|
|
|
||
Studenti získají přehled o východiscích a principech speciálně-pedagogické ho působení podpory v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností mentálního postižení. Osvojí si základní terminologii, seznámí se s etiologií mentálního postižení. Cílem předmětu je pak rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciálních pedagogiky a dalších pomáhajících profesí. Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (20.10.2022)
|
|
||
Studující
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: 14 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 106 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2023)
|
|
||
ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3. HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9. VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-. ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018. FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1 VÁGNEROVÁ, K. (2016). Psychopatologie pro pomáhající profese. Portal Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2023)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP. 2. Inteligence, definice mentálního postižení v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví. 3. Výskyt a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení, přijetí dítěte s MP rodinou. 4. Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi. 5. Postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR: lidsko-právní východiska, zaměstnanost, sociální sféra - sociální služby 6. UN CRPD, strategický dokument ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace 7. Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, svoboda klienta vers. odpovědnost poskytovatele. 8. Komunikace, vybrané metody a prostředky 9. Podpora zaměřená na člověka/individuální plánování – východiska a strategie. 10. Trendy a milníky ve vzdělávání žáků s MP ČR od 90´let 20. století
Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2023)
|
|
||
Vypracování zprávy z analýzy stavu implementace vybraného článku Úmluvy i právech osob se zdravotním postižením v kontextu života osob s mentálním postižením. Zkouška - písemná formou testu. Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2023)
|
|
||
Studující
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|