Posláním studijního předmětu je seznámit studentky a studenty s aplikacemi využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vyučování a učení z různých aspektů s cílem přispět k poznání a pochopení skutečného vzdělávacího potenciálu ICT a připravit studentky jako budoucí učitelky mateřských škol na efektivní využití informačních technologií pro podporu inovativních metod výuky a učení v předškolním vzdělávání.
Cílem předmětu je vybavit studentky a studenty nejen potřebnými teoretickými znalostmi, ale pomoci jim též rozvinout jejich praktické schopnosti výukového využití ICT. Kromě toho se zaměřuje i na právní otázky související s možností využití počítače ve výuce.
Získané znalosti a dovednosti přispějí k budování osobního vzdělávacího prostředí studentek a studentů a k nastartování jejich následného celoživotního vzdělávání.
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (25.02.2013)
The aim of subject Educational application of ICT is to introduce students to basic ways of using information technology in teaching and learning from different aspect with the target to add some to knowledge and understanding of real educational potencional ICT and prepare students as future teachers on the effective using of information technology for support teaching and learning. The goal of this subject is to get better knowledge about meaning and function of computer technology in the tuition and in process of pupil's learning, in mastering basic point of view in using program environment and to evaluate its specific and functional possibilities and analyzing what to do in different educational situation. Content of this subject is focused on theoretical-methodical and practical questions connected with possibilities of using computer in tuition and integration of ICT into education, on the project tuition with using ICT, distributed tuition and practical examples of using ICT in the tuition and learning.
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (25.02.2013)
Literatura
Studijní materiály v Moodle Edukační portály
- BACUS, A. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Praha: Portál, 2004. 176 s. - BRDIČKA, B. Učení s počítačem. PřF UK, Praha 1996. - ČERNOCHOVÁ,M., KOMRSKA,T., NOVÁK,J. Využití počítače při vyučování. Praha : Portál, 1998. - FIALOVÁ, I. Evaluace Internetových stránek. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Olomouc : UP Olomouc, s.191-192, 2000. - JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2 - KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. 184 s. - MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. 182 s. - MATĚJKA, Michal. Počítačová kriminalita. Brno : Computer Press, 2002, ISBN 80-7226-419-2 - MORAVCOVÁ, D. Metodický portál - Pravidla využívání audiovizuálních pomůcek a počítače v naší MŠ [online]. 2007 [cit. 2009-04-26]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/150/1139 . - MORAVCOVÁ, D. Metodický portál - Využívání počítačů v mateřské škole [online]. 2005 [cit. 2009-04-26]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/41/257 . - MORAVCOVÁ, D. Využití počítače v předškolním věku. Praha, 2003. 163 s. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dizertační práce. - NASKE, P. Metodický portál - Počítačová gramotnost v základních školách [online]. 2007 [cit. 2009-03-14]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/219/1534 . - PROVAZNÍK, K. Zdraví a zdravotnictví - Děti a dospělí před obrazovkou [online]. 2000 [cit. 2009-01-09]. Dostupný z WWW: http://www.zdrav.cz/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=22 . - RAMBOUSEK,V. a kol. Práce s počítačem. Praha : Fortuna, 1997.
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. 48 s. - Sborníky POŠKOLE 2000, 2001, 2002. Lázně Sedmihorky, 2000, 2001, 2002 - WWW servery s danou problematikou - Učitelský spomocník. Dostupný z: URL: http://www.spomocnik.cz - bakalářské práce na PedF UK v Praze
- Infovek. Dostupný z: URL: http://www.infovek.sk/ - IT právo. Dostupné na www: http://www.itpravo.cz/
- Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) - Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti (antispamový zákon) - Server Ministerstva spravedlnosti České republiky http://justice.cz
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2016)
Metody výuky -
Přednáška
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2011)
Lecture
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2011)
Požadavky ke zkoušce
- Vytvoření prezentace a obhájení seminární práce (tvůrčí práce v rámci témat výuky na dané téma) s prokázáním příslušné úrovně vědomostí dané problematiky a s prokázáním praktické způsobilosti
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
Sylabus -
Cíl předmětu spočívá v osvojení poznatků o významu a funkci počítačových technologií v předškolní výchově a vzdělávání a v procesu učení dítěte, ve zvládnutí základních přístupů k využití programových prostředí a zhodnocení jejich specifik a funkčních možností a v návrhu postupů pro různé edukační situace. Obsahově se předmět zaměřuje na teoreticko-metodologické a praktické otázky související s možnosti využití počítače ve vzdělávání a integrací ICT do vzdělávání, na specifika didaktického SW, na projektovou výuku s využitím ICT, distribuovanou výuku, praktické ukázky využití ICT ve výuce a učení.
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2014)
- Information society, information technology, information literacy, education in information society, information instructing
- Information resources, teacher and pupil competences, resources evaluation, media, media and communication, media pedagogy, pedagogy communication with ICT support
- Computer and child
- Gender and ICT
- Project education, examples of project education with computer technology
- Educational software, information resources and www pages evaluation
- Legal using software, Internet and legal point of view