Aktuální otázky pedagogiky I - OK0615101
Anglický název: Actual issues of pedagogy I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKMN0N172A
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: VPKU
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Blanka Zemanová
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : OK0615018
Záměnnost : O01215101
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2022)
Předmět seznamuje studenty s využitím inovativních přístupů a metod v souvislosti s aktuálními globálními tématy na 1. stupni základní školy. Rozvíjí didaktické dovednosti učitele v dané oblasti, ale také znalosti, dovednosti postoje a hodnoty související s globálním občanstvím.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2022)

Cílem kurzu  Inovativní přístupy přístupy a metody ve vzdělávání je inspirovat studenty, podnítit jejich zájem a vybavit je znalostmi a dovednostmi nutnými k začlenění aktuální globálních témat prostřednictvím inovativních metod a přístupů.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2022)

Studijní zátěž:

  • Přímá výzuka- 8 hodin
  • Práce na úkolech v moodle- 30 hodin
  • Samostudium- 12 hodin

 

Pro související aktivity a úkoly bude využíváno prostředí Moodle. 

Klíč k zápisu studenti získají v rámci prezenčního setkání.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2022)

MŠMT ČR (2011) Doporučené očekávané výstupy jako metodická podpora pro výuku průřezových témat. Dostupné na: http://archiv-nuv.npi.cz/vystupy/doporucene-ocekavane-vystupy-1.html 

Andreotti, V. (2015). Global citizenship education otherwise: pedagogical and theoretical insights. In Ali Abdi, Lynette Shultz, and Tashika Pillay (Eds.) Decolonizing Global Citizenship Education (pp. 221-230). Rotterdam: Sense Publishers.

BUCKLEY, J. P4C do kapsy - Začínáme s filozofií pro děti. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty 2015. ISBN 978-80-87456-66-8.

BUCKLEY, J. Myšlení hrou - Filozofie v pohybu. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty 2015. ISBN 978-80-87456-67-5.

BUCKLEY, J., BIGGLESTONE, T. P4C - Jak začlenit filosofii pro děti do kurikula. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty 2018. ISBN 978-80-7591-010-3.

Daniš, P. et al. (2021) Klima se mění - a co my? Pracovní skupina pro klimatické vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj ČR. ISBN 978-80-7212-652-1. Dostupné na: https://ucimoklimatu.cz/wp-content/uploads/2021/09/KLIMA-SE-MENI-A-CO-MY.pdf

Fiřtová, M. (2021) Kontinuum Světové školy. Průvodce, tipy a inspirace. Člověk v tísni, o. p. s., Praha. ISBN 978-80-7591-055-4. Dostupné na: https://www.svetovaskola.cz/download/docs/1518_manual-kontinuum-final-online.pdf

Skalická, P. (2020). Globální rozvojové vzdělávání: Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě. Člověk v tísni, o. p. s., Praha. Dostupné na: https://www.clovekvtisni.cz/media/publications/1391/file/grv-brief_final.pdf

Stará, J. (2016) Výchova k myšlení v Evropských a globálních souvislostech – Příručka pro učitele, kteří se zajímají o to proč a jak zařazovat globální rozvojové vzdělávání do své výuky. NIDV.

Informativní portály:

Fakta o klimatu - https://faktaoklimatu.cz/

Klimatická změna – Člověk a měnící se planeta - https://klima.clovekvtisni.cz/

Podcast 2050 - https://2050podcast.cz/

Učím o klimatu - https://ucimoklimatu.cz/

Filozofie pro děti: www.clovekvtisni.cz/filozofie-pro-deti; www.thephilosophyman.com/circles 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2022)

1) Klimatická změna jako téma na prvním stupni základní školy.

2) Využití příběhu ve výuce na prvním stupni základní školy

3) Dialogické a simulační přístupy ve výuce globálních témat na prvním stupni základní školy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2022)
  • Aktivní účast na obou prezenčních setkáních včetně přípravy, v minořádných případech lze účast nahradit individuální prací zadanou vyučující předmětu.
  • Splnění 2 úkolů v Moodle ve stanovených termínech.