PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Digitální technologie v preprimárním vzdělávání - OKB03I504A
Anglický název: Digital Technology in Pre-Primary Education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
PhDr. Jakub Lapeš
Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit studenty-budoucí učitele s významem digitálních technologií nejen pro vlastní rozvoj učitele, ale i pro rozvoj dětí předškolního věku a vybavit je příslušnými vědomosti a dovednostmi pro práci s technickými zařízeními a jejich softwarovou podporou. Posláním předmětu je představit možnosti rozvoje informačně technických činností učitelů a dětí v mateřské škole a tvůrčí činnosti zprostředkované technologiemi. Z obsahového hlediska se předmět zaměřuje možností rozvoje vlastní digitální a informační gramotnosti, stejně jako možností rozvíjení těchto gramotností a informatického myšlení u dětí v mateřské škole. Zároveň se orientuje na utváření vědomostí a dovedností vzdělávání prostřednictvím interaktivních zařízení, edukační robotiky a didaktických hraček. Studenti se v průběhu předmětu seznámí se soudobými interaktivními technologiemi v kontextu jejich využití v mateřské škole.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (20.09.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 8 hodin
Příprava na zápočet 5 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (20.09.2024)
Literatura

ASPINALL, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.

BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.

CATLIN, D. The principles of Educational Robotic Applications (ERA): a framework for understanding and developing educational robots and their activities. Paris : 2010.

RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.

Portály určené (i) pro preprimární vzdělávání, např:

http://www.veskole.cz

http://www.dumy.cz

http://alik.idnes.cz/ 

http://hraveuceni.idnes.cz/

http://www.smejo.info/ 

http://www.kamaradske-hry.cz/

http://www.pohadkar.cz/

http://www.detskestranky.cz/

http://www.predskolaci.cz/

https://imysleni.cz/

Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Sylabus

Digitální technologie v práci učitele MŠ:

  • Rozvoj digitální gramotnosti, informační gramotnosti a informatického myšlení prostřednictvím různých typu digitálních technologií

  • Digitální učební materiály a úložiště digitálních učebních materiálů

  • Interaktivní technologie

  • Programovatelné robotické hračky a edukační robotika

Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
  • plnění praktických úkolů a odevzdání cvičení zadaných v průběhu semestru v Moodle kurzu
  • zpracování seminární práce na vybrané téma a její prezentace
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (20.09.2024)
Studijní opory

Hlavní distanční podporou je e-learningový kurz (Moodle kurz), ve kterém jsou k dispozici pro studenty potřebný obsah, odkazy na informační zdroje, úkoly i podmínky pro ukončení předmětu.

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2330

Přístupové údaje k moodle kurzu budou sděleny na prvním semináři.

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Výsledky učení

část Rozvoj digitální gramotnosti, informační gramotnosti a informatického myšlení

Studující:

  • rozumí pojmům digitální gramotnost, informační gramotnost, informatické myšlení

  • seznámí se s vybranými postupy rozvoje digitální gramotnosti (bez používání digitálních technologií)

  • rozumí, proč se ve vzdělávání a výchově dětí předškolního věku věnujeme otázkám rozvoje digitální, resp. informační gramotnosti a informatického myšlení

část Digitální učební materiály a úložiště digitálních učebních materiálů

Studující:

  • seznámí se s vybranými digitálními učebními materiály a úložišti výukových objektů

část Interaktivní technologie

Studující:

  • si vyzkouší práci s vybranými interaktivními technologiemi
  • porozumí výhodám a nevýhodám používání interaktivních technologií v práci učitele

část Programovatelné robotické hračky a edukační robotika

Studující:

  • uvede principy edukační robotiky

  • uvede souvislost výstupů RVP PV s edukační robotikou

  • uvede příklady robotických hraček a jejich výukových možností a navrhne úlohu pro děti využívající tyto hračky

  • uvede výukové možnosti robotických hraček v preprimárním vzdělávání, porovná je navzájem a rozhodne, ke kterým cílům a kompetencím je možné je využít

  • zváží výhody a nevýhody užití robotických hraček v preprimárním vzdělávání

  • navrhne příklady užití robotických hraček v preprimárním vzdělávání a ověří je

  • navrhne příklady užití postupů edukační robotiky v preprimárním vzdělávání

  • zhodnotí a zdůvodní výhody a nevýhody postupů unplugged a s užitím technologií edukační robotiky v preprimárním vzdělávání

Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK