PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe s reflektivním seminářem IV - OKBO3I062A
Anglický název: Teaching practice with reflective seminar IV
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:32/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 32 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Vyučující: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Prerekvizity : OKBO3I055A
Anotace -
V předmětu je hlavní pozornost věnována konkrétním ukázkám ze školní praxe z výuky předmětů odborného zaměření studenta na SŠ. Na základě ukázek se studenti učitelství seznámí s metodickými postupy klíčových témat předmětů vzdělávací oblasti oboru zaměření. Analyzovaná témata se budou dotýkat procesu sebevzdělávání, sdílení zkušeností a využití internetu jako nástroje odborného růstu.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 12 hodin
Příprava na zápočet – 6 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška – 0 hodin
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní práce ve škole v průběhu pedagogické praxe.
Vypracování zadaných úloh k řešení (vypracování zadaného počtu hospitačních záznamů na základě vlastní hospitační činnostive výuce, která odpovídá profesnímu zaměření hospitujícího). Termín odevzdání bude upřesněn na prvním semináři.
Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu (modelová příprava na výuku). Termín bude upřesněn na prvním semináři.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

V případě, že vedení fakulty stanoví, že není možno konat prezenční formu výuky na fakultě a výuka bude realizována distanční formou, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude probíhat v časech podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem na e-mailovou adresu studentů, která je uvedena v SISu.

Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Literatura

ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
KRPÁLEK, P., KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ, K. Metodický materiál k realizaci řízené pedagogické praxe [online]. Praha: Extrasystem, 2012. 30 s. Dostupné na: URL: http://www.extrasystem.com/9788087570081.pdf.
MAZÁČOVÁ, N. Vybrané pedagogické inovace v současné škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008.
Pedagogická praxe: metodické pokyny. Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000.
PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. 
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.
VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3.
VÁŇOVÁ, M. Příprava učitelů ve vybraných evropských zemích. Praha: UIV, l997.

Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Sylabus -

rozvíjet schopnost pozorovat výuku s akcentem na práci žáků a učitele
rozvíjet dovednost vést záznam pozorování vyučování na hospitacích
rozvíjet schopnost provádět pedagogicko-psychologickou didaktickou analýzu pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce
realizace vlastních vyučovacích výstupů, vedení studentů ve vyučovacím procesu

Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Výsledky učení

Studující:
popíše průběh hospitace, analyzuje práci učitele, hodnotí práci žáků,
dokáže postihnout specifika v činnosti učitele,
analyzuje pozorované jevy a didaktické situace, k analyzovanému zaujímá stanovisko,
posuzuje otázky kladené žákům z hlediska obsahu i formulace,
hodnotí odpovědi žáků na otázky učitele,
popíše průběh svého pedagogického výstupu, objasní volbu prostředků výuky, splnění či nesplnění cíle, cílů výuky,
odůvodní mezipředmětovou návaznost,
obhajuje své pojetí a provedení výstupu výuky.

Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (03.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK