Profesní rozvoj hlasu - OKBZ1C010B
Anglický název: Professional Voice Development
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Cílem předmětu je zkvalitnit osobnostní vybavení studenta učitelství, neboť osvojená technika hlasu patří mezi jeho základní profesní předpoklady. Seminář nabídne systém respiračních, fonačních a artikulačních cvičení včetně využití suprasegmentálních prvků zvukových prostředků řeči. Hlavními tématy semináře proto bude: respirace (dechové ústrojí, typy dýchání v praktickém nácviku, vyrovnávání a prodlužování výdechového proudu, dechová opora), fonace (hlasové ústrojí, tvoření hlasu, rozeznívání masky), artikulace (artikulační ústrojí, soustava českých hlásek a jejich tvoření: artikulační samohláskový trojúhelník, vokálové ladičky, český konsonantický systém, ortoepie, jazykolamy), funkční zvukové prostředky řeči: přízvuk, melodie, pauza, temporytmus, síla hlasu. Hlasová hygiena. Mluvení ve specifických situacích a prostředích: ve třídě, ve velkém prostoru, ve volném prostoru. Péče o hlas.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
Deskriptory

Celková studijní zátěž: 53 hodin, kredity 2, zakončení: zápočet

Přímá výuka v KS: 10 hodin

reflxe: 2 hod.;

příprava na seminář: 15 minut;

samostudium 6 hod. za semestr;

práce se stud. materiálem 3 hod. za semestr;

plnění úkolů ze seminářů: 6 hod. za semestr;

seminární práce 4 hod. za semestr;

příprava na zápočet 4 hod. za semestr;

úkoly  Moodle: průběžná dechová, hlasová a artikulační cvičení, min. 3 hod. za semestr

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zapsaní studenti se aktivně zúčastní konzultací, absolvují s vyučujícím všechna vybraná cvičení. Sestaví a přednesou krátký projev s důrazem na správné dýchání, fonaci a artikulaci. Další úkoly podle zadání jednotlivých vyučujících.

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
Literatura

HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0. 

HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.

SKARNITZL, Radek, ŠTURM, Pavel a VOLÍN, Jan. Zvuková báze řečové komunikace: fonetický a fonologický popis řeči. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3272-8.

HÁJKOVÁ, Eva. Zvuková stránka češtiny: úvod do fonetiky a fonologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-145-7.

 

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
Výsledky učení

Student zná zásady hlasové hygieny, dovede je charakterizovat a vědomě je používá.

Student  modifikuje svůj řečový projev v souladu se svým komunikačním cílem.

Student se ve svém mluvedém projevu řídí zásadami kultivované řečové komunikace na rovině verbální i nonverbální.

Student detekuje nežádoucí jevy v percipovaných mluvených projevech.

Student vědomě stylově diferencuje zvukové prostředky jazyka v závislosti na komunikační situaci. 

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)