PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika odborného vzdělávání II - OKBO3I054A
Anglický název: Didactics of Vocational Education II
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: 16 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Prerekvizity : OKBO3I045A
Je prerekvizitou pro: OKBO3I063A
Anotace -
Vyučovací předmět připravuje studenty pro tvůrčí přístup ve výuce, vede studenty k jejich samostatné a tvůrčí práci. Vysvětluje a uplatňuje využití didaktických zásad, metod, organizačních forem a metod ve výuce odborného vzdělávání. Vysvětluje význam vztahů mezi vyučovacími předměty.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 0 hodin
Příprava na zápočet – 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška – 16 hodin
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů (seminární práce je zaměřena na návrh uplatnění vhodných aktivizujících metod ve vybraném tématu vyučovacím předmětu oboru studenta resp. který vyučuje, s uvedením postupu práce ve vyučovací hodině při uplatňování uvedené aktivizující metody a organizačních forem).
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.

Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Literatura

FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Di­daktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principal, 2011.
KROPÁČ, J. Didaktika strojírenských a elektrotechnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.
STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2004.
ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003.
VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Požadavky ke zkoušce

Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
U zkoušky si student vylosuje dva tematické okruhy z učiva.
Zkouška má řádný a dva opravné termíny.

Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Sylabus -

Vnitřní podmínky výuky a učení v závislosti na předmětu.
Proces učení a jeho fáze, faktory ovlivňující učení.
Osvojování pracovních dovedností a vytváření jejich soustav.
Úloha a význam vytváření racionálních a efektivních způsobů učení v odborném vzdělávání.
Rozvíjení myšlení, tvořivosti a samostatnosti v odborném vzdělávání.
Vyučovací metody.

Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (16.09.2024)
Výsledky učení

Studující:
vyjmenuje základní čintele učení,
uvede vnitřní a vnější podmínky učení a vyučování, vysvětlí význam motivace pro žáka pro učení,
objasní vzájemné vazby učitel učivo žák,
rozebere proces učení z pohledu učitele a z pohledu žáka,
vysvětlí, co je chápáno poznatkem, vědomostí, dovedností,
objasní, čím a jak ovlivňuje učení žáků učitel, jak sám žák může ovlivnit své učení,
uvede a vysvětlí vzestupnou linii osvojování vědomostí, pracovních (manuálních) dovedností,
navrhne možné vyučovací metody a další nemateriální prostředky pro získávání a rozvoj pracovních (manuálních) dovedností,
navrhne nematerální prostředky vhodné pro prakticky zaměřenou výuku z hlediska efektivity práce žáků, vyučovacího procesu,
vyjmenuje a popíše výukové metody a úkoly pro žáky vhodné pro prakticky orientované předměty z pohledu rozvoje myšlení, samostatnosti, tvořivosti,
zařadí vyučovací metody do prostředků vyučování,
uvede, k čemu nutno přihlížet při volbě vyučovací metody, co vyučovací metoda ovlivňuje,
klasifikuje vyučovací metody k etapám vyučovacího procesu,
uvede expoziční metody vhodné pro praktické vyučování a odborný výcvik,
představí a charakterizuje vyučovací metody fixační a aplikační,
vyjmenuje a popíše výukové metody diagnostické.

Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK