Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu:
ne
Stav předmětu:
vyučován
Jazyk výuky:
čeština
Způsob výuky:
kombinovaný
Poznámka:
předmět lze zapsat opakovaně předmět je možno zapsat mimo plán povolen pro zápis po webu při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu předmět lze zapsat v ZS i LS
Praxi je po dohodě s výučujícím paralelky možné plnit i formou doučování. Více na https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/chci-doucovat/studenti-bc-studia/.
Pedagogická praxe v zařízeních pro volný čas a volnočasových organizacích zaměřených na mimoškolní vzdělávání je zaměřena na systematickou a pravidelnou práci studenta se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Student získá možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti organizování, vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, vedení zájmových útvarů, pracovat s dětmi ve školách v přírodě, v příměstských i na tematicky zaměřených táborech, doučování žáků ZŠ či lektorování apod. Cílem předmětu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních a středních škol ve volnočasových zařízeních různorodého zaměření a charakteru. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s charakterem zájmů a potřeb žáků v době mimo vyučování, což studentům umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství a dospívání. Student získá možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti organizování, vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, vedení zájmových útvarů apod. Konkrétně to znamená, že studenti systematicky a pravidelně pracují se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Studentům umožňuje tato praxe získat zároveň znalosti a zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické dovednosti v oblasti vedení žáků na úrovni základní a střední školy. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují písemné záznamy o jejím průběhu.
Poslední úprava: Maršálková Lucie, Mgr. (31.01.2022)
Teaching practice in leisure facilities and/or leisure organizations is focused on the systematic and regular work of particular student with a group of pupils in a selected area of leisure activities. After finishing this course, students will be able to work systematically with pupils in the area of organizing, leading or assisting hobby groups, scout clubs, sports clubs, hobby management, working with children in outdoor schools, in suburban and thematic camps, tutoring primary school pupils or lecturing etc.
The aim of the course is to systematically support and develop student competences in working with primary and secondary school pupils in leisure facilities of various orientation and character.
An integral part of the objective is the opportunity to become familiar with the character of the interests and needs of pupils outside school lessons, which allows students to be sensitized to understand the characteristics and specifics of contemporary childhood and adolescence. Students will be able to work systematically with pupils in the area of organizing, leading or assisting hobby groups, scout clubs, sports clubs, management of special interest groups etc. Specifically, students will work systematically and regularly with a group of pupils in selected leisure activities. Practical part of the course is reflected and students have to write records focused on each lesson of practical part of the course.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních a středních škol ve volnočasových zařízeních různorodého zaměření a charakteru; rovněž práce s dětmi se SVP, dospělými a seniory. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s charakterem zájmů a potřeb žáků v době mimo vyučování, což studentům umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství a dospívání; a také rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství.
Tato praxe umožňuje studentům získat zkušenosti s organizováním a zajištěním zájmových, výchovně rekreačních aktivit, prohloubit praktické zkušenosti v oblasti vedení žáků předškolního, prvního a druhého stupně ZŠ a SŠ. Pedagogická praxe je zaměřena na rozvoj následujících kompetencí a oblastí: aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti pedagogicko psychologické přípravy, rozvoj organizačních dovedností v oblasti pedagogiky volného času, rozvoj reflexe a sebereflexe.
Poslední úprava: Maršálková Lucie, Mgr. (31.01.2022)
The aim of the course is to support and develop student competences in working with primary and secondary school pupils in leisure-time facilities of various character, as well as to work with children with SEN, adults and seniors.
his practice allows students to gain experience in organizing and providing leisure, educational and recreational activities, to deepen their practical experience in the field of leading pre-school, primary and secondary school pupils. This pedagogical practice is focused on the development of the following competences and areas: application of acquired theoretical knowledge in the field of pedagogical-psychological preparation, development of organizational skills in the field of leisure time pedagogy, development of reflection and self-reflection.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
Deskriptory
Podrobný návod, jak se zaregistrovat, kontaktovat školu a domluvit si doučování naleznete na https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/chci-doucovat/studenti-bc-studia/. Student může doučovat i dítě v okolí svého bydliště, především ze sociálně znevýhodněného prostředí, o kterém ví, že by tuto podporu potřebovalo. V takovém případě požádá jeho učitele nebo zástupce školy, aby školu zaregistroval do systému na https://zapojmevsechny.cz/doucovani/.Podle uvedeného manuálu se následně také přihlásíte do systému a v nabídce škol si vyberete školu „svého“ žáka. Pokud byste měli problém s registrací do systému, obraťte se na: praxe@pedf.cuni.cz
Poslední úprava: Maršálková Lucie, Mgr. (31.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínky zakončení předmětu
Student se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře
Student plní předem dohodnuté závazky vůči organizaci, pro kterou pracuje během praxí
Student zpracuje úkoly reflektivního charakteru dle požadavků vyučujícího
Student prezentuje ve studijní skupině při závěrečném kolokviu pedagogický deník - portfolio, které se skládá z reflexí všech vlastních aktivit – lekcí ve volnočasových zařízeních, sebereflexí a zároveň hodnocení mentora z volnočasové organizace, který pedagogickou praxi studenta koordinuje, vede a hodnotí
Podklady pro zápočet:
Pedagogický deník – soubor příprav vlastních aktivit-lekcí ve volnočasových zařízeních, reflexí a sebereflexí
Hodnocení od pedagoga ze zastřešující volnočasové organizace, který pedagogickou praxi studenta koordinuje
Splnění úkolů dle zadání vyučujícího paralelní skupiny
Docházkový list
Poslední úprava: Maršálková Lucie, Mgr. (31.01.2022)
Requirements needed for successful completion of the course:
- the student participates in the introductory informational seminary and the final colloquium (reflective seminary) held at the Faculty of Education, Charles University - the student fulfills the pre-agreed obligations towards the organization for which he/she works during practical part of the course - student elaborates (reflective) tasks according to the requirements of the Head of his/her parallel group (see data in SIS) - the student presents a “Pedagogical diary” – a portfolio consisting of reflections of all his/her own teaching activities, the written description of each of lessons in leisure facilities, and self-reflection
Assesment methods and criteria linked to learning outcomes: - “The Pedagogical diary” – a set of written preparations of own activities/lessons in leisure facilities; reflections and self-reflection - “The Evaluation” by a teacher from an “umbrella” leisure time organization who coordinates the student's teaching practice - completion of tasks in the electronic study support according to the assignment of the of the Head of his/her parallel group - “Attendance certificate” – the list of lessons held by particular student, certified by the Head of the leisure organization
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
Literatura -
PÁVKOVÁ, J. A KOL. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6
HÁJEK, B., HOFBANER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Texty pro distanční studium. Praha : UK - Ped.fak,. 2003. ISBN 80-7290-128-1
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: 2002. ISBN 80-7315-012-3
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
PÁVKOVÁ, J. A KOL. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6
HÁJEK, B., HOFBANER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Texty pro distanční studium. Praha : UK - Ped.fak,. 2003. ISBN 80-7290-128-1
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: 2002. ISBN 80-7315-012-3
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)