|
|
|
||
Biologie dítěte je předmět, kde se zaměříme na kombinaci somatologie a vývojové biologie člověka. Probereme hlavní anatomické a fyziologické znaky stavby lidského těla. Budeme se věnovat prenatálnímu a postnatálnímu vývoji. Kromě jednotlivých fází prenatálnáího vývoje (embryonální, fetální, perinatální), probereme i fáze postnatální, se zaměřením na rané, střední dětství a pubertu. Důležitou součástí předmětu je i porozumnění biologickým principům vývojových vad, jejich vzniku a působení na vývoj dítěte. Zaměříme se rovněž na biologické odlišnosti ve stavbě a fyziologii lidského těla mezi dítětem a dospělým člověkem.
Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (07.12.2020)
|
|
||
Studující: - orientuje se v biologie dítěte, dokáže indentifikovat hlavní funknčí rozdíly ve fungování lidského těla mezi dítětem a dospělým - dokáže popsat růst a vývojové procesy prenatálního a postnatálního věku - zná nejčastější choroby, vývojové syndromy a dědičné choroby, kterými mohou být děti postiženy Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Výuka předmětu bude v případě nepříznivé epidemické situace probíhat distanční formou na platformě MS Teams. Odkaz na třídu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8f6b49cdee394780b3d2aa2f7e28c9bb%40thread.tacv2/conversations?groupId=79ca58e2-858b-460a-afd4-01cd76d0aa5c&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Bloková výuka proběhne online, stejně tak jako zadání samostatné činnosti (seminární práce) a její odevzdání, případné konzultace. Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (2 kredity) a je stanovena na 50 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./dva týdny (semináře/cvičení) pro studenty prezenční formy a 270 min./semestr pro studenty kombinované formy. Zbytek tvoří nepřímá výuka. Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Předmět je zakončen písemným zápočtem. Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
DYLEVSKÝ I. Anatomie dítěte. Nipioanatomie, 1.díl. ČVUT, Praha, 2014.
Další literatura: ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge, 1998. Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (14.04.2019)
|
|
||
Docházka na cvičení a splnění zápočtového testu. Studenti rovněž vypracují seminární práci (abstrakt, presentace) na zadané téma z okruhu vývojové poruchy a jejich vliv na růst dítěte a jeho zapojení do vzdělávacího procesu. Podrobné informace budou studentům sděleny během blokové výuky.
V případě zhoršení epidemiologické situace bude plnění předmětu probíhat online (MS Teams). Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Tematické bloky výuky: - Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období. - Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence. - Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika. - Postnatální vývoj: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní, školní a adolescentní období života, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka. - Oporný a pohybový systém – vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému. - Metabolismus a dýchání – vývoj, stavba a fyziologie systémů zodpovědných za energetickou výměnu organismu. Fyziologická a morfologická specifika jejich stavby v prenatálním a dětském věku. - Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh. - Vylučovací a močopohlavní soustava - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození. - Řídící systémy organismu – nervový a hormonální systém – jejich základní funkce, stavba a srovnání. Vliv řízení na růst a vývoj organismu, změny v průběhu dětství a puberty. Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (07.12.2020)
|
|
||
MS Teams: PEDF-Biologie dítěte | Obecné | Microsoft Teams Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (12.09.2024)
|