|
|
|
||
Předmět má představit fenomén školní kázně jako komplexní jev, se zvláštním zřetelem na multifaktoriální podmíněnost projevů nekázně. Kázeň je prezentována jako nástroj ochrany žáků, učitelů i dalších osob ve školách. Pozornost je věnována efektivním strategiím řešení neukázněného chování ve školách a školských zařízeních. Cílem předmětu je rozvíjet u studentů efektivní kázeňské strategie využitelné zejména v oblasti středního odborného školství.
Obsahové vymezení:
1. Kázeň jako ochrana osob ve škole.
2. Vymezení kázně a reinterpretace kázně.
3. Projevy školní nekázně a jejich diagnostika.
4. Příčiny nekázně.
5. Řešení nekázně a opatření k podpoře kázně ve škole.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.01.2020)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu kontaktní výuky 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 43 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 5 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. příprava na zápočet 20 hodin. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (04.02.2023)
|
|
||
Podmínkou absolvování předmětu je vypracování zadaného úkolu. Zadání úkolu (1–2 normostrany): úkol mi pošlete mailem ve Wordu Poznámka: 1 normostrana (N) = 1800 znaků (včetně mezer)
Možnost volby jiného úkolu (1–2 normostrany): úkol mi pošlete mailem ve Wordu Popište ze své učitelské praxe případ závažné nekázně. Uveďte, jak byl daný kázeňský přestupek řešen, co se při řešení nekázně osvědčilo, co selhalo a jak celá věc dopadla. Poznámka: 1 normostrana (N) = 1800 znaků (včetně mezer) Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (18.02.2024)
|
|
||
Literatura: BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.01.2023)
|
|
||
Aktivní účast a vypracování zadaných úkolů (např. analýza případu školní nekázně, výskyt poruch chování ve škole, práce s poruchou chování ve škole...).
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. Prostudovat s. 111 - 131. Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Prevence nekázně“ najdete pod názvem PRENEK. Zápisový klíč je prenek. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (04.02.2023)
|
|
||
Studující:
Definuje pojmy kázeň a školní kázeň. Konkretizuje projevy problémového a rizikového chování, se kterými se učitelé setkávají v praxi. Popíše projevy neukázněného chování s ohledem na věk žáků. Orientuje se ve výchovných opatřeních a klasifikaci chování ve škole. Popíše druhy prevence neukázněného chování. Zdůvodní relativnost neukázněného chování. Kategorizuje a diskutuje příčiny nekázně. Charakterizuje rozdíly mezi typy jednotlivých kázeňských přestupků (např. více typů vandalismu, záškoláctví, šikanování apod.). Vysvětlí vzájemnou propojenost jednotlivých projevů neukázněného chování. Diskutuje teoretická východiska přístupu k (ne)kázni ve škole. Vysvětlí podstatu jednotlivých specifických kázeňských programů (terapie realitou, kladný přístup ke kázni, trénink učitelské efektivity, transakční analýza, asertivní kázeň, adleriánské přístupy, studentské týmové učení). Kriticky zhodnotí výhody a nevýhody (rizika) různých přístupů ke školní (ne)kázni. Navrhuje reakce na nečekanou situaci nekázně a diskutuje její rizika. Navrhuje řešení modelových příkladů školní nekázně a diskutuje jejich rizika. Kriticky (s oporou o odbornou literaturu) zvažuje, co má učitel/vychovatel vzít v úvahu, než se rozhodne pro užití kázeňské intervence. Diskutuje možné intervence v oblasti neukázněného chování. Diskutuje a navrhuje opatření k prevenci a řešení nekázně ve škole na úrovni školy jako celku, vedení školy, učitelů a žáků. Diskutuje účinnost jednotlivých kázeňských prostředků. Diskutuje otázku, proč se nedaří vytlačit nekázeň ze škol a školských zařízení. Vysvětlí rozdíl mezi specifickými a nespecifickými poruchami chování. Posoudí rizika spojená s diagnostikováním specifických poruch chování. Posoudí silné a slabé stránky školního preventivního programu. Kriticky zhodnotí metodické pokyny a doporučení MŠMT k prevenci rizikového chování žáků ve školách a školských zařízeních. Diskutuje fenomén kázně ve smyslu ochrany žáků a učitelů/vychovatelů ve školách (šikanovaní učitelé). Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (23.12.2024)
|