Předmět je v první části zaměřen na stručnou analýzu současného stavu vzdělávání žáků v oblasti Člověk a svět práce, na možnosti využití praktických činností v programech školních družin a školních klubů z hlediska zařazování praktických činností. Dále se probírají možnosti využití praktických činností s přírodními a technickými materiály v zájmových činnostech.
Posláním předmětu je objasnit a prezentovat na příkladech přírodních materiálů, papírenských výrobků, textilních materiálů, modelovacích a lících materiálů vlastnosti materiálů. Při činnostech s materiály a konstrukčních činnostech poznávat možnosti a rozvoj různých stránek osobnosti účastníků zájmových činností.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2024)
The course is in the first part focused on a brief analysis of the current state of education of students in the field of Man and the world of work, the possibility of using practical activities in the programs of school groups and school clubs in terms of classifying practical activities. Furthermore, the possibilities of using practical activities with natural and technical materials in hobby activities are discussed. The mission of the course is to clarify and present the examples of natural materials, paper products, textile materials, modeling and casting materials. Get acquainted with the possibilities and development of various aspects of the personality of the participants in hobby activities during activities with materials and construction activities.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 60 minut Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin Plnění předmětu Seminární práce – 0 hodin Příprava na zápočet – 6 hodin Příprava na zkoušku a zkouška – 0 hodin
V případě, že vedení fakulty stanoví, že není možno konat prezenční formu výuky na fakultě a výuka bude realizována distanční formou, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude probíhat v časech podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem na e-mailovou adresu studentů, která je uvedena v SISu.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní práce při konzultacích. Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh - pokusů řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů (pokusy ke zjišťování vlastností papírenských výrobků a dalších materiálů). Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Termín odevzdání bude upřesněn na prvním semináři. Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu. Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
V případě, že vedení fakulty stanoví, že není možno konat prezenční formu výuky na fakultě a výuka bude realizována distanční formou, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude probíhat v časech podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem na e-mailovou adresu studentů, která je uvedena v SISu.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2024)
Literatura
DYTRTOVÁ, R. VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti I. Praha: UK – PedF, 1999. ISBN 80-86039-89-7. HÁJEK, J. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-233-1. HONZÍKOVÁ, J., MICHÁLKOVÁ, L., VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti II. Praha: UK – PedF, 2000. ISBN 80-7290-003-X. HONZÍKOVÁ, J. Kdo tvoří, ten nezlobí. Plzeň: Nava, 2013. ISBN 978-80-7211-455-9. HONZÍK, J., HONZÍKOVÁ, J. Kdo tvoří, ten nezlobí 2. Plzeň: Honzíková Jarmila, 2015. ISBN 978-80-260-7976-7. HONZÍKOVÁ, J., SOJKOVÁ, M. Tvůrčí technické dovednosti. Plzeň: Západočeská univerzita, 2015. ISBN 978-80-261-0412-4. NÁDVORNÍKOVÁ, H. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2015. ISBN 798-80-7496-194-6. REITMAYER, L., VODÁKOVÁ, J. Pracovní listy k praktickým činnostem. VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti III. Praha: UK – PedF, 2005. ISBN 80-7290-232-6. VODÁKOVÁ, J. a kol. Speciální pracovní výchova a ergoterapie. 2. upr. vyd. Praha: UK – PedF, 2007. ISBN 978-80-7290-322-1. (vybrané kapitoly)
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2024)
Sylabus -
Programy ŠD a ŠK z hlediska zařazování praktických činností s přírodními a technickými materiály. Bezpečnost a hygiena při práci s různými materiály. Přírodní materiály vhodné pro zájmové činnosti různých skupin účastníků PČ, jejich charakteristika, techniky zpracování. Papír a papírenské výrobky - vlastnosti, jejich hodnocení, techniky ručního zpracování. Modelovací a lící materiály - vlastnosti důležité pro výběr vhodných druhů, vybrané pracovní techniky. Textilní materiály - rozdělení, vybrané pracovní techniky. Konstrukční činnosti.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2024)
Program of School centers and School clubes from point of view the inclussion practical activities with natural and technical materials. Safety and hygiens of work with different materials. Natural materials. Paper and paper products. Modeling materials. Textile materials. Construction activities.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2024)