Tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v zařízeních, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového či profesního vzdělávání dospělých. Zejména se jedná o vzdělávací agentury a instituce, neziskové a další organizace. V průběhu praxe studenti pozorují práci lektorů, asistují jim a pomáhají připravovat a realizovat nejrůznější vzdělávací aktivity pro dospělé. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují písemné záznamy o jejím průběhu. Student svou prací a chováním v zařízení pro volný čas reprezentuje Pedagogickou fakultu UK Praha, dodržuje vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit, respektuje povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů. Další informace naleznete na stránkách Střediska pedagogické praxe PedF UK: https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/o-praxich/pedagogicke-praxe-v-bc-studiu/
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
This type of alternative practice allows students to gain practical experience in facilities where they can apply for positions as instructors in adult leisure or professional education after completing their bachelor's degree. This particularly involves educational agencies and institutions, non-profit organizations, and other entities. During the practice, students observe the work of instructors, assist them, and help prepare and implement various educational activities for adults. The practice is reflected upon, and students create written records of its progress. Through their work and behavior in the leisure facility, students represent the Faculty of Education at Charles University in Prague. They adhere to the internal regulations of the facility and occupational safety rules, which they are obliged to familiarize themselves with. Students also respect confidentiality obligations and the protection of personal data. Further information can be found on the website of the Center for Educational Practice at the Faculty of Education, Charles University: [link] (https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/o-praxich/pedagogicke-praxe-v-bc-studiu/)
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (26.01.2024)
Cíl předmětu -
Cílem lektorské praxe je podpora a rozvoj kompetencí studentů organizovat a realizovat zájmové a profesní vzdělávání dospělých v zařízeních různého zaměření a charakteru. Předmět by měl podpořit a zvýšit zájem o učitelské obory a motivovat studenty k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
The aim of the editorial practice is to support and develop the competencies of students in organizing and implementing adult education, both in terms of personal interests and professional development, within facilities of various focuses and characters. The subject should encourage and enhance interest in teaching fields and motivate students for further education, including pursuing a master's degree focused on teacher preparation.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (26.01.2024)
Deskriptory -
Student vykoná celkem 60 hodin činností za semestr. Počet hodin v jednotlivých oblastech činností je následující:
· 2 hodiny úvodního semináře
· 2 hodiny závěrečného reflektivního semináře
· 18 hodin přímé pedagogické činnosti nebo práce související s pedagogickou činností
· 18 hodin přípravy aktivit a jejich reflexí s lektorem zařízení
· 20 hodin samostatné práce a plnění úkolů v elektronické studijní opoře
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Students complete a total of 60 hours of activities per semester. The number of hours in each area of activity is as follows:
2 hours of introductory seminar
2 hours of final reflective seminar
18 hours of direct pedagogical activities or work related to pedagogical activities
18 hours of preparation of activities and their reflection with the institution's lecturer
20 hours of independent work and completing tasks in LMS Moodle
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínky získání zápočtu
· Student se účastní úvodního infomačního semináře a závěrečného reflektivního semináře.
· Student absolvuje lektorskou praxi v plném rozsahu.
· Student pracuje po celý semestr podle pokynů lektora/vedoucího zařízení pro vzdělávání dospělých a plní předem dohodnuté závazky.
· Student plní zadání v elektronickém kurzu dle zadání garanta paralelní skupiny.
Jen na základě dokladu o vlastní lektorské praxi nebude plnění předmětu uznáváno.
Podklady pro zápočet:
· písemné záznamy s reflexí (minimálně 5 hospitačních archů a 5 příprav ke vzdělávacím aktivitám, obojí s reflexí),
· evidence docházky s potvrzením praxe ze zařízení, kde byla praxe realizovaná,
· splnění úkolů v elektronické studijní opoře dle zadání garanta paralelní skupiny.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Credit requirements:
The student participates in the introductory informational seminar and the final reflective seminar.
The student completes the lecturer practice in full.
The student works throughout the semester according to the instructions of the lecturer/head of the adult education institution and fulfills the agreed-upon commitments.
The student completes the assignments in LMS Moodle according to the instructions of the parallel group's coordinator.
Merely providing documentation of personal lecturer practice will not be sufficient for completing the course.
Written records with reflection (at least 5 observation forms and 5 preparations for educational activities, both with reflections),
Attendance records with confirmation of practice from the institution where the practice was carried out,
Completion of tasks in the electronic study support system according to the instructions of the parallel group's coordinator.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Literatura -
LANGER, T. (2016). Moderní lektor. Praha: Grada. MEŠKO, D., KATUŠČÁK., D., FINDRA, J. et al. (2006). Akademická příručka. Martin: Osveta. PALÁN, Z. a LANGER, T. (2008). Základy andragogiky. Praha: UJAK. ŠERÁK, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
LANGER, T. (2016). Moderní lektor. Praha: Grada. MEŠKO, D., KATUŠČÁK., D., FINDRA, J. et al. (2006). Akademická příručka. Martin: Osveta. PALÁN, Z. a LANGER, T. (2008). Základy andragogiky. Praha: UJAK. ŠERÁK, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Sylabus -
Sylabus
Organizace praxe
Student musí před zahájením praxe absolvovat kurz v Moodlu.Odkaz na https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3060
Student si domluví realizaci praxe ve vhodné organizaci zaměřené na profesní nebo zájmové vzdělávání dospělých.
Povinností studenta je pracovat průběžně po dobu celého semestru se stálou skupinou dospělých ve vybrané organizaci. Po dohodě s organizací a garantem paralelní skupiny může být práce studenta rozložena i jiným způsobem, podstatné je zachování rozsahu praxe.
Studenti si zajistí praxi na vybraném zařízení zaměřeném na zájmové či profesního vzdělávání dospělých.Výběr zařízení pro realizaci praxe je student povinen konzultovat s garantem paralelní skupiny.
Témata:
1. Úvod do lektorské praxe
2. Andragogické minimum
3. Práce s hospitačními archy
4. Vhodné strategie při pořizování zápisů z hospitací
5. Rozbory náslechů a jejich využití pro praxi
6. Reflexe a sebereflexe
7. Vlastní příprava a praxe
8. Společné rozbory
9. Výstupy předmětu pro praxi
10. Evaluace předmětu
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
The student arranges the implementation of the practice in a suitable organization focused on professional or leisure education for adults.
The student's obligation is to work continuously throughout the semester with a stable group of adults in the chosen organization. With the agreement of the organization and the guarantor of the parallel group, the student's work may be distributed differently, but it is essential to maintain the scope of the practice.
Students secure practice in a selected facility specializing in adult leisure or professional education. The choice of the practice facility must be discussed with the guarantor of the parallel group.
Topics:
Introduction to Lecturer Practice
Andragogical Basics
Working with Observation Sheets
Appropriate Strategies for Taking Notes from Observations
Analysis of Audits and Their Use in Practice
Reflection and Self-reflection
Personal Preparation and Practice
Joint Analyses
Course Outputs for Practice
Course Evaluation
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (26.01.2024)
Studijní opory -
Studijní opory paralelek realizovaných katedrou pedagogiky jsou k dispozici ve fakultním Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7786. Po úvodním setkání obdrží všichni účastníci k předmětným oporám přístupový klíč.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
The study materials for the parallel courses conducted by the Department of Pedagogy are available in the faculty's Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7786. After the introductory meeting, all participants will receive an access key for the relevant materials.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Výsledky učení -
Hlavní cíle:
Absolvent/ka předmětu…
Studující charakterizuje kompetence lektora a klíčové okolnosti jeho činnosti.
Studující analyzuje pozorované výchovně-vzdělávací situace a na základě příkladu a se zpětnou zkušeného lektora zpracuje přípravy k vyučovací jednotce.
Studující diskutuje se zkušeným lektorem, vyučujícím předmětu a ostatními studujícími v rámci reflexe průběh a přínos realizované praxe.
Podrobné výsledky učení:
Absolvent/ka předmětu...
Vysvětlí předpoklady úspěšného lektora vzdělávání dospělých. Charakterizuje cílovou skupinu. Uvede příklady vhodného oděvu, vystupování, plnění rolí, komunikace, motivace. Uvede postup ve výuce, včetně jednotlivých fází.
Vymezí pojmy výukové cíle, metody, organizační formy, didaktické prostředí a prostředky. Vysvětlí jejich využití při přípravě vyučovací jednotky. Vytvoří pět příprav k vyučovací jednotce. Diskutuje vytvořené přípravy se zkušeným lektorem/mentorem. Na základě reflexe se zkušeným lektorem přípravy upraví.
Vyplní pět hospitačních archů. Popíše cílovou skupinu, vyučující/ho, didaktické prostředí, téma, cíle, metody, prostředky, fáze jednotky, jednotlivé aktivity a jejich výstupy, činnost všech činitelů a jejich interakční styl, dále hodnocení, zpětnou vazbu. Diskutuje za použití vyplněných hospitačních archů vyučovací jednotky s hospitovaným. V případě, že je sám hospitovaným, prodiskutuje v opačných rolích s hospitujícím. Hodnotí vhodnost všech prvků studijní jednotky.
Charakterizuje okolnosti výuky dospělých. Porovná shody a rozdíly mezi výukou dospělých a žáků v ZŠ a SŠ.
Diskutuje všechny okolnosti realizované lektorské praxe, včetně nejzajímavějších zážitků a pozitivních i negativních zkušeností. Vyhodnotí přínos lektorské praxe k osobnímu rozvoji.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Main objectives: The student characterizes the competencies of a lecturer and the key circumstances of their work. The student analyzes observed educational situations and, based on examples and feedback from an experienced lecturer, prepares lesson plans. The student discusses the course and benefits of the practice with an experienced lecturer, the subject teacher, and other students as part of a reflective session.
Detailed learning outcomes (The student...):
Explains the prerequisites for a successful adult education lecturer. Characterizes the target group. Provides examples of appropriate attire, conduct, role fulfillment, communication, and motivation. Describes the teaching process, including its various phases.
Defines the terms teaching objectives, methods, organizational forms, didactic environment, and resources. Explains their use when preparing a lesson. Creates five lesson plans. Discusses the created lesson plans with an experienced lecturer/mentor. Modifies the plans based on feedback from the experienced lecturer.
Completes five observation forms. Describes the target group, the teacher, the didactic environment, the topic, objectives, methods, resources, phases of the lesson, individual activities and their outcomes, the actions of all participants, and their interaction styles, as well as assessment and feedback. Discusses the observed lessons with the teacher using the completed observation forms. If the student is the one being observed, they discuss it with the observer in reversed roles. Evaluates the suitability of all elements of the study unit.
Characterizes the circumstances of adult education. Compares the similarities and differences between teaching adults and students at elementary and secondary schools.
Discusses all circumstances of the completed lecturer practice, including the most interesting experiences and both positive and negative experiences. Assesses the contribution of the lecturer practice to personal development.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)