|
|
|
||
Kurz plynule navazuje na kurz Dějiny pedagogiky I. Vede studenty k orientaci v proudech pedagogického myšlení a školní praxe XX. století. Kromě vývojových tendencí v zahraničí je kladen důraz na poznání kořenů domácí tradice. Závěr kurzu je věnován vývoji počátečního školství a jeho legislativě v českých zemích. Seminář je orientován k četbě a rozborům pramenných textů.
Poslední úprava: UHLIROVA/PEDF.CUNI.CZ (07.03.2013)
|
|
||
Koťa, Jaroslav. a Karel Rýdl. Poslání učitele a reformní pedagogika v Československu. Praha : PedF UK, 1992. Singule, František. Pedagogické směry XX. století. Praha : SPN, 1966. (ss. 17 - 70) Spěváček, Václav. Průkopníci českých pokusných škol. Praha : SPN, 1978. Uher, Boris. Nové školy v předválečném Československu. Praha : UK, 1971. Uhlířová, J. Problémy československé školské reformy v meziválečném období. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. Váňová, R. Vývoj počátečního školství v českých zemích. Praha : SPN, 1986. Váňová, R. Československé školství ve 30. letech. Praha : PedF UK, 1995. Poslední úprava: UHLIROVA/PEDF.CUNI.CZ (07.03.2013)
|
|
||
Předmět bude zakončen ústní zkouškou. Podkladem ke zkoušce je studium literatury, obsah přednášek a materiálů v MOODLE. Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (15.01.2019)
|
|
||
Sylabus kurzu je vystavěn na těchto tématech: 1. Reformní pedagogické hnutí v zahraničí I (Pedocentrismus, obecné principy, E. Claparede, J. Dewey) 2. Reformní pedagogické hnutí v zahraničí II (M. Montessori, P. Petersen, C. Freinet) 3. Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu I (Pokusnické hnutí) 4. Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu II ( Pojetí pedagogiky, školská reforma, boj o jednotnou školu, vysokoškolské vzdělání učitelstva) 5. Vývoj počátečního školství 1774 - 1869 6. Vývoj počátečního školství 1869 - 1990 Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.11.2018)
|