje. Plní tedy zásadní motivační funkci.
Základním obsahem Úvodního pedagogického kurzu je otevření problematiky výchovně vzdělávacího procesu na 1. stupni ZŠ, vstup do učitelské profese a výzkumu, reflexe a sebereflexe při studiu.
Studijní podpora MOODLE je dostupná na:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3844
Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
|
|
||
Studující stráví ve výuce se žáky pozorováním nebo asistováním provázejícímu učiteli (ad hoc bez přípravy) 2-3 hodiny. Studující stráví konzultacemi a reflexemi s provázejícím učitelem mimo jeho přímou pedagogickou činnost 1-2 hodiny. Reflexe praxe a tvorba pedagogického deníku - 30 hodin. Úkoly v Moodle - 15 hodin. Studium literatury - 30 hodin. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Úkoly studentů: A) Student/ka hospituje na řízené praxi ve třídě 1. stupně ZŠ. B) Vede si záznamy z těchto hodin a písemnou reflexi hospitované výuky. Tuto dokumentaci odevzdává v Moodle. K reflexím student/ka nedostane podrobnou zpětnou vazbu, jen bude vyučující zhlédnuta a posouzena jako dostačující či vrácena studijící/mu k doplnění či přepracování. S obsahem pozorovaného a reflektovaného se bude pracovat při bezprostředně po praxi na ZŠ. c) Student/ka v Moodle dále odevzdává: Esej „Já učitel/Já učitelka (sebereflexe studenta/studentky, tj. zamyšlení nad sebou na začátku studia na Pedagogické fakultě UK). Cílem zpracování eseje je uvažovat o sobě jako učiteli/učitelce, o své motivaci ke studiu, o své dosavadní pedagogické zkušenosti, o svých silných stránkách a osobních výzvách, uvažovat nad učitelskou profesí a nad očekáváními od pedagogické fakulty. Podmínkou pro přijetí eseje je respektování tématu, kultura písemného projevu (pravopis, stylistika) a respektování písemné podoby o rozsahu 1 – 2 strany, velikost písma 12. V eseji je ceněna hloubka uvažování a zdůvodňování a dokládání soudů.
Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
|
|
||
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0043-7. FENSTERMACHER, G. D. J. F. SOLTIS J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-471-7. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5. PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.07.2021)
|
|
||
Hospitace ve výuce učitelů 1. stupně ZŠ, diskuze, sledování videozáznamu. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.07.2021)
|
|
||
Hospitace ve výuce na 1. stupni ZŠ. Záznamy z hospitací, reflexe výuky. Skupinové sdílení reflektivních interpretací pozorované výuky.
Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
|
|
||
Studující prokáže absovování Bezpečnostního prověření před zahájením praxe certifikátem vloženým do Moodlu. Studující na základě pozorování výuky vytvoří strukturovaný záznam výukových jednotek. Soustředí se na zadané pozorovatelné jevy. Své pozorování reflektuje podle zadaných kritérií kvality výuky (hodnotící nástroj ICALT) . Studující prostuduje Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství a poučeně diskutuje k vybraným kompetencím souvisejícími s pozorovanou výukou. Studující popisuje a v reflexi interpretuje hospitační návštěvu školy jako celek s oporou o zadané otázky. Co mne inspirovalo pro mou praxi?, Co si chci zapamatovat a proč?, Jaké otázky mi vyvstaly? Studující v eseji Já-budoucí učitel/ka respektuje požadavky zadání a využije své zkušenosti z případné vlastní výukové praxe a z pozorované a reflektované výuky. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
|