PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - OKBQ4P055B
Anglický název: Media education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Prerekvizity : OKBQ4P011A
Anotace -
Předmět je zaměřen na seznámení s fungováním a využitím a vlivem medií na současnou společnost vzhledem k vzdělávacím procesům na základě aktuálních technických, filosofických a psychosociálních aspektů i kulturních aspektů včetně kritické reflexe a analýzy mediálních produktů. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoriemi mediální komunikace, mediálními kompetencemi, pojetím mediální gramotnosti, současnou situací a využitím medií ve vyučovacím procesu, charakterizovat jednotlivé mediální kompetence a vést ke kritické reflexi mediálních obsahů. 1. Historie mediální výchovy a její pojetí. 2. Zakotvení mediální výchovy v legislativních dokumentech v ČR. 3. Základní pojetí a zdůvodnění potřebnosti mediální výchovy v současnosti. 4. Základní mediální teorie. 5. Mediální výzkumy v minulosti a současnosti. 6. Mediální gramotnost a občanská společnost. 7. Kompetence v oblasti mediální výchovy. 8. Pozitiva a negativa mediálního působení. 9. Mediální a virtuální skutečnost. 10. Analýza mediálních produktů.
Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Cíl předmětu -

 Cílem předmětu je seznámení se se základy masmediální komunikace , její odlišnosti od komunikace face to face , pochopení mechanismů fungování mediálního prostředí a schopnost analyzovat jednotlivé mediální produkty. Seznámit se se základey mediálního vgýzkumu a jeho realizací.

Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Deskriptory -
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu je 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 25 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na kz 6 hodin.
Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literatura

BAKAN, J. (2013). Dětství pod palbou: jak velký byznys ovlivňuje děti. Praha, Triton.

JEŘÁBEK, H. (1997). Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha, Karolinum.

 JIRÁK, J., Köpplová, B. : Masová media. Praha, Portál 2009

JIRÁK, J., Mičenka, Rozumět mediím, základy mediální výchovy pro učitele. Partners Czech, Praha 2006

KALVAS , F. (2009). Nastolování agendy : role masové a interpersonální komunikace osobní zkušenosti a genderu.  ZU, Plzeň.

KONEČNÝ, Š. (2011). Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno, MU.

MACKOVÁ, A. (2017). Nová media v politické komunikaci. Brno MU.

SEDLÁKOVÁ, R. (2014). Výzkum medií. Praha, Grada.

VYSEKALOVÁ, J.(2007). Psychologie reklamy : nové trendy a poznatky. Praha, Grada.

ŽANTOVSKÝ, P. (2018). Čítanka z teorie masové komunikace, Praha, Oeconomia.

Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Sylabus -

Teorie masové komunikace 

Úloha mediíí ve společnosti

Dějiny mediíí a mediálních výzkumů

Analýza reklamy 

Rozbor zpravodajství 

Media a násilí

 Podněty k tvorbě školního filmu 

Média státní , veřejnoprávní a soukromá

Kritická reflexe mediálního sdělění 

Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Výsledky učení -

  dokáže specifikovat mediální komunikaci a její typické rysy 

  dokáže rozlišit jednotlivé typy mediálních institucí a jejich úlohy

  dokáže charakterizovat kriteria vlivu mediíí a význam sledovanosti

  dokáže  chrakterizovat vliv medíí na děti a náctileté 

dokáže  specifikovat legislativní rámec  ve kterém media působí 

je schopen kritické analýzy mediálního výstupu 

 

Poslední úprava: Syřiště Ivo, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK