PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální pedagogika - OKBZ0P103A
Anglický název: Social Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (200)
letní:neurčen / neurčen (200)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Nezapisují studenti oboru Pedagogika.
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Neslučitelnost : OKBQ2P101A, OKBQ2P112A
Záměnnost : OKBQ2P112A, OPBZ0P103A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Anotace: Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (08.08.2018)
Cíl předmětu -

Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (08.08.2018)
Deskriptory

Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE2022. Zápisový klíč je sope2022. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (ikonka Studijní texty, heslo Comenius) : https://alya.cdsw.cz/bendls/

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

předmět „Sociální pedagogika“ spadá do tzv. grupíkové skupiny. Ve Vašem případě to znamená, že ho budete plnit individuálně podle pokynů uvedených v SISu.

Zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

Test bude probíhat on-line v prostředí Moodle a bude časově omezen (60 minut). Bude se jednat o tzv. open-book test. Znamená to, že budete moci při jeho psaní používat studijní materiály, které jsem Vám poskytl, nebo jakékoli jiné zdroje. Bude však nutné prokázat orientaci v dané problematice. Nebude stačit vložení memorovaných nebo „vygooglených“ faktů. Je nepřípustné stahovat doslovné pasáže z internetu, doslovně opisovat pasáže z knížek (skript, publikací) a vkládat je do kolonky u příslušné položky.

Test bude zpřístupněn pro přihlášené v Moodlu na adrese: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=143

Klíč k přístupu k testům: zašlu Vám před zkouškovým obdobím

Ke zkoušce si nastudujte příslušnou povinnou literaturu, do které spadají i předtočené přednášky, které najdete na mých webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/

Můžete rovněž studovat z materiálů uložených v MOODLU (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153). Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE2022. Zápisový klíč je sope2022. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (zde heslo: Comenius): https://alya.cdsw.cz/bendls/

Součástí výuky, resp. přípravy ke zkoušce, je sledování dvoudílného filmu o Donu Boscovi. Film „Don Bosco“ najdete např. na těchto adresách:

1. díl:
https://gloria.tv/post/opnoafQEyGMX3j4V1PyUCDMsG
2. díl:
https://gloria.tv/post/7k8tYMD3jSuH1JSmLmCWhPi6u

Zde jsou úkoly k pozorování, resp. věci, kterých si máte při sledování filmu všímat a dělat si k nim poznámky:


• Všímejte si momentů, které se úzce dotýkají problematiky autority. Snažte se zachytit (popsat) situaci týkající se autority, popř. výrok (citace, parafráze), který se problematiky autority úzce dotýká.
• Co to byla oratoř? V jakých významech se tento pojem používal?
• Jaké metody výchovy používal Don Bosco?
• Jaké podmínky (oproti dnešním vychovatelům) usnadňovaly/ulehčovaly Donu Boscovi vychovatelskou práci? Jinými slovy, v čem to měl Don Bosco oproti dnešním vychovatelům jednodušší?
• V čem se Don Bosco po vychovatelské/pedagogické stránce lišil od A. S. Makarenka?

• V čem se oba pedagogové naopak shodovali?

Po zhlédnutí filmu a vypracování poznámek (úkoly k pozorování) si, prosím, prostudujte mé komentáře a poznámky k filmu, které máte k dispozici na mém webu ve formě předtočených přednášek. Ty obsahují rovněž doplňky k filmu o další informace, které se týkají problematiky sociální pedagogiky. Toto vše je součástí učiva.

Seznam předtočených přednášek, které jsou povinnou součástí přípravy ke zkoušce: https://alya.cdsw.cz/bendls/

 

č. 22: SOPE_29_3_2021_Sum

č. 23: SOPE_5_4_2021_Plu

č. 24: SOPE_12_4_2021_Stu

č. 25: SOPE_19_4_2021_Heb

 

S pozdravem a přáním pevného zdraví

Stanislav Bendl

 

 

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (17.02.2022)
Literatura -

Literatura:
 1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
 2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
 3. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
 4. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
 5. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.
 6. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
 7. HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
 8. JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
 9. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
10. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
11. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
12. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
13. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (08.08.2018)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky ze zkoušce:

• prostudovaná doporučená odborná literatura,
• povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):

BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.

• povinně je třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování):

BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-111.
• povinně je třeba rovněž prostudovat kapitolu z učebnice (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81
• zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

• studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné,

• obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).

 

 

 

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (04.10.2021)
Sylabus -

Sylabus:

                               historický vývoj sociální pedagogiky,

                               významné osobnosti sociální pedagogiky (A.S.Makarenko, Don Bosco)

                               vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám,

                               cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky,

                               funkce a úkoly sociální pedagogiky,

                               pojetí sociální pedagogiky,

                               prostředí a výchova,

                               rizikové chování a školní kázeň,

                               multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (08.08.2018)
Podmínky zakončení předmětu

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

předmět „Sociální pedagogika“ spadá do tzv. grupíkové skupiny. Ve Vašem případě to znamená, že ho budete plnit individuálně podle pokynů uvedených v SISu.

 

Zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

Test bude probíhat on-line v prostředí Moodle a bude časově omezen (60 minut). Bude se jednat o tzv. open-book test. Znamená to, že budete moci při jeho psaní používat studijní materiály, které jsem Vám poskytl, nebo jakékoli jiné zdroje. Bude však nutné prokázat orientaci v dané problematice. Nebude stačit vložení memorovaných nebo „vygooglených“ faktů. Je nepřípustné stahovat doslovné pasáže z internetu, doslovně opisovat pasáže z knížek (skript, publikací) a vkládat je do kolonky u příslušné položky.

Test bude zpřístupněn pro přihlášené v Moodlu na adrese: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=143

Klíč k přístupu k testům: zašlu Vám před zkouškovým obdobím

Ke zkoušce si nastudujte příslušnou povinnou literaturu, do které spadají i předtočené přednášky, které najdete na mých webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/

Můžete rovněž studovat z materiálů uložených v MOODLU (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153). Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE2022. Zápisový klíč je sope2022. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (zde heslo: Comenius): https://alya.cdsw.cz/bendls/

Součástí výuky, resp. přípravy ke zkoušce, je sledování dvoudílného filmu o Donu Boscovi. Film „Don Bosco“ najdete např. na těchto adresách:

1. díl:
https://gloria.tv/post/opnoafQEyGMX3j4V1PyUCDMsG
2. díl:
https://gloria.tv/post/7k8tYMD3jSuH1JSmLmCWhPi6u

Zde jsou úkoly k pozorování, resp. věci, kterých si máte při sledování filmu všímat a dělat si k nim poznámky:


• Všímejte si momentů, které se úzce dotýkají problematiky autority. Snažte se zachytit (popsat) situaci týkající se autority, popř. výrok (citace, parafráze), který se problematiky autority úzce dotýká.
• Co to byla oratoř? V jakých významech se tento pojem používal?
• Jaké metody výchovy používal Don Bosco?
• Jaké podmínky (oproti dnešním vychovatelům) usnadňovaly/ulehčovaly Donu Boscovi vychovatelskou práci? Jinými slovy, v čem to měl Don Bosco oproti dnešním vychovatelům jednodušší?
• V čem se Don Bosco po vychovatelské/pedagogické stránce lišil od A. S. Makarenka?

• V čem se oba pedagogové naopak shodovali?

Po zhlédnutí filmu a vypracování poznámek (úkoly k pozorování) si, prosím, prostudujte mé komentáře a poznámky k filmu, které máte k dispozici na mém webu ve formě předtočených přednášek. Ty obsahují rovněž doplňky k filmu o další informace, které se týkají problematiky sociální pedagogiky. Toto vše je součástí učiva.

Seznam předtočených přednášek, které jsou povinnou součástí přípravy ke zkoušce: https://alya.cdsw.cz/bendls/

 

č. 22: SOPE_29_3_2021_Sum

č. 23: SOPE_5_4_2021_Plu

č. 24: SOPE_12_4_2021_Stu

č. 25: SOPE_19_4_2021_Heb

 

S pozdravem a přáním pevného zdraví

Stanislav Bendl

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (17.02.2022)
Studijní opory

Nárys sociální pedagogiky

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (28.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK