|
|
|
||
Předmět má vybavit studenty znalostmi o stavbě a zejména funkci lidského těla v jeho ontogenetické proměně jako propedeutického profesního základu pro povolání učitele odborného výcviku a praktického vyučování. Důraz je kladen na ty partie učiva, které jsou podstatné pro pochopení vývoje a biologických zvláštností adolescenta.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi o stavbě lidského těla. Student zná a umí správně používat odbornou terminologii související z biologií člověka. Znalosti o lidském těle je student schopen dávat do kontextu. Student umí prakticky využit informace získané z biologie člověka například při poskytování předlékařské první pomoci. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na klasifikovaný zápočet a zkouška 12 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
|
|
||
Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava. HANUŠOVÁ, J. (2013). Kapitoly z biologie člověka. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. Křivánková, M., & Hradová, M. (2009). Somatologie – Učebnice pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada. Machová, J. (2010). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum. PŘÍVRATSKÝ, V. (2004). Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK. Šmarda, J. et al. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Požadavky pro splnění klasifikovaného zápočtu: - V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Student/studentka bude připuštěna k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %. - Úspěšné absolvování testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75 %). Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
1. Vlastnosti živé hmoty, její integrační stupně - geny, buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy. 2. Muskuloskeletární systém. 3. Kardiovaskulární systém. 4. Respirační systém. 5. Gastrointestinální systém. 6. Urogenitální systém. 7. Imunitní soustava. 8. Endokrinní soustava. 9. Nervová soustava. 10. Smyslová soustava. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
Studující - uvede dělení biologických věd, - identifikuje, jaké obory náleží do morfologických biologických oborů, - popíše základní stavební a funkční jednotku organismu, - seřadí vzestupně stavbu lidského těla, - vyjmenuje názvy soustav (systémů) v lidském těle a uvede k nim orgány, - vysvětlí typologii tkání a uvede konkrétní příklady, - určí na čem závisí regenerace tkání, - určí z čeho je tvořen muskuloskeletální systém, - nakreslí stavbu kosti, - podrobně popíše skelet člověka, včetně identifikace jeho částí na obrázku, - vyjmenuje základní dělení svalové tkáně dle typu a pohybu, popíše základní svalové skupiny na těle člověka včetně jejich představitelů, - uvede příklady vztahu a propojení muskuloskeletálního systému s dalšími soustavami lidského těla, - vyjmenuje složení krve, - popíše jedlové krevní buňky, jejich funkce, vznik a zánik. - vysvětlí fungování plazmatických proteinů, - rozliší krevní skupiny, včetně systém antigenů v erytrocytech, - vysvětlí, co všechno se účastní na zástavě krvácení, - nakreslí a vysvětlí fungování tělního a plicního krevní oběh, - nakreslí a popíše lidské srdce, včetně srdeční revoluce, - vysvětlí rozdíl mezi jednotnými cévami krevního řečiště, - uvede příklady vztahu a propojení s dalšími soustavami lidského těla, - popíše vlastními slovy specifickou a nespecifickou imunitu, - vyjmenuje, co náleží do lymfatického systému, - vysvětlí propojeni dýchacího systému a sluchového ústrojí, - nakreslí a popíše plíce, - vyjmenujte obranné dýchací reflexy, - definuje, rozdíl v procentuálním zastoupení kyslíku ve vdechovaném a vydechovaném vzduchu, - vysvětlí vzájemné propojení dýchacího a kardiovaskulárního systému, - uvede z čeho je tvořen gastrointestinální trakt, - podrobně popíše orgány trávicí trubice, včetně identifikace částí na obrázku, - vysvětlí vzájemné propojení dýchacího a gastrointestinálního systému, - nakreslí a popíše játra, včetně jejich funkce, - vysvětlí trávicí proces u člověka, - vysvětlí rozdíl mezi makro a mikro nutrienty, - uvede příklady vztahu a propojení trávicího systému s dalšími soustavami lidského těla, - popíše fungování centra pro tělesnou teplotu, - popíše stavbu a funkci vylučovacího systému - vysvětlí význam ledvin pro udržení homeostázy, - popíše rozdíl mezi primární a definitivní močí, - vysvětlí řízení činnost ledvin, - uvede příklady vztahu a propojení vylučovacího systému s dalšími soustavami lidského těla, - popíše stavbu a funkce kůže, - vyjmenuje kožní žlázy a kožní deriváty včetně jejich funkce, - uvede příklady druhů ochlupení u člověka, - vyjmenujte orgány, které tvoří zevní a vnitřní orgány reprodukčního systému muže a ženy, včetně jejich funkce, - vysvětlí fáze menstruačního cyklu a stručně každé období charakterizujte, - popíše nidaci, - uvede příklady vztahu a propojení reprodukčního systému s dalšími soustavami lidského těla, - vysvětlí, co je neurokrinie, - uvede přehled žláz s vnitřní sekrecí včetně názvu hormonů a jejich funkce, - nakreslí a vysvětlí fungování reflexního oblouku, - vysvětlí rozdíl mezi podmíněným a nepodmíněným reflexem, - vyjádří vlastními slovy význam nerovného systému jako integrační soustavy, - popíše a vysvětlí stavbu a funkce centrální nervové soustavy, - popíše a vysvětlí stavbu a funkce periferní nervové soustavy, - určí, kterými smyslovými orgány je tvořeno smyslové ústrojí, - vyjmenuje základní druhy smyslových receptorů, - popíše stavbu a funkci jednotlivých typů smyslového ústrojí. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|