Aktuální otázky školského managementu I - OK0732K12
Anglický název: Current Issues of School Management I
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/12, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět rozvíjí témata a poznatky jednotlivých modulů, umožňuje reflektovat aktuální problematiku rozvoje vzdělávání a organizace školské soustavy. Předmět se v tomto semestru orientuje na aktuálně řešená témata, legislativu a vybrané novely zákonných norem ve školství. Účastníci budou mít možnost seznámit se se současnými a plánovanými změnami a jejich dopadem na školství a orientovat se v legislativních dokumentech a platných vyhláškách, porozumí změnám a budou schopni se na ně připravit a adekvátně reagovat.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (07.10.2020)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je naučit studenty orientovat se v aktuálních otázkách školského managementu, umět je definovat a vymezit, pracovat s odbornou aktuální literaturou a rozvíjet přehled o aktuálně řešených tématech. 

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (07.10.2020)
Deskriptory

Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, MS Teams, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (07.10.2020)
Literatura

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020. In: Usnesení vlády ČR č. 277/2015. Dostupné také z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie/dz-rgs-2015-2020.pdfNařízení

ET 2020: Education & Training. In: ET 2020 [online]. Dostupné z: http://www.et2020.cz/cs/evropska-spoluprace-vzdelavani-odborna-priprava

HŮLE, Daniel, Ida KAISEROVÁ, Kristýna KABELOVÁ, Jiří MERTL, Štěpán MORAVEC, Kamila SVOBODOVÁ a Anna ŠŤASTNÁ. Zavedení povinného roku předškolního vzdělávání před zahájením školní docházky: Studie proveditelnosti [online]. Plzeň: Tady a Teď, o.p.s. a Demografické informační centrum, o.s., 2015 [cit. 2016-03-02]. Dostupné z: http://tadyated.org/skoncil-projekt-kudy-vede-cesta-podivejte-se-na-jeho-vystupy/

MŠMT. Přehled nejdůležitějších legislativních změn účinných od 1. září 2016 a později. 2016. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/file/39038/

Nařízení GDPR. Nařízení Evropského parlamentu a rady EU o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů). In: . 2016, číslo 679. Dostupné také z: https://www.uoou.cz/dokumenty-k-gdpr/ds-4720/archiv=0&p1=3938

Školský zákon. Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání v platném znění. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon

Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. In: . ročník 2016, číslo 27. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi

+ další aktuální texty příslušných školských vyhlášek

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (07.10.2020)
Požadavky ke zkoušce
  • Aktivní účast ve výuce, splnění distančních aktivit
  • Zpracování zápočtové práce v rozsahu 3-5NS: Analýza vybrané legislativní změny či aktuálně řešeného tématu z období od roku 2016 – důvody, dopad a důsledky pro školu / školství, reflexe (vlastní názor a reflexe v publikacích a zveřejněných textech)
  • Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (07.10.2020)
Sylabus
  1. Úvod do předmětu, jeho smysl a význam
  2. Orientace v relevantních a dostupných textech zabývajících se aktuálními tématy ve školství
  3. Základní orientace v legislativních dokumentech, zákonech a vyhláškách týkajících se školství
  4. Výběr ze skutečně řešených situací a jejich opora v legislativě
  5. Příprava na plánované změny, opatření, komunikace
  6. Novelizace zákonných norem, získávání informací a jejich zpracování pro potřeby školy, výběr z těchto témat:

 

 

 

Prezenčně:

  • Novelizace vyhlášky 27/2016 a poskytování podpůrných opatření, vzdělávání žáků se SVP
  • Nařízení GDPR a jeho dopad na školy

 

 

Navržené volitelné oblasti a témata pro distanční aktivity a zápočtovou práci:

  • Povinné předškolní vzdělávání
  • Dvouleté děti v MŠ
  • Změny v RVP
  • Jednotná přijímací zkouška
  • Povinná maturita z matematiky

1.     Úvod do předmětu, jeho smysl a význam

2.     Orientace v relevantních a dostupných textech zabývajících se aktuálními tématy ve školství

3.     Základní orientace v legislativních dokumentech, zákonech a vyhláškách týkajících se školství

4.     Novelizace zákonných norem, získávání informací a jejich zpracování pro potřeby školy, výběr z těchto témat:

Prezenčně:

-       Novelizace vyhlášky 27/2016 a poskytování podpůrných opatření, vzdělávání žáků se SVP

-       Nařízení GDPR a jeho dopad na školy

Navržené volitelné oblasti a témata pro distanční aktivity a zápočtovou práci:

-       Povinné předškolní vzdělávání

-       Dvouleté děti v MŠ

-       Změny v RVP

-       Jednotná přijímací zkouška

-       Povinná maturita z matematiky

5.     Výběr ze skutečně řešených situací a jejich opora v legislativě

Příprava na plánované změny, opatření, komunikace 

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (07.10.2020)