Sociální pedagogika - OKBQ4P022A
Anglický název: Social Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Prerekvizity : OKBQ4P011A
Je prerekvizitou pro: OKBQ4P052A, OKBQ4P061B, OKBQ4P065B, OKBQ4P063B, OKBQ4P062B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Nástěnka   
Anotace -
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována sociální výchově, oblasti pomoci a péče, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.01.2022)
Cíl předmětu -
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (30.12.2021)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu kontaktní výuky 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 16 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 14 hodin. příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE. Zápisový klíč je sope. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (ikonka Studijní texty, heslo Comenius) : https://alya.cdsw.cz/bendls/

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (04.02.2023)
Literatura
 1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
 2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
 3. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
 4. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
 5. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.
 6. HESSOVÁ, L., BENDL, S. (2024). Průkopnické projekty reedukace dětí a mládeže. Praha: Triton. ISBN 978-80-7684-337-0.
 7. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
 8. HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
 9. JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
 10. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
12. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
13. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
12. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
14. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (02.11.2024)
Požadavky ke zkoušce

• prostudovaná doporučená odborná literatura,

• povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.

• povinně je třeba prostudovat kapitoly z učebního textu (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-131; 239-306.

• povinně je třeba rovněž prostudovat kapitolu z učebnice (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81.

• zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

• studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné.

• obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a semináších, učivo obsažené v předtočených výkladech a ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).

 

Studenti budou mít k dispozici vybrané předtočené přednášky, které do značné míry korespondují s přednáškami realizovanými prezenční formou. Předtočené přednášky jsou umístěny na mých webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/ Přístupová hesla k předtočeným přednáškám budou studentům zasílána postupně hromadným mailem.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (17.02.2022)
Sylabus -

 

historický vývoj sociální pedagogiky,

významné osobnosti sociální pedagogiky (A.S.Makarenko, G.M. Bosco, E. Štorch…)

vztah sociální pedagogiky k jiným disciplínám,

cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky,

funkce a úkoly sociální pedagogiky,

pojetí sociální pedagogiky,

prostředí a výchova,

sociální pedagogika jako pomoc a péče,

výchovné problémy v současné škole,

příčiny problémového chování žáků,

metody zjišťování příčin problémového chování žáků,

prevence a řešení problémového chování žáků.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.01.2022)
Studijní opory

Online studiní opory: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (26.01.2024)
Výsledky učení

Hlavní cíle:

Absolvent/ka předmětu...

Definuje pojem a základní ideu sociální pedagogiky. Uvede a porovná vlivné směry v sociální pedagogice. Zařadí sociální pedagogiku mezi pedagogické disciplíny. Vysvětlí vazby sociální pedagogiky s klíčovými spolupracujícími vědami. Uvede konkrétní příklady aplikace sociální pedagogiky ve škole.

Vysvětlí a diskutuje pojmy a témata související s rizikovým chováním spjatým s vlivy soudobé společnosti (indoktrinace, dogma, masmédia, doba postfaktická, technizace života, materializace, komercionalizace, segregace společnosti, deviace, globalizace, dezintegrace, dysfunkce). Uvede příklady prevence rizikového chování žáků související se současnými vlivy společnosti.

 

Podrobné výsledky učení:

Absolvent/ka předmětu...

Vysvětlí předmět pedagogické teleologie. Charakterizuje sociální aspekty cílů výchovy. Definuje a porovná individuální a sociální dimenze výchovných cílů.

Uvede přínos vybraných významných osobností pro dobovou a současnou realizaci individuálních a sociálních cílů výchovy (sofisté, Sokrates, sv. Augustuin, sv. Tomáš Akvinský, Thomas Moore, Erasmus Rotterdamský, Francis Bacon, Jan Amos Komenský, Joahn Bernhard Basedow, Claude Adriend Helvetius, Jena Jacques Rousseau, Johan Heinrich Pestalozzi apod.).

Charakterizuje předmět a obsah sociální pedagogiky na základě dobové a současné determinace společenskou objednávkou. Uvede příklady takové determinace.

Vysvětlí sociální a pedagogickou dimenzi sociální pedagogiky. Definuje pojem autoedukativní společnost. Diskutuje činnosti učitele a dalších významných osobností ovlivňující cíle výchovy z hlediska sociální a pedagogické dimenze sociální pedagogiky vedoucí k autoedukativní společnosti.

Vyjmenuje a vysvětlí tři významy pojmu sociální výchova.

Definuje prosociální chování. Uvede příklady prosociálního chování.

Vysvětlí rozdíl mezi sociální a individuální výchovou v pojetí Josefa Hendricha. Uvede příklady obou dimenzí výchovy. Diskutuje pozitiva a negativa každé z dimenzí, respektive jejich extrémního pojímání.

Kategorizuje individuální pedagogiku do tří skupin v souladu s J. Hendrichem. Uvede konkrétní příklady metodického, pedagogického a všeobecného individualismu.

Vysvětlí osm smrtelných hříchů civilizace podle Konráda Lorenze. Diskutuje jednotlivé hříchy v souvislosti s realizací sociálních a individuálních cílů výchovy. Uvede příklady zapojení osmi hříchů do výchovně vzdělávacího procesu za účelem rozvoje citlivosti vůči civilizačním problémům a rozvíjení pocitu spoluzodpovědnosti žáků (sebekázně).

Charakterizuje možné potřebné vlastnosti člověka budoucnosti. Uvede různé okolnosti, kterým bude může člověk budoucnosti čelit a jaké předpoklady bude muset splňovat, aby byl ve společnosti úspěšný (druhy uvědomělosti).

Vysvětlí koncept čtyř pilířů výchovy a vzdělávání pro 21. století. Diskutuje možnosti jejich realizace. Uvede příklady jejich zapojení do výchovně vzdělávacího procesu.

Uvede možnosti a formy spolupráce s Policií ČR v podpoře zdravého vývoje žáků a prevence rizikových jevů, podobně jako při řešení problémového chování.

Charakterizuje výchovné systémy vytvořené G. Boscem a A. S. Makarenkem. Vyjmenuje a vysvětlí metody sociální výchovy Bosca a Makarenka. Porovná shody a rozdíly v přístupu Bosca a Makarenka k vychovávaným.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (23.12.2024)