Předmět je zaměřen na konstruktivistiský (a konstrukcionistický) přístup k výuce, rozvoj kompetencí z oblasti specifického odvětví aplikované robotiky – edukační robotiky, rozvoj algoritmického myšlení, rozvoj informační gramotnosti a rozvoj práce s didaktickou technikou a interaktivními zařízeními. Předmět je tedy zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky informatiky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení u žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (06.09.2018)
The subject is focused on constructivist (and constructionist) approach to teaching, development of competences in the field of specific robotics - educational robotics, development of algorithmic thinking, development of information literacy and development of work with didactic technology and interactive devices. The course is focused on the acquisition of didactic competences necessary for the implementation of computer science teaching at primary education. Elementary schools in the context of current trends. Through activities related to algorithmization and programming, it creates space for acquiring the knowledge and skills necessary for the development of computer science thinking in pupils of the primary education. Elementary school, regardless of the use of a particular programming environment. It introduces students to the possibilities of integration of interactive / digital technologies into the educational process at the primary education.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (12.05.2019)
Cíl předmětu -
seznámit studenty s předmětnou oblastí edukační robotiky a demonstrovat jim možnosti implementace konkrétních nástrojů a systémů podporujících výuku aplikované robotiky na 1. stupni ZŠ do vzdělávacího procesu
seznámit studenty s typologií interaktivních zařízení a jejich možnostmi v rámci edukačního procesu na prvním stupni základní školy
ukázat studentům možnosti rozvoje algoritmického myšlení i bez využití konkrétního programovacího prostředí a seznámit studenty s možnostmi rozvoje tak informační myšlení u žáků mladšího školního věku
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (06.09.2018)
to introduce educational robotics to student teachers abd to present them ways how to implement some available tools, aids, platforms and robotic sets into primary school education
to introduce a typology of interactive devices and their options for teaching in primary school education
to introduce examples of teaching methodology for computational thinking development in primary education
to gain experiences with simple didactic methods how to develop algorithmic and computational thinking of primary school pupils using different programming and robotic platforms and sets, especially then in Scratch
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (12.05.2019)
Podmínky zakončení předmětu
Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a v závislosti na využitých didaktických prostředků, tj. programovatelných stavebnic, robotických hraček (daných LMS Moodle).
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (06.09.2018)
Literatura
LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.
HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.
ALIMINIS, D et al. Teacher Education on Robotics- EnhancedConstructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.
Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle LMS Moodle)
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (06.09.2018)
Sylabus
Jednotlivé tématické celky:
edukační robotika u žáků mladšího školního věku
interaktivní zařízení a další didaktická technika
rozvoj algoritmického myšlení u žáků mladšího školního věku
Základy algoritmizace, dětské programovací jazyky.