V předmětu je hlavní pozornost věnována konkrétním ukázkám ze školní praxe z výuky předmětů odborného zaměření studenta na SŠ. Na základě ukázek se studenti učitelství seznámí s metodickými postupy klíčových témat předmětů vzdělávací oblasti oboru zaměření. Analyzovaná témata se budou dotýkat procesu sebevzdělávání, sdílení zkušeností a využití internetu jako nástroje odborného růstu.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
In teaching the subject Pedagogical practice is the main focus specific examples of good practice in teaching specialized subjects at the secondary school student. Based on samples of the student teachers learn with the methodology of key topics in the field of educational courses focus. Analyzing a subject will affect the process of self-education, experience sharing and use of the Internet as a tool for professional growth.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Deskriptory
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 60 minut Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin Plnění předmětu Seminární práce – 12 hodin Příprava na zápočet – 6 hodin Příprava na zkoušku a zkouška – 0 hodin
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní práce ve škole v průběhu pedagogické praxe. Vypracování zadaných úloh k řešení (vypracování zadaného počtu hospitačních záznamů na základě vlastní hospitační činnostive výuce, která odpovídá profesnímu zaměření hospitujícího). Termín odevzdání bude upřesněn na prvním semináři. Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu (modelová příprava na výuku). Termín bude upřesněn na prvním semináři. Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu. Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
V případě, že vedení fakulty stanoví, že není možno konat prezenční formu výuky na fakultě a výuka bude realizována distanční formou, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude probíhat v časech podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem na e-mailovou adresu studentů, která je uvedena v SISu.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Literatura
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. KRPÁLEK, P., KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ, K. Metodický materiál k realizaci řízené pedagogické praxe [online]. Praha: Extrasystem, 2012. 30 s. Dostupné na: URL: http://www.extrasystem.com/9788087570081.pdf. MAZÁČOVÁ, N. Vybrané pedagogické inovace v současné škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. Pedagogická praxe: metodické pokyny. Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3. VÁŇOVÁ, M. Příprava učitelů ve vybraných evropských zemích. Praha: UIV, l997.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Sylabus -
rozvíjet schopnost pozorovat výuku s akcentem na práci žáků a učitele rozvíjet dovednost vést záznam pozorování vyučování na hospitacích rozvíjet schopnost provádět pedagogicko-psychologickou didaktickou analýzu pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce realizace vlastních vyučovacích výstupů, vedení studentů ve vyučovacím procesu
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
develop the ability to observe teaching with emphasis on the work of pupils and teachers develop the skills to keep a record observations on observing teaching develop the ability to do pedagogical-didactic analysis of psychological phenomena observed and teaching situations in the classroom realization of their own teaching outcomes, guide students in the teaching process
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Výsledky učení
Studující: popíše průběh hospitace, analyzuje práci učitele, hodnotí práci žáků, dokáže postihnout specifika v činnosti učitele, analyzuje pozorované jevy a didaktické situace, k analyzovanému zaujímá stanovisko, posuzuje otázky kladené žákům z hlediska obsahu i formulace, hodnotí odpovědi žáků na otázky učitele, popíše průběh svého pedagogického výstupu, objasní volbu prostředků výuky, splnění či nesplnění cíle, cílů výuky, odůvodní mezipředmětovou návaznost, obhajuje své pojetí a provedení výstupu výuky.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (03.02.2025)