|
|
|
||
Předmět chápe dramatickou výchovu jako systém sociálně uměleckého učení zacílený k rozvoji osobnosti a sociálních dovedností prostřednictvím dramatu a divadla. Sebezkušenostní postupy umožní studentům pochopit didaktický základ dramatické výchovy.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
|
|
||
Studenti vysvětlí možnosti dramatické výchovy pro výchovu ve volném čase. Používají terminologii obecné didaktiky a didaktiky dramatické výchovy (Valenta, Machková, Bláhová, Way; drama, hra v roli. improvizace, relexe; Valenta, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působen; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). . Interpretují metody DV (práci s příběhem, tvořivou hru) jako výchovnou situaci ve vazbě na cíl tak, aby prožitek aktivizoval proces učení. Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení DV jako bezpečného prostoru pro sociální učení (na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat). Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Aplikují v DV princip principy OSV: praktická, zosobněná, provázející a reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu učení. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 8 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 32 hodin. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.11.2023)
|
|
||
Bláhová, K. (1996). Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar Artama. Machková, E. (2007). Úvod do studia dramatické výchovy (2., upr. vyd). Praha: NIPOS. Machková, E. (Ed.). (2012). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál. Machková, E. (Ed.). (2013). Projekty dramatické výchovy: pro starší školní věk. Praha: Portál. Marušák, R., Králová, O., & Rodriguezová, V. (2008). Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál. Valenta, J. (1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada. Way, B. (2014). Rozvoj osobnosti dramatickou hrou (2., revidované a aktualizované vydání). Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení. V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce. On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Dramatická výchova jako obor zabývající se osobnostně sociálním učením. 2. Kontext dramatické výchovy v praxi vychovatelství (k aktivnímu poznávání světa, člověka, společnosti i sebe sama). 3. Práce s cíli, obsahem a metodami dramatické výchovy. 4. Pedagogická diagnostika jako východisko pro volbu metod DV; psychocká bezpečnost. 5. Tvorba dramatických situací: navozování fiktivních dramatických situací založených na mezilidské interakci a využívajících simulačních a rolových her. 6. Provázející role pedagoga v dramatické výchově v principech OSV: praktická, zosobněná, provázející (reflexe jako příležitost k učení při zpracování sebezkušenosti). Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8950 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|