|
|
|
||
Obsahem kurzu jsou vybrané otázky kvality života vztažené ke zdraví, a to se zaměřením na stárnoucí a staré osoby. Kvalita života je zde prezentována jako zásadní kategorie pro posouzení efektivity zdravotních a sociálních služeb, ale i pedagogického působení na seniorskou populaci. Zvláštní pozornost je věnována vybraným sociálně gerontologickým a gerontagogickým tématům tak, aby byly naznačeny možnosti a přínosy výchovy a vzdělávání pro kvalitu života seniorů i pro mezigenerační porozumění.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (09.09.2018)
|
|
||
Cílem předmětu je zvýšit citlivost studentů k problémům a potřebám stárnoucích a starých lidí a seznámit je s možnostmi podpory kvality života těchto lidí. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (09.09.2018)
|
|
||
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha : Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie. Praha : Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3. KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3604-4. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-2103345-2. POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (09.09.2018)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na prezenční části výuky a aktivní účasti na závěrečném kolokviu. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (09.09.2018)
|
|
||
1. Stárnutí a stáří v individuální a sociální perspektivě. 2. Kvalita života vztažená ke zdraví. 3. Biologické, psychologické a sociální aspekty stárnutí. 4. Postavení seniorů ve společnosti, fenomén ageismu. 5. Rizikový senior, zdravotně-sociální problematika ve stáří. 6. Zásady zdravého stárnutí, příprava na stáří, gerontagogika. 7. Umírání a smrt jako přirozená součást života. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (09.09.2018)
|