Cílem předmětu je seznámit studenty-budoucí učitele s významem digitálních technologií nejen pro vlastní rozvoj učitele, ale i pro rozvoj dětí předškolního věku a vybavit je příslušnými vědomosti a dovednostmi pro práci s technickými zařízeními a jejich softwarovou podporou. Posláním předmětu je představit možnosti rozvoje informačně technických činností učitelů a dětí v mateřské škole a tvůrčí činnosti zprostředkované technologiemi.
Z obsahového hlediska se předmět zaměřuje možností rozvoje vlastní digitální a informační gramotnosti, stejně jako možností rozvíjení těchto gramotností a informatického myšlení u dětí v mateřské škole. Zároveň se orientuje na utváření vědomostí a dovedností vzdělávání prostřednictvím interaktivních zařízení, edukační robotiky a didaktických hraček. Studenti se v průběhu předmětu seznámí se soudobými interaktivními technologiemi v kontextu jejich využití v mateřské škole.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (20.09.2024)
The aim of the course is to familiarise student teachers with the importance of digital technologies not only for the teacher's own development, but also for the development of preschool children and to equip them with relevant knowledge and skills for working with technical devices and their software support. The mission of the course is to present the possibilities for the development of digital technology activities of teachers and children in kindergarten and creative activities mediated by technologies.
From the educational content point of view, the course focuses on the possibility of developing one's own digital and information literacy, as well as the possibility of developing these literacy skills and computational thinking among children in kindergarten. At the same time, it focuses on the formation of educational knowledge and skills through interactive devices, educational robotics and didactic toys. During the course, student teachers learn about contemporary interactive technologies in the context of their use in kindergarten.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (20.09.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
6 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
8 hodin
Příprava na zápočet
5 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (20.09.2024)
Literatura
ASPINALL, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
CATLIN, D. The principles of Educational Robotic Applications (ERA): a framework for understanding and developing educational robots and their activities. Paris : 2010.
RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.
Portály určené (i) pro preprimární vzdělávání, např:
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Sylabus
Digitální technologie v práci učitele MŠ:
Rozvoj digitální gramotnosti, informační gramotnosti a informatického myšlení prostřednictvím různých typu digitálních technologií
Digitální učební materiály a úložiště digitálních učebních materiálů
Interaktivní technologie
Programovatelné robotické hračky a edukační robotika
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
plnění praktických úkolů a odevzdání cvičení zadaných v průběhu semestru v Moodle kurzu
zpracování seminární práce na vybrané téma a její prezentace
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (20.09.2024)
Studijní opory
Hlavní distanční podporou je e-learningový kurz (Moodle kurz), ve kterém jsou k dispozici pro studenty potřebný obsah, odkazy na informační zdroje, úkoly i podmínky pro ukončení předmětu.
seznámí se s vybranými postupy rozvoje digitální gramotnosti (bez používání digitálních technologií)
rozumí, proč se ve vzdělávání a výchově dětí předškolního věku věnujeme otázkám rozvoje digitální, resp. informační gramotnosti a informatického myšlení
část Digitální učební materiály a úložiště digitálních učebních materiálů
Studující:
seznámí se s vybranými digitálními učebními materiály a úložišti výukových objektů
část Interaktivní technologie
Studující:
si vyzkouší práci s vybranými interaktivními technologiemi
porozumí výhodám a nevýhodám používání interaktivních technologií v práci učitele
část Programovatelné robotické hračky a edukační robotika
Studující:
uvede principy edukační robotiky
uvede souvislost výstupů RVP PV s edukační robotikou
uvede příklady robotických hraček a jejich výukových možností a navrhne úlohu pro děti využívající tyto hračky
uvede výukové možnosti robotických hraček v preprimárním vzdělávání, porovná je navzájem a rozhodne, ke kterým cílům a kompetencím je možné je využít
zváží výhody a nevýhody užití robotických hraček v preprimárním vzdělávání
navrhne příklady užití robotických hraček v preprimárním vzdělávání a ověří je
navrhne příklady užití postupů edukační robotiky v preprimárním vzdělávání
zhodnotí a zdůvodní výhody a nevýhody postupů unplugged a s užitím technologií edukační robotiky v preprimárním vzdělávání