Vyučovací předmět připravuje studenty pro tvůrčí přístup ve výuce, vede studenty k jejich samostatné a tvůrčí práci. Vysvětluje a uplatňuje využití didaktických zásad, metod, organizačních forem a metod ve výuce odborného vzdělávání. Vysvětluje význam vztahů mezi vyučovacími předměty.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Teaching course prepares students for creative approaches in teaching, leading students to their independent and creative work. Explains and applies the use of didactic principles, methods, organizational forms and methods of teaching in vocational education. It explains the importance of relations between subjects.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin Plnění předmětu Seminární práce – 0 hodin Příprava na zápočet – 0 hodin Příprava na zkoušku a zkouška – 16 hodin
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení. Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů (seminární práce je zaměřena na návrh uplatnění vhodných aktivizujících metod ve vybraném tématu vyučovacím předmětu oboru studenta resp. který vyučuje, s uvedením postupu práce ve vyučovací hodině při uplatňování uvedené aktivizující metody a organizačních forem). Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu. Zápočet má řádný a dva opravné termíny. Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Literatura
FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Didaktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principal, 2011. KROPÁČ, J. Didaktika strojírenských a elektrotechnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014. STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013. SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2004. ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003. VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3. ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Požadavky ke zkoušce
Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. U zkoušky si student vylosuje dva tematické okruhy z učiva. Zkouška má řádný a dva opravné termíny.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Sylabus -
Vnitřní podmínky výuky a učení v závislosti na předmětu. Proces učení a jeho fáze, faktory ovlivňující učení. Osvojování pracovních dovedností a vytváření jejich soustav. Úloha a význam vytváření racionálních a efektivních způsobů učení v odborném vzdělávání. Rozvíjení myšlení, tvořivosti a samostatnosti v odborném vzdělávání. Vyučovací metody.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (16.09.2024)
Internal conditions of teaching and learning depending on the subject. The learning process and its phases, factors affecting learning. Acquiring job skills and creating their systems. The role and importance of creating a learning rational and efficient ways of working in vocational training. Developing thinking, creativity and independence in vocational training. Teaching methods.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (16.09.2024)
Výsledky učení
Studující: vyjmenuje základní čintele učení, uvede vnitřní a vnější podmínky učení a vyučování, vysvětlí význam motivace pro žáka pro učení, objasní vzájemné vazby učitel učivo žák, rozebere proces učení z pohledu učitele a z pohledu žáka, vysvětlí, co je chápáno poznatkem, vědomostí, dovedností, objasní, čím a jak ovlivňuje učení žáků učitel, jak sám žák může ovlivnit své učení, uvede a vysvětlí vzestupnou linii osvojování vědomostí, pracovních (manuálních) dovedností, navrhne možné vyučovací metody a další nemateriální prostředky pro získávání a rozvoj pracovních (manuálních) dovedností, navrhne nematerální prostředky vhodné pro prakticky zaměřenou výuku z hlediska efektivity práce žáků, vyučovacího procesu, vyjmenuje a popíše výukové metody a úkoly pro žáky vhodné pro prakticky orientované předměty z pohledu rozvoje myšlení, samostatnosti, tvořivosti, zařadí vyučovací metody do prostředků vyučování, uvede, k čemu nutno přihlížet při volbě vyučovací metody, co vyučovací metoda ovlivňuje, klasifikuje vyučovací metody k etapám vyučovacího procesu, uvede expoziční metody vhodné pro praktické vyučování a odborný výcvik, představí a charakterizuje vyučovací metody fixační a aplikační, vyjmenuje a popíše výukové metody diagnostické.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (16.09.2024)