PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením - OKBS3S104A
Anglický název: Special Education of Individuals with Intellectual Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Korekvizity : OKBS3Q101A, OKBS3S102A, OKBS3S103A, OKBS3S105A, OKBS3S106A, OKBS3S107A
Záměnnost : OPBS3S104A
Je korekvizitou pro: OKBS3S102A, OKBS3S106A, OKBS3S107A, OKBS3Q101A, OKBS3S103A, OKBS3S105A
Je prerekvizitou pro: OKBS3S122A
Anotace
Studenti získají přehled o východiscích a principech speciálně-pedagogické ho působení podpory v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností mentálního postižení. Osvojí si základní terminologii, seznámí se s etiologií mentálního postižení. Cílem předmětu je pak rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciálních pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.
Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (20.10.2022)
Cíl předmětu

Studující

  • charakterizuje mentální postižení (poruchu vývoje intelektu)
  • uvede jednotlivá pásma mentálního postižení a popíše jejich specifika
  • popíše a vysvětlí formy vhodné podpory člověka s lehkým/ středně těžkým/ těžkým mentálním postižením  
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   14 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 106 hodin       

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. 

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2023)
Literatura

ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

 VÁGNEROVÁ, K. (2016). Psychopatologie pro pomáhající profese. Portal

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2023)
Sylabus

Obsahové vymezení:

1.    Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP.

2.    Inteligence, definice mentálního postižení v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví. 

3.    Výskyt a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení, přijetí dítěte s MP rodinou.

4.    Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi.

5.    Postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR: lidsko-právní východiska, zaměstnanost, sociální sféra - sociální služby

6.    UN CRPD, strategický dokument ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace

7.    Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, svoboda klienta vers. odpovědnost poskytovatele.

8.    Komunikace, vybrané metody a prostředky

9.    Podpora zaměřená na člověka/individuální plánování – východiska a strategie.

10. Trendy a milníky ve vzdělávání žáků s MP ČR od 90´let 20. století

 

 

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Vypracování zprávy z analýzy stavu implementace vybraného článku Úmluvy i právech osob se zdravotním postižením v kontextu života osob s mentálním postižením.

Zkouška - písemná formou testu. 

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2023)
Výsledky učení

Studující

  • uvede a vysvětlí základní terminologii v oblasti mentálního postižení/poruchy vývoje intelektu
  • charakterizuje etiologii mentálního postižení 
  • charakterizuje jednotlivá pásma mentálního postižení a související psychosociální specifika člověka s mentálním postižením 
  • navrhne vhodné formy vzdělávání dítěte s lehkou/ střední/ těžkou poruchou vývoje intelektu v předškolním věku
  • navrhne vhodné formy vzdělávání žáka s lehkou/ střední/ těžkou poruchou vývoje intelektu ve školním věku 
  • navrhne vhodné způsoby podpory člověk s lehkým/ středně těžkým/ těžkým mentálním postižením v dospělém věku
  • charakterizuje základní práva lidí s mentálním postižením a uvede vybrané postupy na podporu práv lidí s mentálním postižením 
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK