Vyučovací předmět připravuje studenty pro tvůrčí přístup ve výuce, vede studenty k jejich samostatné a tvůrčí práci. Vysvětluje a uplatňuje využití didaktických zásad, metod, organizačních forem a metod ve výuce odborného vzdělávání. Vysvětluje význam vztahů mezi vyučovacími předměty.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (08.09.2022)
Teaching course prepares students for creative approaches in teaching, leading students to their independent and creative work. Explains and applies the use of didactic principles, methods, organizational forms and methods of teaching in vocational education. It explains the importance of relations between subjects.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (08.09.2022)
Deskriptory
V případě, že nebude možno konat prezenční výuku na fakultě a výuka bude realizována distanční formu v souvislosti s COVID-19, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude vždy v časech výuky podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (08.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení. Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů (seminární práce je zaměřena na návrh uplatnění vhodných aktivizujících metod ve vybraném tématu vyučovacím předmětu oboru studenta resp. který vyučuje, s uvedením postupu práce ve vyučovací hodině při uplatňování uvedené aktivizující metody a organizačních forem). Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu. Zápočet má řádný a dva opravné termíny. Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
V případě, že nebude možno konat prezenční výuku na fakultě a výuka bude realizována distanční formu v souvislosti s COVID-19, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude vždy v časech výuky podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (08.09.2022)
Literatura
ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1081-9. OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000. ISBN 80-7157-477-5. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2004. ISBN 80-01-02928-X. VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1998. ISBN 80-7040-292-X.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (08.09.2022)
Požadavky ke zkoušce
Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. U zkoušky si student vylosuje dva tematické okruhy z učiva. Zkouška má řádný a dva opravné termíny.
V případě, že nebude možno konat prezenční výuku na fakultě a výuka bude realizována distanční formu v souvislosti s COVID-19, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude vždy v časech výuky podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (08.09.2022)
Sylabus -
Vnitřní podmínky výuky a učení v závislosti na předmětu. Proces učení a jeho fáze, faktory ovlivňující učení. Osvojování pracovních dovedností a vytváření jejich soustav. Úloha a význam vytváření racionálních a efektivních způsobů učení v odborném vzdělávání. Rozvíjení myšlení, tvořivosti a samostatnosti v odborném vzdělávání. Verbální a neverbální komunikace v praktických předmětech a odborném výcviku. Srozumitelnost a jasná komunikace v praktických předmětech odborného vzdělávání.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (08.09.2022)
Internal conditions of teaching and learning depending on the subject. The learning process and its phases, factors affecting learning. Acquiring job skills and creating their systems. The role and importance of creating a learning rational and efficient ways of working in vocational training. Developing thinking, creativity and independence in vocational training. Verbal and nonverbal communication in practical subjects and vocational training. Clarity and clear communication in practical subjects in vocational training.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (08.09.2022)