|
|
|
||
Koncept řízení a vedení škol a školských zařízení patří ke klíčovým tématům oboru Školský management a je akcentován také vzdělávací praxí. Cílem předmětu je sumarizovat a doplnit poznatky z oblasti vedení lidí, řízení pedagogického procesu a teorie a praxe školského managementu a rozvinout u studentů potřebné znalosti a dovednosti nezbytné pro strategické řízení (management) a vedení (leadership) na úrovní celé vzdělávací organizace. Specifická pozornost je věnována základním přístupům k vedení lidí a také ke krizi jako vysoce náročné oblasti pro vedoucí pracovníky.
Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je naučit studenty zvolit vhodné manažerské a lídrovské přístupy, umět využívat teorii vitality a umět vhodně vyhodnotit riziková místa, předcházet krizím a v případných krizových situacích vhodně komunikovat. Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit. Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Podmínkou k účasti na zkoušce je splnění níže uvedených aktivit a jejich vložení do složky v MS Teams a do sdíleného prostředí v padletu · skupinová práce - versatilní leadership a transakční a transformační · skupinová práce – sdělení v krizi · Krizový audit – skupinová práce · Teorie vitality – skupinová práce · Test ke kritériím ČŠI · Individuální pozorování · Cvičný test
Zkouška: Online text ve zkouškovém období z vybraných okruhů SZZ a z okruhů z přednášek. Test bude probíhat kompletně online v souladu s metodou převrácené učebny Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: VETEŠKA, Jaroslav; SVOBODOVÁ, Zuzana a TURECKIOVÁ, Michaela, 2022. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. [Praha]: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7603-348-1. TROJANOVÁ, Irena a Zuzana SVOBODOVÁ, 2020. Krize jako příležitost nejen ve školství. Praha: Wolters Kluwer. TURECKIOVÁ, M. Klíč k účinnému vedení lidí. Odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0882-9. PLAMÍNEK, Jiří, 2014. Diagnostika a vitalizace firem a organizací: teorie vitality v podnikatelské a manažerské praxi. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-5323-2. e-book Školský leadership (v připomínkovém řízení)
Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Tematické okruhy: 1. Úvod do předmětu Školský leadership 2. Komparace současných přístupů k leadershipu 3. Transakční, transformační a vyvážený leadership a principy versatility 4. Krize a krizová komunikace 5. Teorie vitality 6. Prevence krize a krizový audit Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Výsledky učení - sudent: - dokáže vyjmenovat současné přístupy k leadershipu a provést jejich komparaci - vysvětlí pojmy transakční, transformační a vyvážený leadership a principy versatility - definuje krize a navrhne její prevenci včetně krizového auditu - zná zásady řešení krize včetně krizové komunikace - popíše pyramidu vitality a analyzuje jednotlivá patra Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|