|
|
|
||
Prostřednictvím hospitačních činností se prakticky seznámit s alternativními směry a inovativními programy předškolního vzdělávání. Náplní praxe je porovnat atmosféru, prostředí, vybavení, organizaci, formy i metody práce alternativní mateřské školy s předchozími zkušenostmi z pedagogických praxí. Odborně diskutovat o problematice vzdělávání dětí předškolního věku a provádět evaluaci vzdělávacího procesu. Dle možnostíse aktivně zapojit do příprav, organizace a vlastní práce v souladu s programem alternativního vzdělávacího programu.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2010)
|
|
||
Literatura bude studentům konkretizována následně po volbě alternativní MŠ
Badegruber, B.: Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha, Portál 1994.
Calgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991.
Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992.
Červenka, S.: Učit se, Učit se? Učit se! aneb angažované učení v praxi. Praha, Agentura Strom 1993.
Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996.
Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003.
Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996
Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000.
Houška, T.: Škola hrou. Praha, T. Houška 1991.
Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993.
Krejčová, V., Kargerová J.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha, Portál 2003.
Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998.
Praha, Karolinum 1995.
Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996.
Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994.
Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992.
Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995.
Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991.
Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995.
Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33.
Štech, S.: Škola stále nová. Praha, Karolinum 1992.
Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové, Líp 1997.
Váňová, R. ? Nejedlá, D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století)
Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2010)
|
|
||
Týdenní pedagogická praxe v alternativní mateřské škole Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2010)
|
|
||
POŽADAVKY K ZÁPOČTU:
1. Potvrzení o absolvování odborné pedagogické praxe v alternativní mateřské škole (100% účast dokladovat docházkovým listem)
2. Seminární práce o alternativní mateřské škole
3. Pedagogické porfolium (pokračovat v jeho vedení)
4. Veřejná prezentace typu alternativy dané mateřské školy
STRUKTURA SEMINÁRNÍ PRÁCE:
stručná prezentace mateřské školy (adresa, umístění, velikost, provozní doba, denní program, vedení, typ alternativy atd.), personál (pedagogický, nepedagogický, počet, vzdělání ped. personálu), děti (věk, národnost, kritérium rozdělení do tříd, charakteristika), vybavení mateřské školy (vnitřní i venkovní), vzdělávací program (např.školní program, koncepce školy, vlastní kurikulum, třídní program, projekt atd.), formy vzdělávací práce praktikované v dané mateřské škole (reflexe u hospitačních činností), atmosféra třídy, charakteristika typu učitelky a stylu jejího pedagogického vedení, ostatní a mimoškolní aktivity (pravidelné akce, oslavy, škola v přírodě, logopedie, zájmové kroužky, poradenská činnost atd.), formy spolupráce mateřské školy s rodiči, ZŠ, PPP apod., specifiky dané mateřské školy, sebereflexe přímé práce s dětmi anketní otázka
S ohledem na různorodost alternativních mateřských škol je struktura seminární práce velmi obecná a očekává se, že student samostatně propracuje oblast, v které se daná mateřská škola liší od běžných mateřských škol. Vhodné je doplnění seminární práce fotodokumentací, propagačním materiálem MŠ, výtvarnými pracemi dětí, fotokopie používané Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2010)
|
|
||
Organizační zabezpečení praxe:
Studenti si dle pokynů vyberou alternativní mateřskou školu nebo mateřskou školu s inovativním programem, samostatně si vyjednají umožnění absolvování této praxe ve zvolené mateřské škole a závazně svoji volbu zaznamenají na formulář (Rozdělení studentů na pedagogické praxi).
POŽADAVKY NA STUDENTA K ABSOLVOVÁNÍ ODBORNÉ PEDAGOGICKÉ PRAXE
V ALTERNATIVNÍCH MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH
1. Samostatně si vybere a zajistí týdenní odbornou pedagogickou praxi v alternativní mateřské škole po dohodě s jejím vedením.
2. Předloží vedení mateřské školy pověřovací dopis k umožnění praxe.
3. Nahlásí na katedře primární pedagogiky název, přesnou adresu, telefon i typ alternativního (inovativního) modelu mateřské školy, na které má zajištěnu odbornou ped. praxi a doloží potvrzení o možnosti absolvování praxe.
4. Odbornou pedagogickou praxi bude absolvovat od pondělí do pátku, a to v rozsahu 6 hodin denně (z toho 1 hod je věnovaná rozboru). Seznámí se 1x s odpoledními činnostmi v mateřské škole. Odbornou pedagogickou praxi absolvuje na základě vzájemné dohody tak, aby nenarušil program v MŠ.
5. V průběhu odborné praxe bude cíleně pozorovat, plnit úkoly zadané pedagogickou fakultou a pokračovat ve vedení svého pedagogického porfolia.
6. Bude ochoten pomoci při přípravě i organizaci činností realizovaných v mateřské škole a bude se zajímat o pedagogické přístupy a konzultovat vzdělávací činnosti.
7. Dle možnosti mateřské školy se aktivně zapojí do přímé práce s dětmi. Na vzdělávací činnost s dětmi se po vzájemné dohodě připraví i písemně. Veškeré své nápady a připravované činnosti konzultuje s pedagogickými pracovníky mateřské školy. Zajímá se o to, jak vidí jeho práci vedoucí učitelka pedagogické praxe (společně realizují reflexe a sebereflexe)
8. V průběhu odborné pedagogické praxe se na základě dohody seznámí v MŠ s :
programem (např. školní program, třídní program, projekt atd.), personálem (vedení mateřské školy, ped. i nepedagogičtí pracovníci), prostředím (vnitřním i venkovním), dokumentací, předpisy (které mateřská škola používá), vybavením školy, zahrady, jednotlivých tříd (nábytek, hračky, náčiní, dětská i odborná literatura, pomůcky, audiovizuální technika, atd.) složením dětí (věkové, integrované, národnostní atd.), provozem a organizací, formami vzdělávací práce praktikované v dané mateřské škole, formami spolupráce mateřské školy s rodiči, ZŠ, PPP apod., ostatními aktivitami (pravidelné akce, oslavy, škola v přírodě, logopedie, zájmové kroužky, poradenská činnost atd.), specifikami dané mateřské školy.
9. Při ukončení praxe si nechá potvrdit docházkový list vedením školy.
10. Student by měl být partnerem pedagogické pracovnici, u které bude absolvovat ped. praxi. Pro jeho případné chyby je nutno mít pochopení, neboť je teprve ve fázi pregraduální přípravy na náročnou profesi předškolního pedagoga.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2010)
|