PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aritmetika - OKMN0M126A
Anglický název: Arithmetic
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0M117A
Záměnnost : OPMN0M126A
Je prerekvizitou pro: OKMN0M145A
Anotace -
dent v kurzu prohlubuje své aritmetické znalosti, rozvíjí dovednosti potřebné pro efektivní učení se a získá zkušenosti do své učitelské praxe pro podnětné vyučování. Jedná se o dovednosti experimentovat, řešit série úloh nejdříve třeba metodou pokus-ověření-korekce, organizovat dílčí výsledky a cílevědomě využívat pravidelností a formulovat a ověřovat zobecňující hypotézy a argumentovat řešení. Východiskem pro rozvoj uvedených dovedností je řešení předkládaných úloh většinou v aritmetických strukturálních prostředích. V diskusích o řešitelských strategiích, cílech jednotlivých úloh a jejich analýzách z pohledu budování různých mentálních schémat bude též rozvíjena dovednost úlohy gradovat ve zvoleném parametru a formulovat nové úlohy vycházející z dané úlohy nebo situace na základě kladení otázek typu: Co když (ne)? a hledat odpovědi na ně. Klademe důraz na činnosti rozvíjející jak konceptuální poznání (vzájemné vztahy mezi základními prvky v rámci větší struktury), tak procedurální (jak něco udělat, metody dotazování a kritéria pro použití dovednosti, algoritmy, techniky a metody) a zejména metakognitivní (uvědomění a znalost vlastního poznání, strategické znalosti, sebepoznání). Požadavek na rozvíjení právě uvedených dovedností je klíčovým v přípravě budoucích učitelů.
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
Cíl předmětu

Cíle předmětu: student 

- hlouběji uchopí základy elementární aritmetiky, pojmu čísla a operací s ním, 

- orientuje se ve struktuře přirozených čísel, odhaluje různé vztahy ve struktuře čísel 0-99, 1-100, formuluje je i nástroji algebry a argumnentuje jejich pravdivost,

- porozumí pozičním číselným soustavám a řeší úlohy v různých soustavách, převádí zápisy přirozeného čísla mezi soustavami, 

- porozumí početním algoritmům, relaci "dělí" a kritériím dělitelnosti celých čísel, argumentuje platnost kritérií dělitelnosti, 

- znázorní různý způsoby, pomocí různých generických modelů zlomek jako část celku a určí jej pomocí číselného zápisu i v případě složetějšího celku, 

- vyjádří aritmetické pravidelnosti apod. i geometrickým modelem. 

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
Deskriptory

Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 - 90 h.

- přímá výuka - 3 semináře po 4 h - celkem 12 h

- příprava na výuku - 4h na každé setkání, celkem 12 h

- samostudium - 30 h

- zpracování seminární práce - 10 h

- vzájemné sdílení a posuzování seminárních prací - 4 h

- zpracování testu - 6 h

- záverečné kolokvium - 2 h

V případě distanční výuky bude uveden odkaz, kde bude probíhat výuka, jinak je vedena prezenčně.

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
Literatura

Materiály k povinému studiu budou průběžně vkládány  na moodle. Odkaz na kurz v Moodlu dostanou studenti při prvním semináři. 

Další materiály pro rozšiřující čtení:

Opava, Z.: Matematika kolem nás, Albatros

Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK, 1999)

Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice)

Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992)

Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004).

Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975)

učebnice matematiky pro 1. a 2. stupeň ZŠ

 

https://dml.cz/


https://www.zshorakhk.cz/matematika/starsi-zadani-soutezi

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
Metody výuky

Hlavní výukovou metodou je řešení úloh (odstupňované obtížnosti) a zkoumání jednoduchých problémových situací.

Studenti se budou na jednotlivá setkání připravovat tak, aby mohla proběhnout hlubší diskuse o řešitelských strategiích a možnosti implementace zvolených úloh do výuky matematiky na 1. st. ZŠ. 

Úlohy k řešení a dílčí úkoly budou zadávány prostřednictvím Moodlu a ústně při setkáních. Odkaz na kurz v Moodlu bude doplněn před prvním setkáním, heslo k přihlášení do skupiny bude sděleno na prvním semináři. 

 

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadaných elektronicky (mailem nebo v Moodlu) 

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky ke zkoušce:


aktivní účast na seminářích, tj. zapojuje se do diskusí, připravuje se na výuku, 

Doporučené:
Z výuky student pořizuje evidenci v podobě sběrného portfolia - eviduje svou práci i práci skupiny v seminářích, domácí přípravu, reflektuje prostudovanou doporučenou literaturu a shlédnuté webináře. Průběžně se pokouší o sebehodnocení zvládnutí formulovaných cílů. Tato aktivita je velice doporučena, ale nekontrolována  vyučujícím.

Povinné:

- Vypracování seminární práce podle zadání 1. nebo 2.:

   1. Výzvy: v průběhu semestru budou jak v seminářích, tak v přednáškách formulovány výzvy - úlohy, které se budou většinou prezentovat i v Moodlu, a student si může vybrat 1-2 výzvy, ty vyřešit a popsat podrobně myšlenkový proces svého řešení,

nebo

   2. Experiment: studenta zaujme nějaká úloha v probíraném tématu a připraví ji jako nástroj svého miniexperimentu se žákem 1. st. ZŠ. Provede apriori analýzu úlohy, dále zadá úlohu žákovi a popíše průběh svého experimentu a způsob, jak zadanou úlohu dítě řešilo. 

 Seminární práce vloží student do Moodlu do 12.1.2025.

- Zkouška: má dvě části - písemnou a ústní. 


- V písemné části zkoušky - v testu student prokáže porozumění jak látce probírané v seminářích, tak látce zadané k samostudiu. Písemnou část zkoušky student zpracovává doma a odevzdá ji do Moodlu v domluveném termínu před termíny ústních zkoušek. 


- V ústní části zkoušky student vysvětluje řešení vybraných úloh z testu a případně řeší nové úlohy, představí svou seminární práci a reaguje na otázky examinátora. Může předložit k diskusi své portfolio. 

 

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
Sylabus

1) Struktura čísel ve stovkové tabulce (T100), odhalování a argumentace vztahů čísel v T100, číselná dvojčata

2) Další struktury čísel: Cik-cak čtverece, magické čtverce

3) Poziční číselné soustavy

4) Znaky dělitelnosti a dělitelnost, Diofantovské rovnice 

5) Zlomky a racionální čísla 

Podrobnosti k jednotlivým tématům jsou uvedeny v kurzu v Moodlu

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
Výsledky učení

Student/studentka

- pomocí experimentování, postupného evidování dílčích výsledků a cíleného využíváním číselných pravidelností formuluje vztahy v probíraných číselných strukturách  - Tabulka 100, cick-cak čtverce a magické čtverce, číselné soustavy, ...

- popíše zákonitosti aritmetické pravidelnosti, vyjádří je algebraicky;

- řeší slovní úlohy na dělitelnost  s možností použití manipulativ, případně různých grafických náístrojů (tabulka, graf, ...)

- převádí zápis přirozeného čísla z jedné poziční číselné soustavy do druhé, například pomocí rozvinutého zápisu čísla v dané soustavě. Vše argumentuje; 

- formuluje a zdůvodní znaky dělitelnosti čísly 2, 4, 5, 10, 3, 9, 11;

- řeší lineární diofantovské rovnice různými i grafickýmí způsoby, vytvoří slovní úlohu s reálným obsahem k dané diofantovské rovnici;

- vyjádří pomocí různých modelů zlomky jako část celku, pomocí modelů ilustruje proncipy operací se zlomky, řeší úlohy se zlomky. 

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK