|
|
|
||
Hlavním posláním předmětu Grafika na počítači je rozvinout u studentů způsobilost pro využití již získaných vědomostí a uživatelských dovedností v práci počítačem ve směru vlastní tvůrčí aktivity, resp. profesní kreativity při tvorbě především graficky orientovaných didaktických materiálů a dokumentů. Cíl studijního předmětu spočívá v osvojení příslušných poznatků a především dovedností z oblasti počítačové grafiky, pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat, zvládnutí základů práce s grafickými daty a osvojení různých způsobů získávání a úprav grafických dat, včetně volby a ovládnutí programů pro práci s grafikou a poznání jejich specifik a funkčních možností. Mezi hlavní tematické celky patří základní principy počítačové grafiky, bitmapová a vektorová grafika - specifika a oblasti aplikace, komprese grafických dat, základní parametry obrazu (rozlišení, barevná hloubka, ...), obraz a jeho pořízení, zobrazení a výstup, grafické formáty, práce s bitmapovým grafickým editorem, práce s vektorovým grafickým editorem.
Poslední úprava: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||
BAH, T. Inkscape: Guide to a Vector Drawing Program, 5th edition. Dostupné z URL: . HUGHES, J. et al. Computer graphics - principles and practice, 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2012. KLAWONN, F. Introduction to Computer Graphics, 2nd edition. London : Springer-Verlag London Ltd, 2012. KOLINGEROVA, I. Krásy počítačové grafiky. Dostupné z URL: . SHIRLEY, P., MARSCHNER, S. Fundamentals of Computer Graphics , 4th edition. Boston : A K Peters, 2015. Poslední úprava: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||
Odkaz na studijní opory (zejména podklady v kurzu moodle) se mění každý semestr, proto bude sdělen na začátku první hodiny, popř. rozeslán zapsaným e-mailem. Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (07.01.2024)
|
|
||
Studující · seznámí se s fyzikální podstatou světla a způsobem, jakým lidské oko vnímá světlo · pochopí rozdíl mezi rastrovým a vektorovým grafickým prostředím a nástroji · seznámí se s principem fungování monitorů (LCD), zobrazováním barev a principem bitmapové grafiky (formát BMP) · dozví se o kompresi grafických dat a základních parametrech obrazu, jako jsou rozlišení a barevná hloubka · naučí se pracovat ve vektorovém grafickém editoru · pochopí princip vektorové grafiky a její využití · osvojí si uživatelské prostředí vektorového grafického editoru Inkscape · ovládne nástroje pro tvorbu základních tvarů a využití kontextové nabídky · procvičí si úpravu a transformaci objektů ve vektorové grafice · naučí se pracovat s paletou barev, nastavovat parametry výplně a obrysu · bude využívat přichytávání objektů pro přesné umístění a zarovnání · osvojí si techniky seskupování objektů a operace jako slučování, průnik či rozdíl · naučí se zarovnávat a rozmísťovat objekty efektivně v rámci kompozice · pochopí práci s křivkami, včetně převodu objektů na křivky · seznámí se s principem Bézierovy křivky a nástroji pro tvorbu a úpravu křivek · bude využívat vodící linky a mřížku pro přesné umístění a vyrovnání prvků · naučí se převádět bitmapovou grafiku na vektorovou formu · bude schopen práce s vrstvami ve vektorovém editoru pro lepší organizaci projektu · seznámí se s metodami úpravy bitmapové grafiky, včetně změny rozměrů a DPI · naučí se provádět barevné úpravy a aplikovat efekty na bitmapové obrázky · osvojí si postupy pro dávkové (hromadné) úpravy grafických souborů · rozliší základní formáty grafických souborů a vhodně je použije · pochopí, jak strukturovat grafickou informaci, například při tvorbě map Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (19.09.2024)
|