PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Biologie dítěte - OKMN0B282C
Anglický název: Child Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Anotace -
Biologie dítěte je předmět, kde se zaměříme na kombinaci somatologie a vývojové biologie člověka. Probereme hlavní anatomické a fyziologické znaky stavby lidského těla. Budeme se věnovat prenatálnímu a postnatálnímu vývoji. Kromě jednotlivých fází prenatálnáího vývoje (embryonální, fetální, perinatální), probereme i fáze postnatální, se zaměřením na rané, střední dětství a pubertu. Důležitou součástí předmětu je i porozumnění biologickým principům vývojových vad, jejich vzniku a působení na vývoj dítěte. Zaměříme se rovněž na biologické odlišnosti ve stavbě a fyziologii lidského těla mezi dítětem a dospělým člověkem.
Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (07.12.2020)
Cíl předmětu

Studující:

- orientuje se v biologie dítěte, dokáže indentifikovat hlavní funknčí rozdíly ve fungování lidského těla mezi dítětem a dospělým

- dokáže popsat růst a vývojové procesy prenatálního a postnatálního věku

- zná nejčastější choroby, vývojové syndromy a dědičné choroby, kterými mohou být děti postiženy

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Výuka předmětu bude v případě nepříznivé epidemické situace probíhat distanční formou na platformě MS Teams.

Odkaz na třídu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8f6b49cdee394780b3d2aa2f7e28c9bb%40thread.tacv2/conversations?groupId=79ca58e2-858b-460a-afd4-01cd76d0aa5c&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Bloková výuka proběhne online, stejně tak jako zadání samostatné činnosti (seminární práce) a její odevzdání, případné konzultace.

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu:

Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (2 kredity) a je stanovena na 50 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./dva týdny (semináře/cvičení) pro studenty prezenční formy a 270 min./semestr pro studenty kombinované formy. Zbytek tvoří nepřímá výuka. Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (07.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je zakončen písemným zápočtem.
Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

DYLEVSKÝ I. Anatomie dítěte. Nipioanatomie, 1.díl. ČVUT, Praha, 2014.
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha, 1993.
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.
ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha, 2001.
ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha, 2000.
VACEK Z. Embryologie. Grada, Praha, 2006.
SADLER TW. Langmanova lékařská embryologie: překlad 10. vydání. Grada, Praha, 2011.
ROKYTA R, MAREŠOVÁ D, TURKOVÁ Z. Somatologie. Wolters Kluwer, ČR, 2009.

 

Další literatura:

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge, 1998.
O'CALLAGHAN Ch., STEPHENSON T. Pediatrie do kapsy. Grada, Praha, 2005.
MALÁ H., KLEMENTA J. Biologie dětí a dorostu. SPN, Praha, 1985.

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (14.04.2019)
Požadavky ke zkoušce

Docházka na cvičení a splnění zápočtového testu. Studenti rovněž vypracují seminární práci (abstrakt, presentace) na zadané téma z okruhu vývojové poruchy a jejich vliv na růst dítěte a jeho zapojení do vzdělávacího procesu.

Podrobné informace budou studentům sděleny během blokové výuky.

 

V případě zhoršení epidemiologické situace bude plnění předmětu probíhat online (MS Teams).

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (11.09.2024)
Sylabus

Tematické bloky výuky:

- Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období.

- Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence.

- Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika.

- Postnatální vývoj: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní, školní a adolescentní období života, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka.

- Oporný a pohybový systém – vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému.

- Metabolismus a dýchání – vývoj, stavba a fyziologie systémů zodpovědných za energetickou výměnu organismu. Fyziologická a morfologická specifika jejich stavby v prenatálním a dětském věku.

- Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh.

- Vylučovací a močopohlavní soustava - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození.

- Řídící systémy organismu – nervový a hormonální systém – jejich základní funkce, stavba a srovnání. Vliv řízení na růst a vývoj organismu, změny v průběhu dětství a puberty.

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (07.12.2020)
Studijní opory

MS Teams: PEDF-Biologie dítěte | Obecné | Microsoft Teams

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Výsledky učení

Téma:

Studující:

Prenatální vývoj

-          Popíše ontogenetický vývoj člověka v období (pre)embryonálním a fetálním

-          Vysvětlí proces gametogeneze a analyzuje její odlišnosti u mužů a žen

Vrozené vývojové vady (VVV)

-          Vyjmenuje a popíše hlavní skupiny faktorů zapříčiňující vznik VVV

-          Analyzuje kategorie VVV a uvede jejich příklady

-          Vyvodí preventivní opatření proti vzniku VVV

Perinatální období

-          Popíše perinatální období a porod

-          Diskutuje porodní komplikace

-          Uvede příklady prenatálních diagnostických vyšetření

-          Charakterizuje poporodní adaptace novorozence

Postnatální vývoj

-          Rozdělí postnatálních vývoj na jednotlivá období a každé z nich charakterizuje

-          Podrobně vysvětlí zejména období začátku školní docházky a puberty

-          Charakterizuje růst a vývoj dítěte z hlediska působení růstových hormonů

Oporný a pohybový systém

-          Charakterizuje pohybově opěrný aparát a jeho funkce

-          Vyjmenuje a popíše kosti lidského těla, uvede příklady svalů

-          Diskutuje mechanismy růstu a vývoje kostí a jejich vliv na ontogenezi dítěte

Metabolismus a dýchání

-          Vymezí systémy zabezpečující metabolismus – dýchání a trávení a udržování homeostázy

-          Popíše trávicí trubici a žlázy s ní spojené

-          Diskutuje vztah mezi metabolismem a hlavními složkami potravy, se zaměřením na dětský věk

Krev a kardiovaskulární systém

-          Popíše stavbu srdce a složení krve

-          Vysvětlí funkce krve při transportu plynů (a dalších látek) v návaznosti na plicní oběh

-          Charakterizuje fetální krevní oběh

 

Vylučovací a močopohlavní soustava

-          Popíše stavbu ledvin a funkce močového ústrojí

-          Charakterizuje stavbu a funkce pohlavních orgánů, výrobu pohlavních buněk

-          Analyzuje funkce pohlavních hormonů

Řídící systémy organismu

-          Charakterizuje nervový systém a hormonální systém, včetně významu a funkce smyslových orgánů

-          Popíše stavbu mozku a míchy

-          Analyzuje vývoj CNS a hormonálního systému během ontogeneze

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK