|
|
|
||
Cílem kurzu je teoretické i praktické zvládnutí základních poznatků z anatomie, morfologie a somatologie a ontogeneze člověka. Je podán přehled základních orgánových soustav a jejich morfologických i funkčních vztahů. Pozornost je věnována centrálnímu nervovému systému, jeho stavbě a vztahu struktury a funkce mozku, a smyslovým orgánům. Ostatní orgánové soustavy jsou probírány s důrazem na jejich nejdůležitější části, například srdce a jeho činnost. Výklad všech relevantních fází prenatálního a postnatálního růstu a vývoje člověka včetně nejdůležitějších genetických a epigenetických a fyziologických mechanismů. Soustředit se bude i na pochopení základních principů diferenciačního procesu, jeho vztahu k ke specifickým genetickým aspektům. Charakterizuje podstatné znaky fyziologické a morfologické, věnuje pozornost organogenezi, kritickým periodám ve vývoji orgánových soustav. Popisuje a hodnotí klíčové procesy postnatálního vývoje, s důrazem na klíčová období před-dospělého růstu. V rámci cvičení si student osvojuje praktické poznatky os stavbě lidského těla a základní poznatky o ontogenezi a zkoumání růstových a vývojových změn.
Úvod - lidské tělo jako funkční systém, tkáně a orgány, funkční celky a systémy, regulace činnosti těla. Základní členění lidského těla.
Stavba lidského skeletu. Soustava svalová a kloubní.
Stavba srdce a krevní oběh,. soustava dýchací a spolupráce obou soustav. Tělní tekutiny. Soustava trávicí - metabolismus a enzymy, vitamíny. Vylučovací ústrojí, stavba a funkce pohlavních orgánů.
Žlázy s vnitřní sekrecí. Soustava nervová, význam a funkce CNS. Smyslové orgány.
Životní cyklus. Problematika životní historie a základní specifika lidské životní historie. Srovnání životního cyklu a životní historie.
Ontogeneze člověka – její základní fáze.
Germinační a embryonální období. Fetální období - význam placenty. Perinatální období a porod. Novorozenec a ranné dětství.
Období středního dětství a adrenarche, prepuberta a počátky maturace.
Proces maturace, Pohlavní diferenciace v procesu maturace a její význam. Sexualita a životní cyklus a životní historie člověka.
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (19.09.2019)
|
|
||
Studující: - získá základní znalosti o stavbě lidského těla, jeho funkčních vlastnostech včetně nervového systému, ontogenezi člověka od početí do dospělosti - porozumí genetickým a epigenetickým mechanismům ontogeneze - pochopí významu životního cyklu a lidské životní historie Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Biologie člověka 1 – presenční/online výuka – Přenášky ze dvou základních oblastí: Lidská morfologie a ontogeneze člověka, Úvod, Regulace a nervový systém, Mozek a smysly, v prostředí Ms Teams s množným využitím prostředí Google. MsTeams – Tým PEDF-Biologie člověka 1 2024 - základní informace, presentace, nahrané přednášky, literatura, podpůrné materiály, videa a další. Link na MsTeams PEDF-Biologie člověka 1 2024 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ApEa5zGQM_yQYdE67NokIFO7OF7XLDRRNah-tCHGKDtQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ff9ffa38-7243-4d92-a0d0-98a9f1a01396&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího v MsTeams (termín odevzdání je daný termínem v MsTeams) Lidská morfologie – v kurzu budou zadány 3 úkoly s využitím přednášek a učebních textů a anatomických programů např. 3D Organon Anatomy –: Pohybově opěrný aparát a jeho funkce –.- Přednášky, učebnice, software; Systémy zabezpečující metabolismus – dýchání a trávení, homeostáze a vylučování – Přednášky, učebnice, software; Nervový systém a regulace, smyslových orgány– Přednášky, učebnice, software. Ontogeneze člověka – v kurzu budou zadány 3 úkoly s využitím přednášek, doporučené literatury a analýzy filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího pravidelně odevzdávat v MsTeams: Prenatální a perinatální období – hlavní etapy a charakteristiky jednotlivých období. Úkol vypracovat v rozsahu cca 1 strany ve Wordu (tj. 2 normostrany) s využitím přednášek, studijních materálů a videa Lidské tělo 1. Ontogeneze do počátku pohlavní zralosti - charakterizuj rozdíly mezi novorozeneckým kojeneckým obdobím, batolecím obdobím a ranným dětstím, hlavní fáze dětství s přihlédnutím k období školní zralosti, pozdní dětství a prepuberta - Přednášky, literatura filmy Lidské tělo 1, 2,; 2. Proces maturace - charakteristika jednotlivých fází maturace - adrenarche, prepuberta, puberta a stárnutí, Přednášky, studijní materiály a videa Lidské tělo 3, 4; vypracovat v rozsahu cca 1 strany ve Wordu (tj. 2 normostrany) s využitím přednášek, studijních materálů a videí Lidské tělo 3; 3, Dospělost, reprodukce a stárnutí -adolescence a dospělost - životní cyklus a životní historie, význam stárnutí a teorie stárnutí - Přednášky, literatura film Lidské tělo 1, 4; vypracovat v rozsahu cca 1 strany ve Wordu (tj. 2 normostrany) s využitím přednášek, studijních materiálů a videí Lidské tělo 1, 4. 14 hodin přímé výuky, z toho 7 H přednáška, 7 H cvičení, obsahem nepřímé výuky (celkem 94 hodin - 35 hodin příprave na zápočet a zkoušku, 59 hodin na studium literatury a plnění průběžných úkolů) bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura a hlavní okruhy v anatomii a morfologii člověka a cvičení z ontogeneze člověka, v MsTeams a výše uvedené webové stránky, v návaznosti na probíranou problematiku příprava vypracování řešení 8 problémových úloh z anatomie i ontogeneze dle zadání vyučujícího (například význam mozku pro pohybový aparát, základní stavba těla z hlediska pohybu a manipulace, trávení a vylučování, pohlavní orgány a jejich funkce z hlediska nervového systému, základní etapy prenatální ontogeneze, porod, ranné dětství, vlastní dětství, maturace, dospělost a stárnutí), vycházejících ze studijních opor, cvičení a přenášek v MsTeams a na webových stránkách, které by měly být zaměřeny na pochopení souvislostí v součinnosti jednotlivých orgánových soustav i hlubšího vhledu do nejdůležitějších etap lidské ontogeneze. Vypracování portfolia z problematiky lidské ontogeneze (viz https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze) v týmu Biologie člověka 1 MsTeams. Zápočet bude probíhat ústně, je povoleno 2x jeho opakování. Bez zápočtu nebude student připuštěn k závěrečnému testu. Splnění všech 6 úkolů v MsTeams je nezbytnou podmínkou k připuštění k závěrečnému testu. Zkouška bude zakončena písemným testem, který bude zahrnovat nejdůležitější problematiku lidské morfologie a, ve větší míře, ontogeneze člověka. Test má 64 otázek a ke splnění na známkou dobře bude nutno zodpovědět 35 otázek správně na známku dobře, 44 na známku velmi dobře a 54 na známku výborně. Jsou povoleny dvě opakování testu. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (15.10.2024)
|
|
||
Odevzdání zadaných úkolů v MsTeams, absolvování cvičení (docházka) a úspěšné složení zápočtu, jehož jsou zadané úkoly nedílnou součástí. Úspěšné absolvování závěrečného testu. Zkouška bude zakončena online testem v MsTeam, který bude zahrnovat nejdůležitější problematiku lidské morfologie a, ve větší míře, ontogeneze člověka. Test má 64 otázek a ke splnění na známkou dobře bude nutno zodpovědět 35 otázek správně na známku dobře, 44 na známku velmi dobře a 54 na známku výborně. Na absolvování zápočtu jsou 2 termíny. Pokud nebude mít daný student zápočet, nebude připuštěn k závěrečnému testu Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (28.12.2024)
|
|
||
DYLEVSKÝ I., DRUGA, R, MRÁZKOVÁ, O. Funkční anatomie člověka. Grada 2000 MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha, SPN, 1994 (a další přepracovaná vydání). NAŇKA O., ELIŠKOVÁ M. (2009). Přehled anatomie (Druhé, doplněné a přepracované vydání). Praha: Koedice GALÉN - KAROLINUM; ISBN Karolinum 978-80-246-1717-6 ČIHÁK, R. Anatomie 1, 2, 3 (druhé přepracované vydání). Grada, Praha (event. první vydání SPN, Praha 1989). 2002 FLEISCHMANN, J., LINC, R. Anatomie člověka I, II, SPN, Praha 1964. KISS F., SZENTÁGOTHAI J. Atlas anatómie človeka, Vydavatelstvo Osveta Martin 1975 (nebo jiný anatomický atlas, např. Sinělnikov) Ehler E, Přívratský V, Vančata V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9 Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451 ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001. Uliasek S.J., et al., 1998. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (27.08.2019)
|
|
||
Zápočet bude probíhat písemně, je povoleno jedno jeho opakování. Podmínkou získání zápočtu je docházka na cvičení. Bez zápočtu nebude student připuštěn k závěrečnému testu. Splnění všech 6 úkolů úkolů v MsTeams je nezbytnou podmínou k připuštění k závěrečnému testu. Úspěšné absovování závěrečného testu. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (15.10.2024)
|
|
||
Úvod - lidské tělo jako funkční systém, tkáně a orgány, funkční celky a systémy, regulace činnosti těla. Základní členění lidského těla. Stavba lidského skeletu. Soustava svalová a kloubní. Stavba srdce a krevní oběh,. soustava dýchací a spolupráce obou soustav. Tělní tekutiny. Soustava trávicí - metabolismus a enzymy, vitamíny. Vylučovací ústrojí, stavba a funkce pohlavních orgánů. Žlázy s vnitřní sekrecí. Soustava nervová, význam a funkce CNS. Smyslové orgány. Životní cyklus. Problematika životní historie a základní specifika lidské životní historie. Srovnání životního cyklu a životní historie. Ontogeneze člověka – její základní fáze. Germinační a embryonální období. Fetální období - význam placenty. Perinatální období a porod. Novorozenec a ranné dětství. Období středního dětství a adrenarche, prepuberta a počátky maturace. Proces maturace, Pohlavní diferenciace v procesu maturace a její význam. Sexualita a životní cyklus a životní historie člověka. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (01.09.2021)
|
|
||
Studijní opory se nacházejí V MsTesms tým PEDF-Biologie člověka 1 a dále pak https://sites.google.com/view/biologielovka1/home https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze https://sites.google.com/site/docvancatafhs/prehled-biologie-a-neuropsychologie-cloveka 14 hodin přímé výuky, z toho 7 H přednáška, 7 H cvičení, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura a hlavní okruhy v anatomii a morfologii člověka a cvičení z ontogeneze člověka, viz https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze), v návaznosti na probíranou problematiku příprava vypracování řešení 8 problémových úloh z anatomie i ontogeneze dle zadání vyučujícího (například význam mozku pro pohybový aparát, základní stavba těla z hlediska pohybu a manipulace, trávení a vylučování, pohlavní organány a jejich funkce z hlediska nerového systému, základní etapy prenatální ontogeneze, porod, ranné dětství, vlastní dětství, maturace, dospělost a stárnutí), vycházejících ze studijních opor, cvičení a přenášek na webových stránkách, které by měly být zaměřeny na pochopení souvislostí v součinnosti jednotlivých orgánových soustav i hlubšího vhledu do nejdůležitějších etap lidské ontogeneze. Vypracování portfolia z problematiky lidské ontogeneze (viz https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze). Různé studijní materiály naleznete na stránkách (bohuzel zatim schazi ucebnice pro nervovy system) http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/js10/panorama/web/moduly.html http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451 Základní pojmy a problémy Anatomie a morfologie člověka (kombinované studium) ontogeneze viz cvičení (https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze) Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (16.09.2023)
|
|
||||||||||||||||
Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
|