V předmětu se studenti zaměřují na rozvoj didaktických dovedností ve své specializaci, na možnosti poznávání a rozvoje různých stránek osobnosti žáků, seznamují se školou jako celkem, její atmosférou, sociálními vztahy, způsobem řízení. Studenti mají pochopit, jak výše uvedené oblasti ovlivňují výchovně vzdělávací práci školy a její výsledky.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (15.01.2024)
In this course students focus on developing teaching skills in their specialty, familiar with the school as a whole, its atmosphere, social relations, management standards. Students have to understand how the above affect the educational work of the school and its results.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (15.01.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut Samostudium literatury (za semestr) – 6 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) – 6 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin Plnění předmětu Seminární práce – 12 hodin Příprava na zápočet – 6 hodin Příprava na zkoušku a zkouška – 0 hodin
V případě, že vedení fakulty stanoví, že není možno konat prezenční formu výuky na fakultě a výuka bude realizována distanční formou, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude probíhat v časech podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem na e-mailovou adresu studentů, která je uvedena v SISu.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (15.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní práce ve škole v průběhu pedagogické praxe. Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení. . Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu. Požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Termín odevzdání bude upřesněn na prvním semináři. Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu. Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (15.01.2024)
Literatura
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. KRPÁLEK, P., KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ, K. Metodický materiál k realizaci řízené pedagogické praxe [online]. Praha: Extrasystem, 2012. 30 s. Dostupné na: URL: http://www.extrasystem.com/9788087570081.pdf. MAZÁČOVÁ, N. Vybrané pedagogické inovace v současné škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. Pedagogická praxe: metodické pokyny. Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumupedagogických jevů. Praha: UK - Karolinum, 2011. PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. VÁŇOVÁ, M. Příprava učitelů ve vybraných evropských zemích. Praha: UIV, l997.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (15.01.2024)
Sylabus -
Náslechy u zkušených učitelů, rozvoj schopnosti pozorovat výuku s akcentem na práci žáků a učitele. Hospitační činnost ve výuce prakticky zaměřených předmětů a odborného výcviku, varianty tvorby hospitačního záznamu, úloha hospitačního pozorování. Rozbor hospitační činnosti, analýza pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce, didaktická analýza učiva, poznávání stránek osobností žáků.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (15.01.2024)
Auditions for experienced teachers to develop the ability to observe teaching with emphasis on the work of pupils and teachers. Hospitality activities in the teaching of practical subjects and vocational training, options for the creation of a hospice record, the role of hospitable observation. Analysis hospitační activities, analysis of observed phenomena and didactic situations in teaching, didactic curriculum analysis.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (15.01.2024)