|
|
|
||
Cílem kurzu je poskytnout základní přehled o psychologii jako vědecké disciplíně a o klíčových konceptech obecné, vývojové a sociální psychologie. Důraz je kladen na souvislosti mezi představovanými teoriemi a koncepty, na porozumění komplexnosti lidské osobnosti a kontinuity vývoje. Prostřednictvím seminářů bude velký prostor věnován aplikaci psychologické perspektivy pro porozumění a řešení reálných pedagogických situací.
Kurz je realizován prostřednictvím přednášky a semináře, kdy seminář probíhá v malých skupinách a přednáška společně pro všechny skupiny. Těžiště kurzu tvoří komplexní seminární úkoly vycházejících ze školních situací, které studenti plní v malých skupinách. Každá skupina připraví rozbor situace za použití psychologických konceptů představených v přednášce a dostudovaných v rámci samostudia. Skupinové úkoly budou prezentovány a diskutovány na seminářích.
Kurz bude seznamovat s následujícími tématy z obecné, vývojové a sociální psychologie. Témata jsou představena s odlišením toho, zda budou explicitně vykládány v přednáškové části kurzu, nebo zda se u nich předpokládá samostudium s oporou ve studijních materiálech.
Témata přednášek
1. Osobnost: osobnost jako integrovaný celek, struktura a dynamika; individuální potenciál
2. Motivace, emoce a volní seberegulace
3. Inteligence: druhy inteligence, přístupy k inteligenci (psychometrický, biologický, faktorový, kontextuální), koncept IQ a jeho současné pojetí, funkce testování inteligence
4. Myšlení: druhy myšlení, myšlenkové operace (analýza/syntéza, dedukce/indukce, generalizace/abstrakce, analogie), heuristiky a algoritmy
5. Paměť: modely paměti, paměťový proces, senzorická, krátkodobá, dlouhodobá paměť a jejich složky
6. Učení (poznávání, druhy učení – paměťové, senzomotorické, sociální, motorické, řešení problémů; zákony učení; kognitivní a učební styly)
7. Vlastní já – vývojová výzva v oblasti sociálně afektivní pro období dospívání: emancipace od vztahu připoutání; sexualita a partnerské vztahy; profesní orientace; pubescentní negativismus
8. Cesta k vývojové výzvě: vztah připoutání; verbální/psychologické já; morální já; od heteronomie k autonomii morálního já; vlastní já
9. Formálně operační myšlení – vývojová výzva v oblasti kognitivní pro období dospívání: myšlení o myšlení jako teorie mysli; jako abstraktní myšlení; jako experimentální myšlení (logická struktura implikace)
10. Cesta k vývojové výzvě: učení pokusem-omylem; učení vhledem; učení s pomocí sémiotické funkce – oddálenou nápodobou a verbální transmisí (operacionalizace myšlení); učení s pomocí abstraktního a experimentálního myšlení
11. Socializace – mechanismy socializace, socializační prostředí; rozdíly mezi socializačními mody v rodině a ve škole; význam socializace pro vývoj člověka, tzv. vlčí děti
12. Sociální skupiny – struktura sociální skupiny, základní sociální pozice, sociometrie; dynamika v sociální skupině (diferenciace, kooperace, konflikt); narušené vztahy ve skupině
13. Sociální komunikace – komunikační schéma, verbální a neverbální komunikace
14. Sociální vliv – konformita, inovace, poslušnost vůči autoritě, sociální facilitace a inhibice
15. Sociální poznávání – efekt prvního dojmu, Efekt následného dojmu, Haló efekt; kauzální atribuce; Pygmalion a Golemův efekt
16. Profesní dilemata v učitelství, profesní stres
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
|
|
||||||||
Předmět odpovídá 4 kreditům. Výuka je realizována prezenční částí o dotaci 10 hodin a domácí přípravou.
Charakteristika nepřímých forem výuky: studium odborných publikací; rozbor zadaných situací z pedagogického prostředí s využitím psychologické perspektivy, který směřuje k výstupu ve formě seminární práce Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (24.01.2023)
|
|
||
DAMON, W. – Lerner, R. M. (Eds.): Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003. HAYESSOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. HELUS, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2006. HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003. HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. KASSIN, S. M. Psychologie. Computer Press, Brno 2007. KERN, H. Přehled psychologie. Portál, Praha 2006. LANGMEIER, J. - KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Academia, Praha 2003. PIAGET, J. – INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Academia, Praha 2005. PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Grada, Praha 2006. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.08.2019)
|
|
||
Kurz Moodle. Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná, doporučená literatura, aplikační úkoly, eventuálně i nahrávky přednášek. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.
Témata pro samostudium 1. Vymezení psychologie, psychologické disciplíny 2. Základní psychologická paradigmata 3. Pozornost 4. Vnímání a čití 5. Představivost 6. Vědomí a nevědomí 7. Vztah připoutání: separační úzkost, strach z cizích osob, hospitalismus; povaha vztahu dle Harlowa; typy dle Ainsworthové 8. Vývojová gradace od verbálního/psychologického já k autonomii morálního já: specifikum přínosu Piageta; exemplární projevy heteronomního hodnocení nespravedlivých dospělých a lží; podoby a podstata imperativu spravedlnosti; role skupinových her obratnosti rozehrávaných jako soutěže (druhy her; vývoj sociální hry) 9. Egocentrismus předoperačního myšlení: magická kauzalita (participace vs. podobnost a styčnost), artificialismus, antropomorfismus 10. Operacionalizace myšlení: dva druhy myšlenkové práce; příklady ne/citlivosti vůči rozlišování a koordinaci logicky rozporných a nerozporných vztahů; ne/rovnováha mezi akomodací asimilačních schémat a asimilací k potřebám já 11. Komplexní vymezení socializace; socializace prostřednictvím dyadických a skupinových interakcí; vymezení pojmů – růst, zrání, vývoj; typy vývoje; kritická období 12. Třídění sociálních skupin (primární x sekundární, malé x střední x velké, formální x neformální, členské x nečlenské, referenční x nereferenční) 13. Sociální identita, favorizování vlastní skupiny; heterogenita ve skupině a koheze skupiny 14. Postoje, utváření a změna postojů 15. Stereotypy a předsudky, rizika 16. Vývoj učitelské dráhy, stres a stresory v učitelství, riziko syndromu vyhoření a jeho prevence Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
|
|
||
1. Osobnost: osobnost jako integrovaný celek, struktura a dynamika; individuální potenciál 2. Motivace, emoce a volní seberegulace 3. Inteligence: druhy inteligence, přístupy k inteligenci (psychometrický, biologický, faktorový, kontextuální), koncept IQ a jeho současné pojetí, funkce testování inteligence 4. Myšlení: druhy myšlení, myšlenkové operace (analýza/syntéza, dedukce/indukce, generalizace/abstrakce, analogie), heuristiky a algoritmy 5. Paměť: modely paměti, paměťový proces, senzorická, krátkodobá, dlouhodobá paměť a jejich složky 6. Učení (poznávání, druhy učení – paměťové, senzomotorické, sociální, motorické, řešení problémů; zákony učení; kognitivní a učební styly) 7. Vlastní já – vývojová výzva v oblasti sociálně afektivní pro období dospívání: emancipace od vztahu připoutání; sexualita a partnerské vztahy; profesní orientace; pubescentní negativismus 8. Cesta k vývojové výzvě: vztah připoutání; verbální/psychologické já; morální já; od heteronomie k autonomii morálního já; vlastní já 9. Formálně operační myšlení – vývojová výzva v oblasti kognitivní pro období dospívání: myšlení o myšlení jako teorie mysli; jako abstraktní myšlení; jako experimentální myšlení (logická struktura implikace) 10. Cesta k vývojové výzvě: učení pokusem-omylem; učení vhledem; učení s pomocí sémiotické funkce – oddálenou nápodobou a verbální transmisí (operacionalizace myšlení); učení s pomocí abstraktního a experimentálního myšlení 11. Socializace – mechanismy socializace, socializační prostředí; rozdíly mezi socializačními mody v rodině a ve škole; význam socializace pro vývoj člověka, tzv. vlčí děti 12. Sociální skupiny – struktura sociální skupiny, základní sociální pozice, sociometrie; dynamika v sociální skupině (diferenciace, kooperace, konflikt); narušené vztahy ve skupině 13. Sociální komunikace – komunikační schéma, verbální a neverbální komunikace 14. Sociální vliv – konformita, inovace, poslušnost vůči autoritě, sociální facilitace a inhibice 15. Sociální poznávání – efekt prvního dojmu, Efekt následného dojmu, Haló efekt; kauzální atribuce; Pygmalion a Golemův efekt 16. Profesní dilemata v učitelství, profesní stres Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2024)
|
|
||
Kurz je ukončen testem, který je skládán online prostřednictvím aplikace Moodle. Obsah testu vychází z přednášek a studijních materiálů, ze skript základních pojm a ze souboru úloh. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (03.02.2022)
|
|
||
Viz Moodle, kurz s názvem Základy psychologie (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8333). Přístup pro hosty by neměl vyžadovat heslo. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (08.12.2019)
|