PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Botanika semenných rostlin - OKBB4B032A
Anglický název: Botany of Vascular Plants
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Mgr. Kristýna Hlavatá, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kristýna Hlavatá, Ph.D.
Záměnnost : OPBB4B032A
Je prerekvizitou pro: OKBB4B044A
Anotace -
Kurz je zaměřený na anatomii, morfologii, fyziologii, systematiku a ekologii vyšších semenných rostlin. Důraz je kladen na využití některých zástupců v environmentální praxi a didaktické využití ve výuce botaniky na základních školách a gymnáziích. Závěr kurzu je věnován invazivním rostlinám, ekologii rostlin, legislativě a ochraně rostlin. Součástí kurzu jsou praktická cvičení a exkurze do Botanické zahrady v Praze.
Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (11.09.2023)
Cíl předmětu

Studující:

1) Seznámí se v předmětu se základy anatomie, morfologie, fyziologie, systematiky a ekologie vyšších semenných rostlin včetně didaktického využití na ZŠ a SŠ.

2) Implementuje teoretické poznatky z anatomie, morfologie, fyziologie a systematiky vyšších semenných rostlin  v rámci cvičení s vybranými položkami.

3) Naučí se pracovat s rostlinným materiálem pro potřeby budoucí pedagogické praxe.

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (5 kredity) a je stanovena na 136 hodin. Přímá výuka odpovídá 630 min./semestr. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 30 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet (12 hodin) a zkoušku v rámci plnění předmětu (60 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování.

MS Teams – odkaz na team:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekAtg-F_Xjebsh1-BYwJAwKYwDrW4kHH9Qgm7TSeWaI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77b0f5b1-9f85-46fd-a8c3-681388560b68&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (13.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet: odevzdání fotoherbáře, poznávačka rostlin.

Poznávačka bude ze seznamu rostlin nahraného v Teams. Obrázky rostlin i zařazení jsou uvedeny v prezentacích z přednášek i z praktik. Vzhledem k roční době bude poznávačka „hybridní“ – některé rostliny v živé formě (převážně jehličnany), některé jako obrázky. Rostlin bude 20. Požadováno bude české jméno (rod, druh) a zařazení do čeledi (česky) formou vyplnění tabulky.

Pro získání zápočtu je potřeba splnit 60 % z poznávačky. Součástí bude pravděpodobně i několik „bonusových“ položek pro možnost získání bodů navíc.

Zkouška: písemná zkouška v rozsahu učiva (viz sylabus).

Zkouška proběhne formou písemného testu multiple choice (abcd) s jednou správnou odpovědí, bude zahrnovat i otázky heslovitě doplňovací (např. popisky k jednoduchému obrázku).

Známkování bude následovné (čísla jsou uvedená v procentech):

100 – 91 = 1

90-75 = 2

74-60 = 3

59 a méně = 4

Poslední úprava: Hlavatá Kristýna, Mgr., Ph.D. (06.01.2025)
Literatura

Čeřovský a kol. (2009): Botanicky významná území České republiky. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha.

Deyl, M.-Hísek,K.(2002): Naše květiny. Academia, Praha.

Dostál, P. (2008): Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. PedF UK, Praha.

Dvořák, P. (1991): Cvičení z fyziologie rostlin. Univerzita Karlova. Praha.

Grau, J. a kol. (2000): Trávy. Ikar, Praha.

Chytrý a kol. (2010): Vegetace České republiky. Academia, Praha.

Kincl, M., Krpeš, M. (1994): Fyziologie rostlin. Ostravská univerzita. Ostrava.

Kremer, B.P. (1995): Stromy. Ikar, Praha.

Kubát a kol. (2002): Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.Munker, B. (1998): Plané rostliny střední Evropy. Ikar, Praha.

Procházka, S et al. (1998): Fyziologie rostlin. Academia. Praha.

Skoumalová, A., Hrouda, L. (2018): Rostliny naší přírody. Academia, Praha.

Skýbová, J.(2007): Vybrané kapitoly ze systému a ekologie vyšších semenných rostlin. UK-Pedagogická fakulta, Praha.

Úředníček a kol. (2009): Dřeviny české republiky. Lesnická práce s.r.o., Písek.

Valíček, P. (2002): Užitkové rostliny tropů a subtropů. Academia, Praha.

aktuální literatura a internetové zdroje

Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (11.09.2023)
Sylabus

Přednášky:

1. Pletiva vyšších rostlin – definice, klasifikace a charakteristika pletiv podle funkce, příklady.

2. Vegetativní rostlinné orgány (kořen, stonek, list) – anatomie, morfologie a fyziologie, funkce, metamorfózy.

3. Generativní rostlinné orgány (květ, semeno, plod) – anatomie, morfologie, fyziologie a funkce květu, květenství, vznik semene a plodu, souplodí a plodenství, rozšiřování semen a plodů. Typy opylení a oplození u nahosemenných a krytosemenných rostlin,.

4. Fyziologie rostlin 1: rostlina a voda - fce vody v rostlinném organismu, pohyb vody v rostlině (difúze, konvekce, osmóza), příjem a vedení vody rostlinou (pasivní, aktivní), kořenový vztlak, transpirační proud, gutace, koheze, adheze, kapilarita, osmoregulace rostliny, evapotranspirace; minerální výživa rostlin - biogenní prvky, kvantiativní a kvalitativní zastoupení biogenních prvků, živné roztoky, příjem a transport minerálních látek, asimilace a funkce minerálních živin (anorganické, organické); fotosyntéza - základní princip, struktura a funkce chloroplastů, princip excitace a přenosu elektronů v rámci redoxní kaskády, struktura a funkce fotosystému (PS I a II), primární (světelná) fáze fotosyntézy (fotolýza, vznik ATP a NAHDPH+H, redoxní kaskáda, cyklická a acyklická fotofosforylace), sekundární (temnostní) fáze (Calvinův cyklus, syntéza látek z produktů Calvinova cyklu, fotorespirace, C3, C4 a CAM rostliny), vnější faktory ovlivňující fotosyntézu.

5. Fyziologie rostlin 2: Respirace - procesy respiračního metabolismu (glykolýza, pentózový cyklus, Krebsův cyklus, oxidativní fosforylace), syntéza z meziproduktů respiračního metabolismu, dýchání rostlin a faktory vnějšího prostředí; regulace růstu a vývoje - regulace růstu a vývoje na vnitrobuněčné, mezibuněčné úrovni a vnějšími faktory, fytohormony (auxiny, giberliny, cytokinny, abscisiny, ethylen), fytochromový a flavinový komplex, fotoperiodismus, etiolace, biorytmicita; ontogeneze rostlin - ontogenetické fáze, klíčení semen, kvetení (jarovizace), zrání plodů, opadání listů a plodů, stárnutí a odumírání rostlin; pohyby rostlin (fyzikální, vitální, indukované, neindukované, taxe, tropismy, nastie).

6. Nahosemenné rostliny (Gymnospermae) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR.

7. Krytosemenné rostliny (Angiospermae): dvouděložné rostliny (Magnoliopsida a Rosopsida) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR.

8. Krytosemenné rostliny (Angiospermae): jednoděložné rostliny (Liliopsida) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR.

9. Ekologie rostlin – rostlinná společenstva ČR, biomy, symbióza, parazitismus a hemiparazitismus, saprofytismus, „masožravé“ rostliny, příklady.

10. Nepůvodní, invazní a expanzivní druhy rostlin. Ochrana rostlin - stupně ochrany, zvláště chráněné druhy v ČR a vybraná chráněná území, ve vztahu k soustavě Natura 2000 a globální problematice životního prostředí.

 

Praktická cvičení:

1. - 2. Anatomie, morfologie a fyziologie rostlin.

3. Nahosemenné rostliny – interaktivní práce s vybranými zástupci.

4. - 5. Krytosemenné rostliny – interaktivní práce s herbářovými položkami a živými přírodninami vybraných zástupců.

6. Návštěva botanické zahrady v areálu Přírodovědecké fakulty UK.

Poslední úprava: Hlavatá Kristýna, Mgr., Ph.D. (28.09.2024)
Studijní opory

Studijní opory viz MS Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekAtg-F_Xjebsh1-BYwJAwKYwDrW4kHH9Qgm7TSeWaI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77b0f5b1-9f85-46fd-a8c3-681388560b68&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
Výsledky učení

Přednášky

Studující:

·       Vyjmenuje a charakterizuje pletiva vyšších rostlin podle různých způsobů třídění.

·       Uvede příklady pletiv na konkrétních částech vybraných rostlin, vhodně propojí se vznikem a výskytem sekundárních metabolitů.

·       Vysvětlí kritéria třídění pletiv.

·       Charakterizuje vegetativní rostlinné orgány (kořen, stonek, list) z hlediska vývoje a významu daného orgánu pro rostlinu.

·       Popíše anatomii, morfologii a fyziologii kořene, stonku a listu, uvede  metamorfózy.

·       Uvede a zdůvodní využití kořenů, stonků a listů.

·       Vysvětlí a zdůvodní propojení pletiv a funkce kořene, stonku a listů.

·       Charakterizuje rostlinné orgány generativní (květ, semeno a plod) z hlediska vývoje a významu daného orgánu pro rostlinu.

·       Popíše a porovná stavbu květu s květními obaly nerozlišenými a rozlišenými.

·       Vysvětlí rozdíl mezi květem a květenstvím, uvede základní typy květenství včetně příkladů.

·       Vysvětlí vznik semen a plodů, uvede základní rozdělení plodů, souplodí a plodenství včetně příkladů.

·       Uvede a zdůvodní využití květů, semena plodů člověkem.

·       Vysvětlí a zdůvodní způsoby šíření semen a plodů.

·       Charakterizuje význam vody a minerální výživy v životním cyklu rostlin.

·       Vysvětlí průběh a význam fotosyntézy.

·       Uvede a charakterizuje  fotosyntetické pigmenty a fotosystémy.

·       Vysvětlí principy primární a sekundární fáze, princip a průběh procesů.

·       Vysvětlí princip a význam respirace pro rostlinnou buňku, vstupní a výstupní látky a zapojené struktury buňky u hlavních metabolických procesů.

·       Charakterizuje procesy regulace růstu a vývoje.

·       Popíše a vysvětlí ontogenezi rostlin.

·       Charakterizuje nahosemenné rostliny (Acrogymnospermae)

·       Vysvětlí jejich vývojový cyklus.

·       Uvede významné skupiny, typické druhy a jejich ekologii.

·       Charakterizuje krytosemenné rostliny (Magnoliophyta).

·       Vysvětlí jejich vývojový cyklus.

·       Uvede významné čeledi (dvouděložných rostlin Magnoliopsida a Rosopsida), typické druhy a jejich ekologii.

·       Charakterizuje jednoděložné rostliny (Liliopsida).

·       Uvede významné čeledi jednoděložných rostlin (Liliopsida), typické druhy a jejich ekologii.

·       Uvede a charakterizuje rostlinná společenstva ČR, biomy.

·       Vysvětlí a uvede příklady vztahů: symbióza, parazitismus a hemiparazitismus, saprofytismus, „masožravé“ rostliny.

·       Charakterizuje nepůvodní, invazní a expanzivní druhy rostlin a uvede významné příklady bylin a dřevin.

·       Pochopí a vysvětlí mechanizmy rostlinné invaze a expanze.

·       Navrhne způsoby omezení (zabránění) expanze, invaze.

Cvičení

Studující:

·       Pojmenuje, charakterizuje a vysvětlí základní morfologickou a anatomickou stavbu nahosemenných a krytosemenných rostlin, s využitím modelových zástupců.

·       Připraví a vysvětlí principy fotosyntézy a dýchání na základě jednoduchého pokusu.

·       Rozpozná vybrané zástupce nahosemenných rostlin a systematicky je roztřídí.

·       Porovná vybrané druhy dle různých  diakritických znaků.

·       Vybere na základě prekonceptů a práce s dostupnými informacemi druhy dle různých kritérií (např. druhy původní, introdukovaní, jedovaté, kalcitofyty, s brachyblasty, farmaceuticky využívané atd.).

·       Rozpozná vybrané zástupce krytosemenných rostlin a systematicky je roztřídí.

·       Porovná vybrané druhy dle různých  diakritických znaků.

·       Na základě prekonceptů a práce s dostupnými informacemi vytvoří didaktický fotoherbář dle zadaných kritérií a odevzdá formou formou prezentace.

·       Aktivně se zúčastní botanicko-didakticky zaměřené exkurze do botanické zahrady v areálu Přírodovědecké fakulty UK v Praze.

Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (13.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK