|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována sociální výchově, oblasti pomoci a péče, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.01.2022)
|
|
||
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (30.12.2021)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu kontaktní výuky 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 16 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 14 hodin. příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin. Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE. Zápisový klíč je sope. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (ikonka Studijní texty, heslo Comenius) : https://alya.cdsw.cz/bendls/ Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (04.02.2023)
|
|
||
1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. 2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. 3. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 4. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. 5. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. 6. HESSOVÁ, L., BENDL, S. (2024). Průkopnické projekty reedukace dětí a mládeže. Praha: Triton. ISBN 978-80-7684-337-0. 7. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001. 8. HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008. 9. JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007. 10. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996. 12. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. 13. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. 12. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. 14. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993. Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (02.11.2024)
|
|
||
• prostudovaná doporučená odborná literatura, • povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování): • povinně je třeba prostudovat kapitoly z učebního textu (bude předmětem ověřování): • povinně je třeba rovněž prostudovat kapitolu z učebnice (bude předmětem ověřování): • zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3). • studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné. • obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a semináších, učivo obsažené v předtočených výkladech a ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).
Studenti budou mít k dispozici vybrané předtočené přednášky, které do značné míry korespondují s přednáškami realizovanými prezenční formou. Předtočené přednášky jsou umístěny na mých webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/ Přístupová hesla k předtočeným přednáškám budou studentům zasílána postupně hromadným mailem. Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (17.02.2022)
|
|
||
historický vývoj sociální pedagogiky, významné osobnosti sociální pedagogiky (A.S.Makarenko, G.M. Bosco, E. Štorch…) vztah sociální pedagogiky k jiným disciplínám, cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky, funkce a úkoly sociální pedagogiky, pojetí sociální pedagogiky, prostředí a výchova, sociální pedagogika jako pomoc a péče, výchovné problémy v současné škole, příčiny problémového chování žáků, metody zjišťování příčin problémového chování žáků, prevence a řešení problémového chování žáků. Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.01.2022)
|
|
||
Online studiní opory: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153 Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (26.01.2024)
|