|
|
|
||
|
Cílem předmětu je:
- studenti si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení,
- studenti budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby,
Předmět je úvod do syntaxe a do stylistiky, důraz je kladen na praktické dovednosti v obou disciplínách a propojení všech jazykových rovin při komplexní analýze textu. Student by měl být schopen využít všech dosud získaných informací z roviny fonetické, lexikální, morfologické, syntaktické i textové ke komplexní analýze textu a k jeho pochopení.
Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Časová zátěž studenta: 90 hodin (3 kredity) kontaktní výuka: 8 hodin domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava: 82 hodin Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Zkouška má část písemnou a část ústní. Část písemná prověřuje teoretické a praktické znalosti syntaxe a stylistiky a obsahuje komplexní jazykovou analýzu. Prověřuje tedy také znalosti a dovednosti získané v předchozích disciplínách, které jsou důležité pro interpretaci textu (tj. dovednosti pravopisu, fonetiky, fonologie, lexikologie, slovotvorby, morfologie). K ústní části postupují jenom ti studenti, kteří uspěli v písemné části, tedy získali min. 70 % možného bodového hodnocení. U ústní části uchazeč provádí analýzu chyb v písemné části a prokazuje stylistické znalosti a jejich aplikaci. Pokud u ústní zkoušky nevyhoví, musí v dalším termínu skládat i písemnou část.
Kurs na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5883 Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Čechová, Marie et al. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003. Černá, Martina; Hájková, Eva. Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. Praha: PedF UK, 1999. Hájková, Eva a kol. Čeština pro vzdělávací praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2017. Hirschová, Milada. Syntaktické rozbory: studijní text. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. Hoffmannová, Jana et al. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. Hubáček, Jaroslav et al. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. Opava: VademecumBohemiae, 2010. Janovec, Ladislav et al. Jak používat čárku a další interpunkční znaménka. Praha: Klett, 2006. Svobodová, Jana. Průvodce českou interpunkcí. Opava: VademecumBohemiae, 2003.
Doporučená: Havlová, Ivana, Štěrbová, L.; Schneiderová, E. Český jazyk A pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg, Praha: UK, 1999. Karlík, Petr (ed.), Nekula, Marek (ed.), Pleskalová, Jana (ed.). Nový encyklopedický slovník češtiny. https://www.czechency.org/slovnik. Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2003. Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Konkrétní náplň seminářů:
Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5883 Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Studující: - vysvětlí základní pojmy ze syntaxe - objasní podstatu závislostní syntaxe valenční a nevalenční - charakterizuje větné členy, identifikuje je ve výpovědi a cestu k jejich identifikaci objasní - vysvětlí podstatu syntaktických vztahů formálních a sémantických - vysvětlí jazykovou podstatu nemotivovaných odchylek od větné stavby, tyto odchylky v textu identifikuje a výpovědi přeformuluje; dokáže charakterizovat motivované odchylky od větné stavby - naznačí stavbu věty jednoduché lineárním i planimetrickým grafem - analyzuje souvislý text z hlediska stavby větných celků - naznačí stavbu souvětí graficky - identifikuje ve výpovědi / v textu projevy postoje mluvčího k obsahu výpovědi - identifikuje komunikační funkci výpovědi - vysvětlí interpunkci ve větě jednoduché a v souvětí, dokáže pravidla užívat ve vlastních textech a provést korekturu - vysvětlí základní pojmy ze stylistiky - charakterizuje jednotlivé funkční styly (a stylové oblasti), identifikuje funkci/e textu, zařadí text k funkčnímu stylu a svou volbu dokáže podložit argumenty plynoucími z textu - charakterizuje a v textu identifikuje stylotvorné faktory (subjektivní a objektivní) - vysvětlí podstatu jednotlivých složek kompozice textu, dokáže vystihnout význam horizontálního a vertikálního členění pro interpretaci textu - veškeré poznatky z fonetiky, morfologie, lexikologie, syntaxe a stylistiky dokáže aplikovat při komplexní jazykové analýze textu Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
|